המשא ומתן בין הסתדרות המורים למשרד האוצר התחדש הבוקר (יום שני), כשברקע האופטימיות הזהירה שפיזרו שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שר האוצר אביגדור ליברמן וגורמים נוספים. המו"מ היצרי הוביל לא פעם לחילופי דברים קשים בין הצדדים, שנמשכו גם הבוקר, אך על רקע צמצום הפערים מעריכים בשני צדי המתרס כי ההסכם ייחתם בקרוב.
3 צפייה בגלריה
חצי חצאים אביגדור ליברמן, שאשא ביטון
חצי חצאים אביגדור ליברמן, שאשא ביטון
"אין סיבה שלא ייחתם הסכם". שאשא ביטון וליברמן
(צילום: יריב קץ , קובי קואנקס)
3 צפייה בגלריה
יפה בן דוד
יפה בן דוד
"הסכם - רק אם פקידי האוצר ישנו גישה". יפה בן דוד
(צילום: קובי קואנקס)
שאשא ביטון, נזכיר, אמרה באולפן ynet הבוקר כי "אין סיבה שלא ייחתם הסכם, אפילו בשעות הקרובות", והדגישה כי "הצדדים הצליחו להגיע בעצמם לצמצום הפערים. הצלחנו להביא את הצדדים לכדי מו"מ אמיתי". גורמים בהסתדרות המורים התייחסו לכך והסכימו כי "אפשר לסיים הכול תוך שעות", אך הדגישו: "זה יקרה רק אם פקידי האוצר ישנו גישה. מי שמעכב את ההתקדמות הם פקידי האוצר שמנסים לחולל מהפכות במקום הסכם שכר".
מנגד, ליברמן פרסם הבוקר ציוץ ביקורתי על מערכת החינוך, שבו טען כי הוויכוח בין הצדדים הוא לא על 800 מיליון שקל, כפי שטענו בסביבת ראש הממשלה יאיר לפיד, אלא "על 78% מהציבור שלא מרוצה ממערכת החינוך, על דגש על מצוינות ולא על ותק, על הדרישה שלנו לסנכרן חופשים בין המשק הישראלי למערכת החינוך ועל הסמכויות אותן יש לתת למנהלים - לפטר מורים לא מתאימים, לתמרץ מורים מצטיינים ולתת אפשרות לחוזים אישיים במערכת החינוך".
עם זאת, ליברמן עצמו סיים את דבריו בנימה אופטימית, כשאמר כי "אתמול נפרדתי בשעה 23:20 מצוותי המו"מ של הסתדרות המורים, משרד החינוך ומשרד האוצר בתחושה שיש תזוזה ויש רצון טוב מצד כל הצדדים, ואני מקווה שהיום או מחר נשלים את המלאכה".
3 צפייה בגלריה
ד"ר רון תומר יו"ר התאחדות התעשיינים
ד"ר רון תומר יו"ר התאחדות התעשיינים
ביקש צו מניעה לשביתה. רון תומר, יו"ר התאחדות התעשיינים
(צילום: מוטי קמחי)
גורמים במשרד האוצר העריכו הבוקר כי הסכם אכן ייחתם בסופו של דבר היום או מחר. גם באוצר דיברו אמש על פער שנע בין 700 ל-800 מיליון שקל בשנה, חרף הציוץ הבוקר של ליברמן שטען כי זו לא מהות הוויכוח. באופן מעשי, עבור ארבעת החודשים שנותרו עד סוף השנה האזרחית, מדובר בכ-250 מיליון שקל. "על זה לא משביתים שנת לימודים", היה המסר שהעבירו במשרד ראש הממשלה למשרד האוצר אתמול בנושא, וכרגע אחד הפתרונות הנשקלים הוא מימון התוספת למורים הוותיקים בהרשאה לחיוב מתקציב המדינה לשנה הבאה, שיאושר רק על-ידי הממשלה הבאה.
בינתיים, מי שלא חיכתה לממשלה היא התאחדות התעשיינים, שביקשה להוציא צו מניעה לשביתת המורים. עם זאת, מאחר שהמורים מועסקים דרך משרד החינוך והשלטון המקומי ולא במגזר הפרטי, לא נראה כי בקשתם תאושר.

