המשמר של מדינת פלורידה - גוף שהוקם על-ידי המושל הרפובליקני רון דסנטיס, כביכול כדי להעניק לאזרחים סיוע באסונות טבע ומצבי חירום אחרים - משמש בפועל כמיליציה חמושה בפיקודו של המושל. כך טוענים אנשי צבא לשעבר, שהתנדבו למשמר - ופרשו ממנו. דסנטיס, נזכיר, נחשב ליריב המרכזי של דונלד טראמפ בפריימריז הרפובליקניים לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2024.
בתחקיר של כלי תקשורת מפלורידה, "מיאמי הרלד" ו"טמפה ביי טמפס", נכתב שאנשי הצבא עזבו את המשמר אחרי אימונים שנערכו בחודש שעבר. הם הביעו דאגה רבה מאימונים "מיליטריסטיים", וכן מ"התעללות" לדבריהם של המדריכים באחד המשתתפים, איש צבא לשעבר ובעל מוגבלויות.
3 צפייה בגלריה
מושל פלורידה רון דסנטיס עצרת בחירות ב אייווה ארה"ב
מושל פלורידה רון דסנטיס עצרת בחירות ב אייווה ארה"ב
( צילום: AFP )
כשדסנטיס הקים את המשמר של פלורידה ביוני 2022 הוא הכריז שמדובר ב"כוח הגנה אזרחית" שמתמקד במצבי חירום. לפי התחקיר, במהרה הפך אופי ההכשרה של המתנדבים לצבאי למדי: בגרדיאן נכתב כי המתנדבים למשמר של פלורידה עברו הכשרה קרבית, שכוללת שימוש בנשק. הם נדרשו ללבוש מדים, לעבור טירונות בבסיס ולקום לפני הזריחה.
בית המחוקקים של פלורידה, שנשלט על-ידי הרפובליקנים, אישר השנה להגדיל בצורה דרמטית את התקציב של המשמר - ובנוסף להרחיב את היקפו: התקציב של המשמר גדל השנה מ-10 מיליון דולר ל-107.5 מיליון, והגודל המקסימלי שלו גדל פי יותר מ-3 - מ-400 מתנדבים ל-1,500 בסך הכול.
3 צפייה בגלריה
מושל פלורידה רון דסנטיס עצרת בחירות ב אייווה ארה"ב
מושל פלורידה רון דסנטיס עצרת בחירות ב אייווה ארה"ב
( צילום: AFP )
במסגרת הגדלת התקציב נרכשו מסוקים, סירות ותוכנה שמסוגלת לפרוץ לטלפונים סלולריים. בראיין ניוהאוס, ששירת בצי האמריקני במשך 20 שנה, אמר כי המשמר "נחטף והפך למשהו שאנחנו מנסים להתרחק ממנו: מיליציה". המשמר של פלורידה כפוף למושל, ולא לממשל הפדרלי.
ניוהאוס אמור היה להוביל את אחת משלוש החטיבות של המשמר. הוא סיפר שכבר ביום הראשון של האימונים הוא נדרש לעזוב את הבסיס בקרבת ג'קסונוויל, אחרי שהעלה את חששותיו בפני אנשי המשמר הלאומי - ששימשו כמדריכים במשמר שהקים דסנטיס. "אני אפילו לא חושב שהמושל יודע מה קורה", אמר ניוהאוס על הנעשה בהכשרת המתנדבים, וציין שדסנטיס גם כן שירת בעברו בצי. לשכת התקשורת של המושל הרפובליקני ציינה כי אנשי הצבא שהתבטאו נגד המשמר שוחררו ממנו, ולא פרשו ביוזמתם.
ב-2021, כשדסנטיס העלה לראשונה את האפשרות שיקים את המשמר של פלורידה (שפעל בעבר בין 1941 ל-1947), הדמוקרטים הביעו חשש מכך שהמשמר של המדינה יהפוך למיליציה שתהיה כפופה למושל כל יכול. צ'רלי כריסט מהמפלגה הדמוקרטית, שהפסיד לדסנטיס במירוץ לתפקיד המושל בנובמבר (אז זכה דסנטיס בכהונה שנייה), אמר: "לאף מושל לא צריכה להיות משטרה חשאית משלו".
הניצחון של דסנטיס בנובמבר היה סוחף, וחיזק מאוד את מעמדו במפלגה הרפובליקנית. עוד לפני כן נחשב המושל בן ה-44 לכוכב עולה במפלגה, במיוחד במחנה האולטרה-שמרני שלה. להכרה נרחבת בארה"ב זכה תחילה כאשר בשיא משבר הקורונה הוא נלחם בהגבלות המחמירות שניסו להטיל אז על תושבי ארצו, ובשנים האחרונות הוא ממצב עצמו כנושא הדגל השמרני ב"מלחמת התרבות" נגד הפרוגרסיבים באמריקה. למרות מעמדו במפלגה, בשלב זה מוביל עליו טראמפ בסקרים בפער גדול.