פסיקה היסטורית בארצות הברית: בית המשפט העליון ביטל היום (שישי) את פסק הדין "רו נגד ווייד" מ-1973, שהתיר הפלות ברחבי ארצות הברית. בהחלטה נכתב כי פסק הדין מלפני כמעט 50 שנה "היה שגוי כי אין בחוקה האמריקנית אזכור לזכות לבצע הפלות". הפסיקה צפויה להוביל לאיסור על הפלות בכחצי מהמדינות בארצות הברית, ועשויות להיות לה גם משמעויות פוליטיות, לקראת הבחירות לקונגרס בעוד פחות מחצי שנה. "זה יום עצוב לארה"ב, היא מחזירה אותנו 50 שנה לאחור", אמר הנשיא ג'ו ביידן.
ההחלטה היא שיא של עשורים בניסיון של מתנגדי ההפלות לאסור עליהן - והפכה לאפשרית לאחר המינוי של שלושה שופטים מהצד הימני של המפה הפוליטית האמריקנית על ידי נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ. בחודש שעבר, בהדלפה חסרת תקדים, נחשפה טיוטת החלטה זו של שופטי הרוב השמרני בעליון - וכעת היא נמסרה רשמית. כבר בעקבות אותה הדלפה פרצו הפגנות נגד הפסיקה ובעדה. מיד לאחר פרסום ההחלטה היום התחדשו המחאות ליד בית המשפט העליון בוושינגטון.
10 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
המחאה אחרי ההחלטה
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
מפגינים בוושינגטון לאחר פסק הדין הדרמטי
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
בכי מול בית המשפט העליון
(צילום: AP)

הפסיקה התקבלה ברוב של חמישה שופטים שמרנים מול ארבעה - שלושה ליברלים ונשיא העליון ג'ון רוברטס, שהצטרף לרוב השמרני בביטול פסיקה בערכאה נמוכה יותר - ומבטלת את פסק הדין ההיסטורי שהכיר בזכות החוקתית של אישה לבצע הפלה. שישה משופטי העליון בארצות הברית הם שמרנים שמונו על-ידי נשיאים רפובליקנים. שלושת האחרים הם ליברלים שמונו בכהונות של נשיאים דמוקרטים. פסק הדין היום מהווה ניצחון משמעותי ביותר לרפובליקנים ולשמרנים שהיו מעוניינים שנים להגביל או לאסור הפלות.
בישיבה שערכו השופטים הצביעו השמרנים שבהם בעד ביטול הזכות הארצית להפלות. הדיון וההצבעה נערכו בעקבות דיון שנערך בחודש דצמבר, שעוסק בניסיון של מדינת מיסיסיפי לחדש את האיסור על הפלות במדינה הרפובליקנית, החל מהשבוע ה-15 להריון.
מיסיסיפי פנתה לעליון במטרה לבטל את "רו נגד ווייד", שמתבסס על הזכות לפרטיות במסגרת החוקה האמריקנית, וקובע כי יש להגן על זכותה של אישה להפסיק את ההריון. מיסיסיפי דרשה מהעליון לבטל גם פסיקה נוספת, מ-1992, שאשררה את הזכות להפלה ואף אסרה על חוקים שמגבילים "שלא לצורך" את הגישה להפלה עד השבוע ה-24 להריון - השלב שבו העובר עשוי לשרוד מחוץ לרחם.
10 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
השמרנים חוגגים את הפסיקה
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
(צילום: רויטרס)
ההחלטה על ביטול פסק הדין מ-1973 צפויה כאמור להוביל לאיסור על הפלות במדינות רפובליקניות רבות בארה"ב. ההפלות צפויות להישאר חוקיות במדינות בשליטת הדמוקרטים. הראשונה שבהן תהיה כנראה מיזורי. התובע הכללי במדינה, אריק שמיט, פרסם חוות דעת שמבטלת למעשה את האפשרות לבצע הפלות במדינה, למעט מקרים רפואיים דחופים. מנגד, ראש העיר ניו יורק אריק אדאמס הבטיח: "העיר שלנו תהיה מקלט בטוח למבקשות לעבור הפלה".
הבכירים הדמוקרטים זעמו על הפסיקה. הנשיא לשעבר ברק אובמה אמר כי "היום, בית המשפט העליון לא רק ביטל כמעט 50 שנה של תקדים, אלא גם העביר את ההחלטה האישית ביותר שבן אדם יכול לקבל לפוליטיקאים ולאידיאולוגים - זו מתקפה על החירות הבסיסית של מיליוני אמריקנים".
יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, אמרה כי "הפסיקה הזו אכזרית, מקוממת וקורעת לב. אבל תהיו בטוחים - הזכויות של נשים ושל כל האמריקנים יועמדו לבחירה בנובמבר", כשהיא מתייחסת לבחירות אמצע הקדנציה. מזכירת המדינה לשעבר הילרי קלינטון אמרה כי "ההחלטה הזו תישאר כאות קלון של חזרה לאחור בנוגע לזכויות נשים. רוב האמריקנים מאמינים כי ההחלטה אם להביא ילד לעולם היא אחת המקודשות ביותר שיש, וצריכה להישאר בין ההורים והרופאים שלהם".
10 צפייה בגלריה
ראש העיר החדש של ניו יורק אריק אדאמס
ראש העיר החדש של ניו יורק אריק אדאמס
ראש העיר ניו יורק אריק אדאמס: "העיר שלנו תהיה מקלט למבקשות לבצע הפלה"
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה נואם בפילדלפיה לטובת ביידן נגד טראמפ
נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה נואם בפילדלפיה לטובת ביידן נגד טראמפ
אובמה: "מתקפה על החירות הבסיסית"
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
מייק פנס עימות סגנים בחירות ארה"ב
מייק פנס עימות סגנים בחירות ארה"ב
פנס: "החיים ניצחו"
(צילום: AFP)
מהצד השני, סגן הנשיא לשעבר מייק פנס - סגנו של טראמפ - שיבח את ההחלטה: "היום, החיים ניצחו. הזכות להפלות הושלכה לפח הזבל של ההיסטוריה". טראמפ עצמו אמר כי "ההחלטה מחזירה את הכול למדינות, לשם זה תמיד היה שייך".
ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי חברות מובילות בארצות הברית, ובהן טסלה, airbnb, נטפליקס וסטארבקס, הודיעו כי הן ישלמו לעובדות שירצו לבצע הפלות את הוצאות הנסיעה ממדינות שיאסרו הפלות אל מדינות שיתירו אותן.
הרוב הרפובליקני בבית המשפט העליון בארצות הברית הושג לאחר שבשנים האחרונות איבד העליון שני שופטים שתמכו בזכותן של נשים לבצע הפלות. השופטת הליברלית רות ביידר גינסבורג נפטרה ב-2020 והוחלפה באיימי קוני בארט, שכבר לפני הצטרפותה לעליון הבהירה כי תתמוך בביטול הפסיקה מ-1973. השופט אנתוני קנדי, שמרן שלעיתים הצטרף לשופטים הליברלים בסוגיית חברתיות כמו הפלות וזכויות הקהילה הגאה, פרש ב-2018 והוחלף בשופט השמרן ברט קוואנו.
10 צפייה בגלריה
שופטי בית המשפט העליון ב וושינגטון ארה"ב
שופטי בית המשפט העליון ב וושינגטון ארה"ב
שופטי העליון בארצות הברית
(צילום: AP)
הפלה היא אחת הסוגיות הרגישות ביותר בפוליטיקה האמריקנית, ומעוררת מחלוקות קשות כבר עשרות שנים. נוצרים שמרנים ונבחרי ציבור רפובליקנים רבים מנסים כבר שנים לבטל את פסק הדין. לפי סקר שערך בשנה שעברה מכון Pew רוב האמריקנים, 59%, מאמינים שהפלה צריכה להיות חוקית ברוב המקרים, או בכולם, בעוד ש-39% מאמינים שיש לאסור עליה.
גם בישראל מיהרו להגיב להחלטה. יו"ר נעמת חגית פאר אמרה כי "זהו יום שחור לא רק לנשים, אלא לכל מי שמאמין בזכות האישה על גופה. מדובר במסר מזעזע שיוצא ממי שמתיימרת להיות מנהיגת העולם החופשי - אין בין הפסיקה הזאת לבין דמוקרטיה או חופש דבר וחצי דבר".
ח"כ גלעד קריב מהעבודה אמר כי מדובר ב"תזכורת קשה לעובדה שזכויות אדם בכלל וזכויות נשים בפרט אינן דבר מובן מאליו גם אחרי שנות דור של הישגים והתקדמות". מנגד, שמחה רוטמן מהציונות הדתית: "בית המשפט נתן, בית המשפט לקח, יהי שם בית המשפט מבורך? או שאולי עדיף שבית המשפט לא ייצר זכויות חוקתיות וייתן לעם להחליט מהי זכות חוקתית".