2 צפייה בגלריה
המשפחה האוקראינית שעוכבה בנתב"ג
המשפחה האוקראינית שעוכבה בנתב"ג
"בעיכוב התחושות היו קשות". אירינה, יבגני ואולקסנדר
יבגני קוסרייב, פליט אוקראיני יתום בן עשר, ודודו אולקסנדר - האפוטרופוס החוקי שלו שנשוי לישראלית, שוחררו בלילה בין שישי לשבת ממתקן יהלום בנתב"ג. בשישי ביקש משרד הפנים לגרש אותם מהארץ, אך לאחר פניית ynet הוחלט לאפשר את כניסתם בתמורה לערבות "לצורך הסדרת מעמדם".
הדוד והילד הגיעו לארץ כדי להתאחד עם אירינה, אשתו של אולקסנדר, אזרח האוקראיני, במטרה להסדיר את מעמדם בישראל מכוח נישואיהם. האחיין יתום מאם ואביו אינו בקשר עימו מרגע היוולדו, ומשכך, דודו הוא האפוטרופוס החוקי והבלעדי על הקטין.
הדוד והילד שוחררו בערבות למשך שלושה חודשים והם הגיעו לביתה של אירינה בנוף הגליל. "אני ישראלית ובעלי הגיע לצורך איחוד משפחתי, עליתי לפני שנה וחצי", סיפרה אירינה. "בעלי לחם שם (באוקראינה – א"א) וכשהשתחרר הגיע לכאן לאיחוד משפחה. הייתי מאוד מופתעת שאסרו את כניסתם, בייחוד כשיש תקנה חדשה שמקלה על זוגות מעורבים שמגיעים מאזורי הלחימה ואפשר להסדיר את המעמד מתוך ישראל".
2 צפייה בגלריה
פליט אוקראיני יתום בן 10 שהגיע לכאן עם דודו האוקראיני שנשוי לאזרחית ישראלית מועמד לגירוש מהארץ
פליט אוקראיני יתום בן 10 שהגיע לכאן עם דודו האוקראיני שנשוי לאזרחית ישראלית מועמד לגירוש מהארץ
"אם אחזור לאוקראינה יגייסו אותי שוב והילד יילקח לבית יתומים". יבגני ודודו אולקסנדר
אירינה הוסיפה כי "לפעמים יש מחשבות על חוסר הבנה ואטימות כלפי מצבם של הפליטים שמגיעים מאוקראינה. אני לא מבינה איך יכולים לתת לילד קטן להישאר ללא כל תמיכה. הרגשתי אטימות, למרות כל החום שיש בארץ כלפי האוקראינים. המטרה שלנו היא לגדל את הילד ביחד ולהפוך אותו לישראלי לכל דבר".
אחרי שהתאחד עם אשתו, סיפר אולקסנדר על הלחימה באוקראינה. "שירתי בכמה מחוזות בקווי הגנה כגון בחמוט. אחר כך עברנו לקו הגנתי בפרברי קייב בחיל רגלים ושריון. הייתי מיועד להישלח לחזית אבל האפוטרופסות על הילד דחתה את השליחה שלי לחזית. אם אחזור לאוקראינה יגייסו אותי שוב ואז הילד יילקח לבית יתומים. אם אני אלך לחזית וחלילה יקרה לי משהו - הילד יתגלגל במערכת".
על העיכוב בנתב"ג אמר אולקסנדר כי "הופתעתי מאוד מהסירוב למרות שאני נשוי לישראלית. הרגשתי תחושת פחד, במיוחד מה יהיה עם הילד. גם תחושה של צער עמוק וחוסר ודאות. היחס במתקן כליאה של פקידי ההגירה היה מכבד, התנאים לא היו נעימים. בעיכוב התחושות היו קשות. היה קר ולא נתנו לאכול. התעלמות מוחלטת. בכליאה התנאים היו טובים יותר ודאגו לדברים בסיסיים".
לדבריו, כששוחררו ממתקן הכליאה, "הרגשתי תחושת שמחה לראות את אשתי אחרי שנה וחצי שהייתי בלחימה. התחלתי להרגיש תחושת ביטחון, שיש תקווה שהילד יוכל לקבל עתיד ראוי ומכבד ושלא יהיה לבד. לפי תנאי השחרור נצטרך לעזוב בעוד שלושה חודשים ויש פחד שלא נוכל להישאר כאן".
עו"ד אסף וייצן ממשרד עורכי הדין תומר ורשה, שסייע למשפחה, מסר כי "אנחנו שמחים מאוד שבעקבות המהלך המשפטי שנקטנו והפרסום שלו ב-ynet, קיבל ראש מינהל האוכלוסין, אייל סיסו, את ההחלטה האנושית והנכונה והורה לשחרר את הילד ודודו מבלי להמתין ליום ראשון בבוקר, תוך הותרת יתום בן עשר במעצר מיותר ואכזרי בשדה התעופה".
פורסם לראשונה: 21:35, 26.08.23