"30% מנשות משרתי המילואים דיווחו על שינוי סטטוס תעסוקתי, 500 פוטרו": הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה היום (ב') דיון מיוחד בסוגיית הסיוע, הטיפול והאכיפה של פיטורי נשים בצל המלחמה. "אנחנו עושות הכול כדי להיות חזקות ולסיים את המשימה כשהבית שלנו יציב ואיתן", אמרה בדיון עו"ד רותם אבידר מפורום נשות המילואים שחשפה את הנתונים המטלטלים. "לצד המלחמה נוספה לנו גם החזית הכלכלית, כאשר אותי באופן אישי הוציאו לחל"ת שבסופה נאלצתי להתפטר. זה מייצג הרבה מאוד מאיתנו".
2 צפייה בגלריה
חיילי מילואים
חיילי מילואים
"המעסיקים לא מקבלים שהבעלים לא נמצאים". חיילי מילואים
(צילום: רויטרס)
הכותרת
נקרעים בין שדה הקרב למשפחה: מצוקת המילואימניקים
25:20
במהלך הדיון עו"ד אבידר הציגה נתוני סקר של הפורום שמייצג 100 אלף נשות מילואים. "30% מתוך מאה אלף דיווחו על שינוי סטטוס תעסוקתי. 6% מהנשים הללו פוטרו מהעבודות שלהן, 8% הוצאו לחל"ת. יש הגנה מפני פיטורים אבל ההגנה מאוד לא הרמטית. עד שזה לא יגיע בצורה של חקיקה תהיה בעיה".
בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ פנינה תמנו שטה, כי "במלחמה יש הרבה אתגרים אבל אחד החשובים שבהם הוא הידיעה הברורה שלא נאפשר פגיעה בתעסוקת נשים. בטח כשאנו רואים את הירתמות משקי הבית בהובלת נשים שנמצאות בעורף למען הלוחמים בחזית. ברור לנו שהנשים הללו נושאות בנטל כבד בצורה מעוררת השראה, מתוך אהבת ישראל וציונות גדולה ותוך ויתור עצמי עצום".
יו"ר הוועדה שיתפה את באי הדיון בהודעה המשותפת של משרד האוצר, משרד העבודה, יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, ויו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, שחתמו אמש על הסכם חדש למען אנשי ונשות המילואים. "הוסכם ונתחם לאפשר לנשות המילואים עד שמונה ימי היעדרות נוספים, וזה מופיע בצורה מדורגת בשכר מלא. זאת בשורה לנשות ואנשי המילואים", אמר דובי אמיתי נשיא המגזר העסקי שעלה לדיון בזום מתוך המילואים. "העלינו את איסור פיטורי אנשי המילואים מ-30 יום ל-60 יום. אמש הוסכם גם שנשים שעובדות בחצאי משרות יוכלו לממש את שעת ההיעדרות שיש כיום רק למי שנמצאת במשרה מלאה".
2 צפייה בגלריה
רותם אבידר
רותם אבידר
"נוספה חזית כלכלית". עו"ד רותם אבידר
(צילום: טל שחר)
עו"ד אבידר הגיבה לדברים ואמרה כי "בחל"ת יש נטייה לחשוב שהכול בסדר, אבל אני יצאתי לחל"ת ושם זה נגמר. זאת דלת אחורית לפיטורים. מתוך 500 חל"תים הצלחנו למנוע 70 מקרי פיטורים. 61% מהנשים שיצאו לחל"ת לא היו זכאיות לדמי אבטלה".
"מקומות העבודה מאבדים את הסבלנות ונמאס להם להתחשב בנו", הוסיפה תהילה כהן מפורום נשות משרתי הקבע. "הם לא מעוניינים להעסיק אותנו. הם לא מקבלים את זה שהבעלים שלנו לא נמצאים. מגיע לי ארבעה חודשי חופשת לידה כי ילדתי תאומות ואני כבר בזמן חל"ת על חשבוני. נשות הקבע מחוץ לכל ההטבות. אומרים לנשים הללו - אם לא מתאים לך את יכולה להתפטר".
למרות הנתונים המטרידים של פורום נשות המילואים, במשרד העבודה קיבלו עד כה רק שלוש תלונות, ורק אחת נמצאת בחקירה פלילית. "פורום נשות המילואים קיבלו 500 פניות על פיטורים ואתם קיבלתם רק שלוש פניות, זה זועק דרשני", אמרה תמנו שטה. "תעשו את העבודה שלכם, מה זה שלוש פניות? הייתם צריכים לצאת באופן בהול ומיידי עם כתובות ברורות איך להנגיש זאת לכלל האוכלוסייה".
שרון כהן, מנהלת תחום פניות במשרד העבודה, הגיבה לדברים והסבירה כי "חוק שוויון הזדמנויות בעבודה לא יאפשר אפליה של עובדים או עובדות בשל היותם הורים לילדים, גם אם בן הזוג משרת במילואים. במסגרת החוק הזה קיבלנו שתי פניות. אני פונה לציבור הנשים והארגונים, אני מתחננת אליכם - תעבירו אלינו פניות".
איתמר כהן, מתמחה בנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה: "קיבלנו 71 פניות של אנשי מילואים ו-21 פניות של בנות זוג. היחידה הארצית מונה 11 עובדים ואנחנו עושים מאמצים לקבל יותר פניות באמצעות פוסטים ברשתות החברתיות".
בתגובה לשאלות חברי הכנסת על החשיפה ברשתות החברתיות הסביר כהן כי משיקולי תקציב אין להם קמפיין בנושא. ח"כ תמנו שטה הגיבה ואמרה, "בעת הכי קשה של מדינת ישראל אתם מראים שאתם לא מתייחסים בצורה ראויה להגנה על נשות המילואים. שכל המשרדים יבואו לפה בעוד שבוע עם תוכנית מלאה להגנה. עם ישראל יושב בבית ורואה את הדיון ומתבייש. ביקשתי מכם כבר לפני חודשיים לצאת עם קמפיין נרחב בנושא".
ח"כ שרון ניר אמרה: "משקי הבית האלה תרמו את כל כולם. למעסיק גדול אין בעיה לספוג היעדרות של אותו בן משפחה. כשאנו מדברים על אנשי מילואים ובני משפחותיהם, זאת כפיות טובה ועזות מצח לפטר אותם. צריך לעגן זאת גם בחקיקה של מוגנות תעסוקתית לאנשי המילואים וגם לבנות הזוג". תמנו שטה אמרה: "מעסיק שמפטר מילואימניק צריך לשלם קנס כבד". ח"כ נאור שירי: "אתמול עלתה הצעת חוק שלי בוועדת שרים למנוע פיטורים של נשות מילואים ומה אתם חושבים שקרה? הפילו אותה".