המשטר האיראני טייח מבצע ישראלי לכאורה נגד אתר סודי השייך לתוכנית הגרעין האיראנית בטהרן בשנת 2020. כך חשף היום (ראשון) האתר "איראן אינטרנשיונל", המקושר לאופוזיציה האיראנית וחשף כבר בעבר מסמכים ודיווחים על אודות פעולות ישראליות לכאורה נגד תוכנית הגרעין האיראנית.
האתר העצמאי חשף מסמכים רבים, שלטענתו הגיעו לידיו באמצעות פריצת האקרים, לפיהם במסגרת פעולה מתוחכמת של המוסד, הוצתה ונהרסה סדנה סודית בטהרן שהוסתרה על-ידי הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן ולא הייתה מוכרת לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). לפי התחקיר הנרחב שהתפרסם באתר, המבצע התנהל ביולי 2020 על-ידי קבוצה של תשעה בני אדם.
2 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מצביע ב בחירות לפרלמנט האיראני ב טהרן
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מצביע ב בחירות לפרלמנט האיראני ב טהרן
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי. המקרה דווח לו מיד
( EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)
מי שניהל את המבצע הוא מסעוד ראחימי, אדם בעל רקע עברייני ובעיות סמים. הוא גויס, כך דווח, על-ידי אדם אותו לא הכיר קודם לכן ואשר הבטיח לו סכום של עשרת אלפים דולר ובונוס, אם ישרוף עבורו את האתר, לטענתו "מתוך נקמנות נגד הבעלים של האתר". ראחימי אמור היה, כך לפי ההזמנה של המבצע, להצית את המקום, להשמיד אותו ולתעד את האירוע.
מה שהכנופייה לא ידעה, כך לפי הדיווח, הוא שהמזמין לא היה סתם עובד לשעבר ממורמר שרצה להתנקם בבוס, אלא מבצע מתוחכם לכאורה של המוסד הישראלי. לתשעת האזרחים שפרצו לאתר והציתו אותו, לא היה מושג במה היה מדובר ובמה עסק אותו אתר. "המבצע" הצליח, אולם בהמשך אותו חודש, נעצרו תשעת החשודים על-ידי השלטונות ורק במעצר ובחקירתם הם נחשפו לכך שהם מואשמים שהיו חלק ממבצע נגד המשטר עצמו.
התקרית הושתקה על-ידי כל הגורמים אולם מי שהיה אחראי על האתר עדכן באופן מיידי ואישי את השליט העליון, האייתוללה עלי חמינאי. ב"איראן אינטרנשיונל" ציטטו מהמסמכים שהגיעו לידיהם מתוך מערכת המשפט האיראנית כי "הרפובליקה האיסלאמית רואה במוסד כמי שביצע את פעולת החבלה הסודית נגד האתר".
2 צפייה בגלריה
נתנז איראן
נתנז איראן
הכור בנתנז, איראן
(צילום: AP)
לפי הדיווח, תשעת הנאשמים שנתפסו הואשמו ב"פעולה נגד הממשלה האיסלאמית", "חבלה" ו"השמדה של אחד ממרכיבי הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, ובשיתוף פעולה עם ישראל נגד הביטחון הלאומי" ובנוסף ב"אחזקת סמים וכלי נשק". באתר האופוזיציוני ציטטו גורם רשמי לשעבר בשלטון האיראני שאמר כי הוא "בקיא מאוד בכמעט כל הפעולות ופעילויות בתוכנית הגרעין האיראנית וראיתי את האתרים האלה מקרוב, אבל על האתר בשכונת שאדבאד לא שמעתי".
"אם במשרד לענייני מודיעין ומערכת המשפט מאמינים כי התקרית היא עבודה של ישראל, אנחנו ככל הנראה מדברים על סדנה מאוד חשובה", אמר אותו גורם בעילום שם. לפי "איראן אינטרנשיונל", השמדת האתר הגרעיני הסודי הפכה לסוגיה בעדיפות עליונה עבור הנהגת המשטר ולאחד הנושאים הכי בוערים של הביטחון הלאומי במדינה, עד כדי כך שהגיעה מיד לשולחנו של חמינאי.
מה בדיוק התרחש בתוך הסדנה הזאת לא ברור, אולם ב"איראן אינטרנשיונל" נרמז כי הייתה קשורה לייצור של צנטריפוגות עבור מתקני העשרת האורניום. החשיפה אתמול מגיעה על רקע משבר הולך ומחריף בין איראן לבין הקהילה הבינלאומית, ובמיוחד סבא"א סביב ההתקדמות המאוד מדאיגה של איראן בתוכנית ההעשרה שלה.
בסבא"א מתלוננים כי אינם מקבלים גישה לאתרים חשודים וכי כמות העשרת האורניום של איראן מתקדמת מאוד. בנוסף נטען כי המשטר מחזיק כיום בכמות אורניום מועשר לרמה גבוהה של 60 אחוז, שמספיקה לכאורה לייצור של כמה פצצות אטום, זאת כשהיא עדיין לא הצליחה, לפי הערכת מומחים במערב, לפתח ראש קרב שעליו אפשר יהיה להרכיב את הפצצה. בסבא"א השיבו אתמול לפניית "איראן אינטרנשיונל" וטענו כי "לא היה בידם מידע כלשהו על האתר בשכונת שאדבאד".