1 צפייה בגלריה
עודד גולדרייך יפעת שאשא ביטון
עודד גולדרייך יפעת שאשא ביטון
פרופ' עודד גולדרייך והשרה יפעת שאשא ביטון
( צילום: מוטי קמחי)
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הודיעה היום (ה') שלא תעניק את פרס ישראל בתחום המתמטיקה וחקר מדעי המחשב לפרופ' עודד גולדרייך. זאת ברקע פרסומים ועצומות שעליהם חתם בעבר ומלמדים על תמיכתו בתנועת החרם על ישראל (BDS).
בהודעת השרה נמסר כי "ההחלטה נובעת מחתימתו על עצומה הקוראת להחרים את אוניברסיטת אריאל. מטרתו העיקרית של פרס ישראל היא לעודד יצירה ישראלית, מצוינות ומחקר. קריאה לחרם על מוסדות אקדמיים בישראל, חותרת תחת מטרה זו, שכן היא מבקשת לגדוע את היצירה, המגוון וחופש הדעות".
על פי השרה שאשא ביטון, לשיטתה מדובר במקרה חריג המצדיק את ביטול הפרס חרף הישגיו המקצועיים הבולטים והמרשימים של פרופ' גולדרייך בתחום מחקרו: "כשרת החינוך ויו"ר המל"ג, אינני יכולה להעניק את פרס ישראל על הישגים אקדמיים, מרשימים ככל שיהיו, למי שקורא לחרם על מוסד אקדמי ישראלי".
הפרשה החלה בפברואר השנה, כשוועדת שופטים החליטה פה אחד להעניק ביום העצמאות האחרון את פרס ישראל לפרופ' גולדרייך על תרומות מעמיקות ופורצות דרך בתחומי מחקריו. שר החינוך דאז יואב גלנט ביטל את ההחלטה, ובעקבות זאת הוגשה נגדו עתירה לבג"ץ. השופטים החליטו להעביר את הסמכות בעניין לשרה החדשה, שכאמור בחרה – כמו גלנט – לבטל את הענקת הפרס.