3 צפייה בגלריה
אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
הנאשם אדוארד קצ'ורה
(צילום: שרון צור)
סערה במשפטו של אדוארד קצ'ורה שמואשם ברצח הנערה ליטל יעל מלניק (17) באוקטובר 2021 בקריית מוצקין: סנגורי הנאשם עודכנו על-ידי הפרקליטות כי במהלך רענון שנעשה לראש מדור המעבדות הניידות לזיהוי פלילי במשטרה לפני עדותו, טען הקצין בפני הפרקליטה כי ראש מפלג תשאול ביחידה המרכזית (ימ"ר) של מרחב חוף התנגד לביצוע בדיקה שיכולה לתמוך בגרסת קצ'ורה מחשש לפגיעה בתיק.
גופתה של הנערה אותרה קבורה בחולות אתר בנייה. קצ'ורה, שעבד כאחד במרכז לבריאות הנפש "מעלה הכרמל" ושם הכיר את מלניק, הואשם ברציחתה - אך טען כי לא התכוון לקבור אותה בחיים, אלא שמדובר היה בתרגיל טיפולי ושהוא הכניס צינור לפיה שדרכו היא הייתה אמורה לנשום.
במסגרת המשפט שמתנהל בפני הרכב של שלושה שופטים בבית המשפט המחוזי בחיפה, בראשותו של השופט יחיאל ליפשיץ, כופר קצ'ורה באישום נגדו. באמצעות סנגוריו, עורכי הדין בוריס שרמן ויניב מנור שמייצגים אותו מטעם הסנגוריה הציבורית, טוען קצ'ורה כי כשעזב את הזירה מלניק הייתה בחיים, ושהיא קברה עצמה לאחר שביקשה ממנו להשאיר אותה לבד.
3 צפייה בגלריה
ליטל יעל מלניק
ליטל יעל מלניק
המנוחה ליטל יעל מלניק
(באדיבות המשפחה)
כעת מתברר כי במהלך החקירה התעוררו ככל הנראה מחלוקות בתוך המשטרה בין הצוות של ימ"ר חוף לחוקרי המעבדה הניידת לזיהוי פלילי. הסנגורים טוענים כי במהלך החקירה ביצע קצ'ורה שחזור, שגם בו טען כי כשיצא מהזירה הפנים וחלק מפלג גופה העליון של המנוחה היו גלויים ולא מכוסים בחול. עוד הם טוענים כי מאחר שהמשטרה שללה מעורבות של גורם שלישי בזירה, המסקנה היא שהמנוחה כיסתה את עצמה בחול.
לטענת הפרקליטות, העובדה שכפות ידיה של מלניק היו נקיות מעפר וכך גם ציפורניה, מוכיחה שהיא לא כיסתה את עצמה בחול. טענה נוספת היא שאדם לא יכול לקבור את עצמו, שכן כשהוא מתחיל להיחנק - גופו עושה הכול כדי לחלץ את עצמו ממצב החנק בשל הרצון להכניס אוויר לדרכי הנשימה.

"התנגדות לבדיקה של מעבדה ניידת"

עורכי הדין שרמן ומנור נדהמו לקבל באחרונה מכתב מהפרקליטה עו"ד מאיה חזן-דהאן, שבו צוין: "הריני להביא לידיעתכם כי ביום 19 במרץ 2023, נגבתה עדות במח"ש מהעד ראש המעבדה הניידת לזיהוי פלילי בעקבות דברים שמסר לי.
"לטענתו, היחידה החוקרת התנגדה בכל תוקף שמעבדה ניידת תבצע את הבדיקה והמחלוקת ביניהם הגיעה עד לראש חטיבת חקירות במשטרה. בעניין זה, לדבריו, בטרם עריכת הבדיקה, התקיימה פגישה עם ראש חטיבת חקירות שבה לקח חלק ראש מפלג תשאול בימ"ר חוף והתנגד לבדיקה".
הפרקליטה ציינה עוד כי בסופו של דבר ראש חטיבת חקירות קיבל את עמדת המעבדה הניידת והבדיקה בוצעה. לדבריה, "עוד הוסיף העד, כי לאחר ביצוע הבדיקה ונוכח ממצאיה, ביקש ממנו ראש מפלג התשאול (אשר נכח בבדיקה בעצמו), לא להכניס את החומרים הקשורים בהקשר זה למערכת הפל"א (מערכת הכוללת את כל תיקי החקירה הפליליים שנפתחו במדינת ישראל. ל"א). לטענת העד, ראש מפלג התשאול פנה אף לממונים על ראש מדור המעבדה הניידת לזיהוי פלילי והתלונן עליו בגין ביצוע הבדיקה".

