מכת"זית באיילון, במהלך הפגנת השבת
(צילום: דוברות המשטרה)

בזמן שההפגנות נגד המהפכה המשפטית מתגברות מחדש וכוללות שוב את חסימת נתיבי איילון, על רקע כוונת הקואליציה לאשר החודש את צמצום עילת הסבירות, פנה שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית ליועצת המשפטית לממשלה, ואיים כי יעתור נגדה לבג"ץ.
מכתבו של וסרלאוף נשלח בעקבות אזהרת היועמ"שית שלשום את שרי הממשלה מפני ניסיון להשפיע פוליטית על שיקול דעתם המקצועי של אנשי אכיפת החוק במדינה, בתגובה למכתב שנחשף ב-ynet ובו דרישות למידע שהציג בפניה מזכיר הממשלה בכל הנוגע להפגנות, מכתב שכלל שורת שאלות מתריסות.
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו
בהרב-מיארה ונתניהו
(צילום: יואב דודקביץ', אלעד גרשגורן )
במכתבו לבהרב-מיארה כתב וסרלאוף: "ראוי לפעול ולהשתדל ככל האפשר על מנת למנוע מצב בו שר בממשלת ישראל פונה ועותר נגד היועצת המשפטית שלו, על מאמצה לסכל את מדיניות הממשלה וסביב מחדליה בתחום אכיפת החוק והדין".
הוא תקף את היועמ"שית וטען כי היא מצויה בניגוד עניינים בעקבות התנגדותה לקיים דיון בממשלה על האכיפה הבררנית: "טענת כי לכאורה הממשלה מצויה בניגוד עניינים בשל היות המחאה מופנית כנגדה. קביעה מצדך לפיה בעיתוי הנוכחי מעורבות מוסדית ו'עניין אישי' בנושאי ההפגנות משבשת את שיקול הדעת ומעוררת קושי רב – גובלת באבסורד ובניתוק".
במכתבו טען וסרלאוף ל"מחדלי אכיפה בפתיחת תיקים, מעצרים, תביעות משטרתיות, לצד היעדר כתבי אישום של הפרקליטות". הוא דרש מהייעוץ המשפטי לממשלה להשיב לו באופן מיידי על אודות הכוונה לתקן את אותם "מחדלי האכיפה שיטתיים", כלשונו. "בלא תשובה הולמת, אאלץ - בצער ובמבוכה - לבחון אפיקי פעולה חלופיים", כתב בסיום מכתבו.
2 צפייה בגלריה
יצחק וסרלאוף
יצחק וסרלאוף
השר וסרלאוף. "אין אפילו מראית עין של אכיפה"
(צילום: משה מזרחי)
"האכיפה הבררנית זועקת לשמיים", אמר וסרלאוף. "הפרקליטות, שבתקופת ההתנתקות פעלה כמו נמר אימתני והגישה בהליכי בזק מאות כתבי אישום בגין חסימות כבישים, כולל בקשות למעצרים עד תום ההליכים נגד מתיישבים, הפכה כיום לחתול ישנוני ולא מתאמצת לייצר אפילו מראית עין של אכיפה כלשהי. האכיפה הבררנית הזו מלמדת היטב כמה נדרשת רפורמה יסודית ומקיפה במערכת המשפט, ונמשיך להיאבק שהרפורמה תעבור".
בהרב-מיארה הבהירה במכתב שכתבה שלשום לראש הממשלה בנימין נתניהו כי היא ונציגי מערכת אכיפת החוק סבורים שלא ראוי להתייחס למקרים קונקרטיים בישיבת הממשלה המתוכננת על מדיניות האכיפה במחאות, ורמזה כי הדיון נגוע בניגוד עניינים - מאחר שהמחאה היא נגד הממשלה המכהנת. "יש קושי רב בקיומו במתכונת האמורה בעיתוי הנוכחי, בעיצומה של מחאה נגד מדיניות הממשלה ושריה", כתבה.
שר המשפטים יריב לוין כינה את תגובת היועמ"שית למזכיר הממשלה "מטרידה". "היא מתעלמת מהפגיעה המתמשכת וחסרת התקדים בזכויות היסוד של מיליוני אזרחים להגיע בבטחה לעבודה, לבית חולים, לגישה חופשית לשדה התעופה וכדומה", אמר לוין.
בדיון שאמור להתקיים בישיבת הממשלה מחר, לפי מזכיר הממשלה יוסי פוקס, תידרש בהרב-מיארה להשיב לשאלות השרים בכל הנוגע למדיניות האכיפה "באשר לאיומים ופגיעה בנבחרי ציבור, קריאות למרי אזרחי ואי-ציות לחוק, חסימת כבישים ושביתות בלתי-חוקיות".