ראש הממשלה נפתלי בנט הופיע הבוקר (יום ב') מול ועדת החוץ והביטחון של הכנסת לראשונה מאז כניסתו לתפקיד. בפתח הישיבה, שהייתה סגורה ברובה, הוא אמר שישראל לא תהיה חלק מהסכם גרעין שייחתם בין איראן למעצמות בווינה, לא תראה עצמה מחויבת לו - ותמשיך לשמור על חופש פעולה, כלשונו.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט לצד יו"ר הוועדה רם בן-ברק והיועץ לביטחון לאומי איל חולתא, היום. ישראל תשמור על חופש פעולה
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
בחלקה הסגור של הישיבה אמר בנט כי לא מן הנמנע שישראל תידרש להתמודד בעוד עימות מול לבנון או מול רצועת עזה. ראש הממשלה ציין כי הצמיחה המואצת של הכלכלה מאפשרת לשמור על המוכנות לתרחישים הללו, במקביל להשקעה בשינוי האסטרטגי מול איראן.
בנט אמר כי השינוי אסטרטגי של ישראל ביחס לאיום האיראני מתבצע עקב בצד אגודל, ומטרתו ניהול מערכה רב-ממדית נגד "ראש התמנון" (המשטר האיראני היושב בטהרן), במקביל לפעילות במרחב נגד זרועותיו. בנט טען בפני הוועדה כי אף שאיראן נתפשת כמעצמה אזורית, היא מרובה בחולשות ונאלצת להפעיל כוח רב כלפי אזרחיה ומשקיעה משאבים רבים בהעברת כספים לשלוחותיה מסביב לישראל.
4 צפייה בגלריה
נשיא איראן הנבחר איברהים ראיסי מקבל את כתב המינוי לתפקיד מ המנהיג העליון עלי חמינאי
נשיא איראן הנבחר איברהים ראיסי מקבל את כתב המינוי לתפקיד מ המנהיג העליון עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן חמינאי והנשיא ראיסי. "מרובים בחולשות"
(צילום: רויטרס)
בצל פגישות חברי הממשלה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, אמר ראש הממשלה כי הוא לא מתכנן התקדמות מדינית מול הפלסטינים בעת הזו. האינטרס הישראלי, כך לפי בנט, הוא שמירת היציבות ביהודה ושומרון וברצועת עזה. בעזה, ציין בנט, רוצה ישראל גם למנוע התעצמות מחודשת של חמאס ולהחזיר את השבויים והנעדרים.
חברי הוועדה ביקשו מבנט להתייחס גם למוכנות העורף, והוא השיב כי אחד הלקחים שחודדו אצלו במהלך מגפת הקורונה היא החשיבות של מתן כלים לאזרחים בשגרה כדי לבנות חוסן ומוכנות לחירום, גם בתחום העורף. כחלק מאותה מוכנות, ציין בנט, הוא מאמין בהגנה יישובית עוצמתית, דוגמת כיתות הכוננות, ובחיזוק השלטון המקומי על ידי הגברת מעורבותו וסמכויותיו.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
(צילום: יואב דודקביץ')
בנט גם הדגיש את החשיבות שבטיפוח הנכסיות של ישראל אל מול מדינות אחרות בשורת נושאים, בהם המאבק בקורונה, הידע הביטחוני, הטכנולוגיות ועוד. בהקשר זה, ציין ראש הממשלה שמערכות יחסים עם מדינות מסוימות ומנהיגים מסוימים מתחילות בשיח על הקורונה או על ההייטק – ומתפתחות לשיח מדיני משמעותי שנוגע גם לשינוי עמדות ודפוסי הצבעה בפורומים בינלאומיים שונים, בהם האו"ם.
בפתח הישיבה, כאמור, התייחס בנט לשיחות הגרעין בווינה ואמר: "אנחנו בהחלט מוטרדים. חשוב לי לומר ולהבהיר בצורה שלא משתמעת לשתי פנים: ישראל איננה צד להסכמים, ישראל איננה מחויבת למה שיירשם בהסכמים אם הם ייחתמו, וישראל תמשיך לשמור על חופש פעולה מלא, בכל מקום ובכל זמן, בלי מגבלות".
4 צפייה בגלריה
נציגי איראן והמעצמות סבב שביעי של שיחות על הסכם הגרעין וינה 17 בדצמבר
נציגי איראן והמעצמות סבב שביעי של שיחות על הסכם הגרעין וינה 17 בדצמבר
חברי הוועדה מעריכים: ישראל השלימה עם החזרה להסכם הגרעין. חדר המו"מ בווינה
(צילום: רויטרס)
הוא הוסיף: "מצב הביטחון הלאומי של ישראל הוא טוב ונמצא במגמת התחזקות, עם לא מעט אתגרים. החשיבות המרכזית השנה היא בייצוב המערכת הישראלית. המערכת הישראלית הייתה בסחרור של מספר שנים, מה שפגע פגיעה חמורה בביטחון הלאומי הישראלי, על כל ממדיו. ייצבנו את המערכת, העברנו תקציב, כלכלת ישראל איתנה ונמצאת בצמיחה, ובזכותה אנחנו לוקחים לא מעט כסף ומשקיעים בהתעצמות ביטחונית של צה"ל וכלל מערכת הביטחון. הייתי אומר שזו התעצמות שלא ראינו שנים. ההתעצמות הזו חשובה לקיומנו, ואני מאוד שמח עליה ונחוש להשלים אותה מהר".
חברים בוועדה אמרו שמדברי בנט עלה שבישראל כבר השלימו עם העובדה שבשיחות בווינה תושג פשרה בנוגע לחזרה להסכם הגרעין.