3 צפייה בגלריה
בניין הקונסוליה הישראלית בניו יורק
בניין הקונסוליה הישראלית בניו יורק
בניין הקונסוליה הישראלית בניו יורק
(צילום: google maps)
מאות עובדי נציגויות משרד החוץ ברחבי העולם התפלאו לגלות בתלוש המשכורת האחרון שלהם כי המשכורת שלהם צנחה בשליש. בקונסוליה הישראלית בניו יורק, למשל, החסירו לעשרות עובדים ומאבטחים בין 600 ל-1,100 דולרים, ואף יותר. כשהעובדים שנפגעו ניסו לברר את הסיבה הם התבשרו כי מדובר בטעות מיסוי, אך לטענתם לא הוסבר להם אם ומתי יקבלו את הסכום שמגיע להם.
"זאת חוצפה שאין כדוגמתה, לא רק שאנחנו נמצאים כאן בשירות המדינה וחיים על משכורות רעב בערים היקרות ביותר בעולם, עכשיו גם את המעט שאנחנו מקבלים לוקחים לנו", אומר אחד העובדים שנפגעו. "איך אני אמור לשלם שכר דירה החודש עם שני-שליש משכורת?".
לדברי עובדת אחרת, זעמם יוצא על התנהלות המשרד ועל חוסר השקיפות: "הבנו שמקור התקלה הוא כנראה בגלל שהחליפו מערכות מחשב לניהול משכורת. אומרים לנו: 'זאת טעות, זה מס', אבל לא מעדכנים בצורה ברורה, לא מסבירים לנו כלום ולא נותנים תשובות. אין לי מושג לאן הכסף נעלם ואיך ייראה תלוש המשכורת הבא שלי. איך אנחנו אמורים לחיות בינתיים? אם דבר כזה היה קורה בכל משרד ממשלתי אחר כבר הייתה קמה פה זעקה גדולה. אבל בגלל שזה משרד החוץ הם מרשים לעצמם לעשות מה שבא להם".
3 צפייה בגלריה
הפגנה ב-2017 מחוץ לקונסוליה בניו יורק, במחאה על התנאים
הפגנה ב-2017 מחוץ לקונסוליה בניו יורק, במחאה על התנאים
הפגנה ב-2017 מחוץ לקונסוליה בניו יורק, במחאה על התנאים
עובד נוסף סיפר כי הוסבר להם באופן לא רשמי שהם יקבלו רק "80% משכורת", ואת ה-20% הנוספים "בהמשך". "ואז התחילו מלא בלגנים", הוא מוסיף, "כי בערים כמו ניו יורק וסן פרנסיסקו בקושי אפשר לשלם את שכר הדירה עם המשכורת המלאה, שלא נאמר פחות מזה. יש פה משפחות עם ילדים, אנשים בלחץ, חסר מלא כסף ולא נותנים תשובות. נראה שזאת בעיה של הערכת מיסוי שגויה, ולקחו מאיתנו מיסוי פעמיים בחודש על כל מיני סעיפים שלא היו אמורים למסות".
העובדים סיפרו שהטעות מצטרפת להפחתה נוספת שנעשתה בשוגג בשכר של חודש דצמבר האחרון. ״עדיין חייבים לנו החזר של 10% משכורת 200-400 דולרים שאמרו שיוחזרו בינואר, וזה לא קרה. מעניין שהטעויות תמיד גורמות להפחתה ולא חלילה להעלאה במשכורת. זה רק מעיד על היחס המזלזל שאנחנו זוכים לו".
רבים מהעובדים שנפגעו הם עובדי אית"ן (אזרח ישראלי תומך נציגות) שאינם נחשבים סגל דילפומטי ושנאבקים בשנים האחרונות לשיפור תנאי העסקה שלהם. מדובר בין השאר על מאבטחים, מנפיקי דרכונים, אנשי דוברות והסברה, עובדים בתפקידי רכש ביטחוני, יועצים מקצועיים, כלכלנים, אנשי אחזקה, משפטנים ואנשי מנהלה. רבים מהם מתלוננים על משכורות שלא מאפשרות להם לסגור את החודש בערים היקרות בעולם וחלקם אך נאצלים לישון בהוסטלים כי אינם יכולים להרשות לעצמם לשלם שכר דירה.
3 צפייה בגלריה
משרד החוץ בירושלים
משרד החוץ בירושלים
משרד החוץ בירושלים. "בכל מקום אחר הייתה קמה זעקה"
(צילום: שלומי כהן)
במשרד החוץ אמרו כי מקור התקלה בנושא המיסוי הוא במעבר ממערכת תשלום שכר ישנה למערכת חדשה וכי ההפרשים ישולמו במשכורת הבאה. במשרד אף טענו כי לעובדים ניתנו תשובות לכל תלונותיהם בנושא, ואף אמרו שלאחר שהטעות תתוקן מצבם של העובדים אמור להשתפר כי בוטלה המרה כפולה של כסף למי שמשאיר משכורות בארץ.
אחת העובדות התייחסה לתגובת המשרד ואמרה כי זאת הפעם הראשונה שהיא זוכה להסבר בנושא: "מצחיק אותי, או יותר נכון מעציב אותי, שאנחנו עובדים כאן ודורשים תשובות רשמיות כבר שבועות ולא מקבלים, אבל לגוף תקשורת הם כן עונים. אני עדיין לא הבנתי איך אני אמורה לשלם את החשבונות שלי החודש. וההצגה שלהם כאילו מדובר בשיפור התנאים פשוט מקוממת. המרה כפולה מתרחשת רק למי שבוחר להעביר משכורת לארץ. זה בטח לא המצב של מרבית העובדים שמקבלים פרוטות וצריכים את כל המשכורת שלהם כאן איתם כדי לחיות בערים היקרות האלה. אני בערפל לגבי הסכום המדויק שאני עתידה לקבל בסוף כל חודש וזה כבר ממש הופך להלנת שכר".