בעקבות המידע שמסר מפקד המעבדה, פנתה הפרקליטות למחלקה לחקירות שוטרים בחודש מרץ, כדי שיפתחו בחקירה נגד ראש מפלג התשאול בימ"ר החוף. ראש המעבדה הניידת סיפר בעדותו במח"ש כי היו חילוקי דעות בתוך המשטרה בין הימ"ר למעבדה הניידת. לדבריו, הכול הועלה לפל"א ולא הועלמו כל ראיות. במח"ש החליטו לסגור את התיק לאחר שנשלל החשד להעלמת ראיות.
לנוכח ההודעה של הפרקליטות, פנו עורכי הדין שרמן ומנור לבית המשפט בבקשה לעצור את העדויות במשפט עד אשר יתבררו הפרטים של האירוע. בדיון שנערך אתמול בבית המשפט המחוזי, התייחסו השופטים לחומרת האירוע. בעקבות תגובת בית המשפט, הודיעה הפרקליטות כי תבחן העברת חומרים שבדרך כלל אינם מועברים להגנה. "לאחר שיתקבלו החומרים החדשים ההגנה תשקול את המשך צעדיה ובכלל זה הזמנת עדים שכבר העידו ובקשת חומרי חקירה נוספים", נמסר מטעם הסנגוריה הציבורית.
עורכי הדין שרמן ומנור מסרו: "הופתענו מאוד לשמוע שקצין בכיר ביחידה החוקרת ניסה להעלים ראיות מזכות שתומכות בגרסתו של אדוארד שלא גרם למותה המצער של ליטל יעל מלניק ז"ל. מצער שהפרקליטות לא חשפה בפנינו עד עתה שכבר לפני כשלושה חודשים פנתה למח"ש שיבדוק חשד לשיבוש חקירה על ידי הקצין הבכיר. לאור המידע החמור פנינו לבית המשפט בבקשה לקיים בדיקה מקיפה של הפרשה כדי לוודא שלא קיימות ראיות מזכות נוספות שהוסתרו על ידי היחידה החוקרת".
3 צפייה בגלריה
שרון זגגי פנחס ואפרת נחמני בר
שרון זגגי פנחס ואפרת נחמני בר
עורכות הדין שרון זגגי-פנחס ואפרת נחמני-בר
(צילום: ענת גבע-שרון)
עורכות הדין אפרת נחמני-בר ושרון זגגי –פנחס, שמייצגות את משפחת מלניק, מסרו בתגובה: "במקום לקחת אחריות על הרצח הנתעב עסוק קצ'ורה בספינים אחרי ספינים, שנראים כלקוחים מעליסה בארץ הפלאות. הכול במטרה להתנער מאחריות ולזרות חול בעיני הציבור.
"בידי המדינה מצויות כלל הראיות שנאספו בתיק וכולן ביחד מצביעות על כך שקצ'ורה רצח באכזריות את ליטל יעל ז"ל. הגיע הזמן שקצ'ורה יפסיק לנקוט בתעלולים נפסדים שכל מטרתם לעכב את הרשעתו. אין זה מקרה שהספין הנוכחי צץ מיד לאחר החלטתו החד משמעית של שופט בית המשפט העליון להורות על המשך מעצרו".
מהמשטרה נמסר בתגובה לדברי הסנגוריה הציבורית: "מדובר בפרסום כוזב, שקרי ומנותק מהמציאות, המטעה את הציבור ועולה כדי הוצאת דיבתו של נושא משרה מוכשר ומקצועי, שבניגוד לנטען, בשום שלב לא נחקר במח"ש בנושא ובמשטרה לא ידוע על כל חקירה בעניין זה. לגופו של עניין, תיק החקירה טופל בצורה מקצועית ועניינית על-ידי צוות חקירה שעמל רבות לגיבוש ראיות.
"הבדיקה בוצעה בידיעה ואישור גורמי חקירה בכירים וגורמי הפרקליטות ובשקיפות מלאה ותוצאותיה אף חיזקו את מארג הראיות אשר הובילו להגשת כתב אישום בגין רצח מחריד בנסיבות מחמירות ומתנהל כעת בבית המשפט. פיקוד המחוז והיחידה מוקירים ומעריכים את עבודת צוות החקירה שפעל במקצועיות ונחישות להגיע לחקר האמת בתיק מורכב זה".
מפרקליטות מחוז חיפה נמסר בתגובה: "פרקליטות המחוז פעלה בשקיפות מלאה, והעבירה לבדיקת מח"ש את הדברים בסמוך לאחר שהובאו לידיעתה. באותה עת לא ניתן היה להעביר את הדברים לידיעת הסנגורים, על מנת שלא לשבש את הבדיקה. מח"ש פתחה מיד בבדיקת העניין, ובשים לב לדברים שראש המעבדה מסר בעדותו, החליטה על סיום הבדיקה בלא נקיטת הליכים.
"פרקליטות המחוז עודכנה עם קבלת ההחלטה ובהמשך הביאה מיוזמתה את הדברים במלואם לידיעת ההגנה, ובכלל זה את הודעת העד במח"ש. יובהר, כי הבדיקה אליה התייחס ראש המעבדה ותוצאותיה היו חלק מחומר החקירה שהועבר להגנה בתחילת ההליך המשפטי, ואף הוגשה לבית המשפט".