3 צפייה בגלריה
בנימין זאב הרצל ויצחק הרצוג
בנימין זאב הרצל ויצחק הרצוג
בנימין זאב הרצל ויצחק הרצוג
(צילום: אפרים משה ליליין, AFP)
במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל יפתח היום (ראשון) בבאזל שבשוויץ אירוע עולמי לציון 125 שנה לקונגרס הציוני העולמי הראשון שייסד בנימין זאב הרצל. לאירוע, שאותו יזמה ההסתדרות הציונית העולמית, יגיעו יותר מ-1,400 מנהיגים, יזמים ופילנתרופים יהודים מרחבי העולם במטרה לדון בציונות המודרנית לאור חזונו של הרצל, וכן בחזון, באתגרים ובאבני הדרך שצפויים לעם היהודי ב-25 השנים הבאות.
האירוע ייפתח באולם הסטאדקזינו בבאזל, המקום שבו פתח חוזה המדינה את הקונגרס הראשון, נאם בפני 208 צירים ושטח את חזונו להקמת המדינה היהודית. אחד מהאירועים המרכזיים בבאזל יהיה שחזור שיבצע מחר הנשיא הרצוג לתמונה ההיסטורית של הרצל, שהצטלם על המעקה במרפסת של מלון "שלושת המלכים" בעיר במהלך כינוס הקונגרס הציוני, כשהוא משקיף על מי נהר הריין. הרצוג אינו הראשון ממשפחתו שיעשה זאת, שכן גם אביו, הנשיא השישי חיים הרצוג, שחזר את אותה תמונה לפני 35 שנה, בשנת 1987.
3 צפייה בגלריה
חיים הרצוג משחזר את תמונתו של הרצל במרפסת בבאזל
חיים הרצוג משחזר את תמונתו של הרצל במרפסת בבאזל
חיים הרצוג משחזר את תמונתו של הרצל במרפסת בבאזל, 1987
(צילום: נתי הרניק, לע"מ)
בעקבות התראות על הפגנות ענק פרו-פלסטיניות, ממשלת שוויץ הקצתה 5.7 מיליון אירו לאבטחת המקום. לצורך כך ייסגר נהר הריין לתנועת ספינות, השטח האווירי ייסגר למשך ימי הקונגרס ואזור אולם הקונגרס יאובטח על ידי אלפי שוטרים וחיילים.
בחלק הראשון של "כנס הרצל למנהיגות", שיתמקד בציונות המודרנית לאור חזונו של הרצל, תתקיים ועידת האימפקט ליזמות חברתית כלכלית שתארח 125 יזמים מובילים מתעשיית ההייטק, שנבחרו בקפידה מתוך אלפי מועמדויות ובקשות שהגיעו לוועדה. בחלק השני יתקיים ערב גאלה מיוחד שבו ינאם הנשיא הרצוג לצד ראש ממשלת קנטון באזל, ביט יאנס, נשיא שוויץ לשעבר ושר הכלכלה הנוכחי, גי פרמלן, ויו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל.
"125 שנה לקונגרס הציוני הראשון בבאזל הוא ציון דרך היסטורי, שהיה אירוע מכונן עבור העם היהודי והאנושות כולה", אמר הרצוג לקראת האירוע. "הציונות היא השילוב האידיאלי בין שורשים יהודיים עמוקים לבין חדשנות ורוח יזמות פורצת דרך. כנשיא מדינת הלאום של העם היהודי אני נפעם וגאה לראות בכל יום מחדש את חזונו של הרצל קם לחיים לנגד עינינו, וחש מחויבות ואחריות כבדה לעתידם של מדינת ישראל והעם היהודי".
3 צפייה בגלריה
יעקב חגואל בטקס קבלת פנים ל180 עולים חדשים מאתיופיה במסגרת מבצע צור ישראל
יעקב חגואל בטקס קבלת פנים ל180 עולים חדשים מאתיופיה במסגרת מבצע צור ישראל
"הרצל קיווה שהבית היהודי יהיה אור לגויים". יעקב חגואל
(צילום: מוטי קמחי)
יו"ר ההסתדרות הציונית העולמי, יעקב חגואל, מסר: "מדינת ישראל של היום היא התגשמות חזונו של הרצל בבאזל. הרצל חלם וקיווה שהבית היהודי יהיה אור לגויים, ואנחנו רואים היום שמדינת ישראל מסייעת ועוזרת לאומות העולם בכל רגע נתון. מה זה אם לא התגשמות חלומו וחזונו של הרצל ושל שאר הצירים שהגיעו לבאזל מכל רחבי העולם? החברה הישראלית היא איתנה וחזקה מאוד, שממשיכה את אורו של הרצל גם 125 שנים אחרי אותו קונגרס ראשון".
במהלך ביקורו בשוויץ ייפגש הנשיא הרצוג עם נשיא שוויץ וגורמי ממשל בכירים, וכן עם נציגי ממשלת קנטון באזל וחברי הקהילה היהודית בשוויץ. במהלך הפגישות ייחתם במעמד הנשיאים הסכם פורץ דרך בין הקרנות הלאומיות למדע של שוויץ וישראל. כחלק מהביקור תארח רעיית נשיא שוויץ את רעיית נשיא המדינה מיכל הרצוג, ותסייר עימה בביתו של המדען היהודי אלברט איינשטיין שמשמש כמוזיאון המוקדש לזכרו.
"שוויץ היא מדינה בעלת חשיבות בעולם כולו, שבאה לידי ביטוי הן בארגונים הבינלאומיים ובכלל זה בצלב האדום, והן בזירה המדינית האירופית", אמר הרצוג לקראת ביקורו במדינה. "במהלך ביקורי אפגש עם הנשיא קאסיס ואדון עימו בנושאים מדיניים, ביטחוניים וכלכליים חשובים, ובכלל זה חיזוק השותפות בינינו בתחומי המחקר והפיתוח המדעי-טכנולוגי. כחלק מהשותפות החזקה נציין שנינו את חתימתו של הסכם פורץ דרך בין הקרנות הלאומיות למדע של מדינותינו".