שר המודיעין לשעבר אלי כהן מהליכוד הפנה אצבע מאשימה לממשלה לאחר הפיגוע אתמול (שלישי) בבאר שבע ואמר: "אתה לא יכול להחזיר את המשילות למדינת ישראל כשאתה שם בראש ועדת הפנים את וואליד טאהא. זה לא יעבוד". הוא הודה כי גם בעבר ניתן היה לעשות "יותר", כלשונו, אך טען כי כיום – יש "שיקולים פוליטיים" שמנחים את הממשלה.
"קודם כל, האם היה צריך לעשות יותר בעבר? בהחלט התשובה היא כן. האם הפשיעה במגזר הערבי והנשק הבלתי חוקי זה דבר של השנה האחרונה? לא. זה דבר שבהחלט הצטבר על פני מספר שנים, אבל אי אפשר להתעלם מהרמת הראש המאוד משמעותית שאנחנו רואים במהלך השנה האחרונה", אמר בריאיון לאולפן ynet.
4 צפייה בגלריה
אלי כהן בריאיון באולפן
אלי כהן בריאיון באולפן
"הממשלה הנוכחית לא יכולה לתקן, מונעת משיקולים פוליטיים"
(צילום: הדר יואביאן)
4 צפייה בגלריה
"יכול להיות שהרע עוד לפנינו". הנרצחים בפיגוע בבאר שבע
"יכול להיות שהרע עוד לפנינו". הנרצחים בפיגוע בבאר שבע
"יכול להיות שהרע עוד לפנינו". הנרצחים בפיגוע בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
הוא הזכיר כי בחודש האחרון אירעו שמונה פיגועים בהם כאמור נרצחו ארבעה בני אדם – כולם בפיגוע אתמול. "אנחנו רואים סדרה של פיגועים שלפי התרחישים הביטחוניים, יכול להיות שהרע עוד לפנינו".
לדבריו, "למדינת ישראל תמיד יש אינטרס שיהיה שקט, מבחינתנו חיי אדם זה ערך מקודש ולכן הדבר הזה הוא תמיד קיים, אבל מן הצד השני אתה רואה רפיסות מאוד גדולה של ההנהגה הישראלית". הוא טען כי כל החלטה שראש הממשלה נפתלי בנט מקבל הוא מבצע תוך מחשבה "האם מנסור עבאס יילך עם אותה החלטה".
הוא התעקש כי הליכוד לא רצה לצרף את רע"מ לקואליציה בשום שלב, והדף את הטענות שהליכוד לא עשה שום דבר בנגב בשנים בהם היה בשלטון. "מי שלא מכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, מבחינתי לא יכול להיות חבר בממשלה", אמר.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
"צירוף עבאס לקואליציה? לא היה עובר בליכוד"
(צילום: רויטרס, אלעד גרשגורן)
בשלב זה התפתח עימות בין ח"כ כהן ליושבי האולפן: "זה לא מנע מנתניהו להזמין את עבאס לבלפור. הוא היה אמור להיות בקואליציה". כהן טען: "זה לא היה עובר בליכוד, אני מכיר את המפלגה ואת ה-DNA שלה", על כך השיבו לו חברי הפאנל: "כל מה שנתניהו היה רוצה היה עובר בליכוד".
- לא עשיתם כלום בנגב, אז לדבר על החולשה של רה"מ בנט? "קודם כל , האם אפשר היה לעשות יותר? אני אומר בצורה ברורה, אפשר היה לעשות יותר. אצלנו לא היה את עצירת הנטיעות בנגב".
אלא שביולי 2020, בתקופת הכהונה של נתניהו כראש ממשלה נעצרו הנטיעות. מי שהזכיר זאת בעבר הוא יו"ר רע"מ מנסור עבאס, שאמר כי נתניהו עצמו נתן לכך תקדים: "'אבו יאיר', לא רק שהסכמת להפסקת הנטיעות בנגב, הסכמת להכיר בשלושת היישובים בנגב. ח"כ נתניהו, תנשום, תפנים ואולי תתקדם", אמר אז.
4 צפייה בגלריה
הפרות הסדר וההפגנה בנגב
הפרות הסדר וההפגנה בנגב
"הפשיעה במגזר לא התחילה בשנה האחרונה"
(צילום: EPA)
כהן התחמק מהטענה שבמבצע "שומר החומות" אנשים פחדו לנסוע בכבישי הנגב. "צריך להבין שהממשלה הזאת היא הממשלה האחרונה שיכולה לבוא ולתקן, מכיוון שהיא תלויה בהם (ברע"מ), אין לה שום זכות קיום, היא ממשלה שעומדת על 61 חברי כנסת", אמר. הוא חזר שוב על הביקורת על הממשלות בהן היה חבר בעצמו: "אני מסכים שהיינו צריכים לעשות יותר. אבל הממשלה הזאת לא יכולה לתקן".
- ממשלה שלא עשתה כלום יכולה לתקן? "לנו אין שיקולים פוליטיים".
- רע"מ מעוניינת בהסלמה הזאת? "קודם כל אני לא חושב שלרע"מ יש אינטרס אבל לרע"מ יש מטרה לבוא ולקבוע עובדות בשטח. שאלתי את מנסור עבאס פעם: 'האם אתה תומך בחמאס ובמטרות שלה?', הוא לא ענה. אמרתי לו שאצלנו נהוג לומר ששתיקה כמוה כהסכמה. רע"מ תומכת בחמאס באופן מלא. שיבואו ויגידו בפעם אחת שהם מתנגדים לדוקטרינה של החמאס לבוא ולהשמיד את מדינת ישראל".