שר האנרגיה אלי כהן פרסם הערב (יום רביעי) סרטון שבו הוא מסביר כיצד נערכת ישראל לאפשרות של פגיעה באספקת החשמל, על רקע החשש מפני אפשרות שבזמן מלחמה עם חיזבאללה אזורים שלמים יהיו תחת עלטה.

"מדינת ישראל נערכת לאפשרות של הרחבת המלחמה, ולניסיון של אויבינו לפגוע במתקנים אסטרטגיים במשק האנרגיה", הסביר כהן. "חשוב לי מאוד לעשות סדר נוכח גל השמועות בעניין אספקת החשמל במקרה של הרחבת המלחמה".
"השמועות על תרחישים של הפסקת חשמל למשך שבועות או חודשים הן חסרות בסיס, והסיכוי לכך הוא אפסי עד לא קיים. אף תושב במדינת ישראל לא ייאלץ להתמודד עם הפסקת חשמל לאורך שבועות. כל המתקנים שמספקים אנרגיה למדינת ישראל מוגדרים כמתקנים אסטרטגיים ומוגנים על ידי כוחות הביטחון".
לדברי כהן, "גם בתרחיש קיצון של פגיעה במתקן אנרגיה – הקמנו מערך גיבויים חסר תקדים אשר מאפשר לנו לנתב חשמל בתוך זמן קצר לכל אזור שנפגע. חשוב לציין, למדינת ישראל יש כיום יכולת לייצר חשמל ממגוון גדול מאוד של מקורות, הפרוסים ברחבי הארץ, מעל האדמה, עמוק בקרקע, ובלב ים. יש לנו אסדות גז, מאגרים של סולר, מאגרים עצומים של פחם, ואנחנו מייצרים חשמל בהיקפים גדולים ממקורות של אנרגיה מתחדשת באתרים רבים".
1 צפייה בגלריה
תחנת כוח אורות רבין חדרה
תחנת כוח אורות רבין חדרה
תחנת הכוח אורות רבין בחדרה
(צילום: AP)
"השקענו מיליארדי שקלים כדי להבטיח אספקת אנרגיה סדירה לכל אזרחי ישראל, בשגרה ובחירום, ואף אחד לא יהיה מנותק לאורך זמן מחשמל", הוא הוסיף. "אין שום סיבה אמיתית להיכנס לפאניקה".
לסיום אמר כהן: "חשוב לפעול באחריות, ולהישמע להנחיות פיקוד העורף, שאני מדגיש - לא השתנו. אני רוצה לשבח גם את עובדי חברת החשמל שעושים לילות כימים, תוך סיכון חיים, כדי להבטיח אספקת חשמל ואנרגיה לכל אזרחי ישראל.
"לצערנו הרב, ארבעה עובדי חברת החשמל, לוחמי אור, נהרגו במהלך עבודתם כשתיקנו את רשתות החשמל. אני שולח תנחומים למשפחות. משרד האנרגיה והתשתיות, יחד עם כל גורמי האנרגיה והביטחון, ימשיכו לפעול מסביב לשעון להגן על המתקנים האסטרטגיים ולספק אנרגיה סדירה למדינת ישראל".
דבריו של כהן באים על רקע הבהלה וכן על רקע ביקורת שנשמעה בימים האחרונים על ההכנות. בכלכליסט צוטט גורם במשק האנרגיה שהגדיר את רמת ההיערכות באתרים של חברת החשמל נקודת תורפה של ישראל במערכה כוללת. לדבריו, "קשה להבין מדוע לא שיקפו עד עכשיו את המצב לאשורו לציבור".
בתוך כך, אמש נערך תרגיל היערכות בהנחיית שרת התחבורה מירי רגב. בין התרחישים נידונו אתגרי חופש התעופה, צמצום הטיסות וחופש התנועה בצירים, מענה לאתגרי חופש השיט והנמלים, לפערי כוח אדם - בדגש על נהגים - ולחוסן שרשרת האספקה, אתגרים וכלים משפטיים, וכן הסברה ודוברות בשעת חירום.
בנוסף, ניתן דגש על חיזוק יחסי הגומלין בין המטה לרשויות הייעודיות והארגונים השותפים למתן מענה לאירועים משמעותיים בתרחיש רב-זירתי ומיקוד למשבר חשמל, לצד תיקוף ועדכון ההחלטות הקובעות למשק התחבורה בתרחיש מתפרץ צפוני.
"מתוך ראייה לטווח הארוך, הנחיתי את מנכ"ל המשרד להמשיך לגבש תכנית אסטרטגית רב-שנתית ולהקים צוותי עבודה ייעודיים לקידום המוכנות לא רק לתרחישים הקרובים אלא לשנים הבאות", אמרה רגב. "צברנו ידע, ניסיון והבנה, ואנחנו מבקשים להביא את כל אלו לידי ביטוי בתוכניות העבודה קדימה. אני מאחלת לכולנו שהכול יישאר בגדר 'תרחיש', ושנדע ימים טובים".