ראשי הרשויות: "הילדים לא יישארו בבית"

ראש העיר דימונה בני ביטון, ראש העיר קריית אונו ישראל גל וראש העיר טבריה בפועל בועז יוסף קראו גם הבוקר באולפן ynet לממשלה לפעול כדי למנוע את השביתה. לדברי ביטון, "ליבי עם המורים, אבל אסור לעצור את החגיגה שנקראת פתיחת שנת הלימודים. אם חס וחלילה היא לא תיפתח, ניכנס מתחת לאלונקה ונפתח אותה בעצמנו ב-4 בספטמבר. אבל אני קורא פה לשר האוצר ולכולם - תרדו מהעץ. אבל הפערים הצטמצמו, ואני מאמין ששנת הלימודים תיפתח". ביטון אף העריך כי ההסכם ייחתם "בדקה ה-99, כפי שהתרגלנו בקורונה ובכל המבצעים".

לדברי גל, "מי שאחראי על פתיחת שנת הלימודים מבחינת התושב זה רק ראש הרשות, ואנחנו עובדים על כך קשה. הבעיה המרכזית של מערכת החינוך במדינת ישראל היא הריכוזיות, המרחק בין המורה ובין אלה שקובעים את שכרו. צריכים להעביר את הסמכויות לראשי הרשויות, שהוכיחו שהם יכולים לעבוד מצוין". גם גל ציין כי בשלב הראשון, ראשי הרשויות ימתינו גם אם שנת הלימודים לא תיפתח - ואם יראו שאכן מדובר בשביתה ממושכת, יפעלו ב-4 בספטמבר.
יוסף חיזק את שאשא ביטון, ואמר כי "המאבק הזה הוא צודק וחשוב, וצריך פעם אחת להעמדי את נושא החינוך בראש סדר העדיפויות. אם תהיה שביתה, אנחנו מתארגנים כך שביום ראשון או שני נפתח את מערכת החינוך עם כל הצוותים שיש לנו, כדי לתת פעילות לכל הילדים. כלומר, הילדים לא יישארו בבית בכל מקרה".
עם זאת, ראשי המועצות האזוריות מסרו כי אם איום השביתה ימומש - הן לא יפעילו מסגרות חלופיות לילדי הגני ובתי הספר היסודיים, מכיוון שלדבריהם "בתנאים הנוכחיים לא ניתן לתת מענה ראוי". יו"ר מרכז השלטון האזורי, שי חג'ג, אמר כי "אנו קוראים לכל הצדדים למנוע שביתה מזיקה והרסנית ולמנוע כרסום נוסף באמון ההורים במערכת. אין מקום לייצר פערים נוספים בחינוך, בנוסף לפערים שהצטברו בתקופת הקורונה".

"המחלוקת - לא על כסף"


לא כל אנשי ההוראה נמצאים בתמימות דעים לגבי המתווה לפתרון המשבר עם הסתדרות המורים. טל לוריא, מייסד "מורים מובילים שינוי", אמר הבוקר באולפן ynet: "אין לי מושג מה יפה בן דוד רוצה – לא שמעתי ממנה הצעה מפורטת בתגובה להצעת האוצר, עם מה היא מסכימה ועם מה לא ומה בדיוק הדרישות שלה. אני באמת חושב שהסיפור זה לא כסף". לדבריו, "לא שמעתי ממנה הצעה נגדית בכל מה שקשור לחוזים אישיים, לתפקידים למנהלים, לתוספת שכר למורים הוותיקים או פיטורי מורים. אם זה היה סיפור של כסף זה היה נפתר מזמן, אבל זה נושא עקרוני, של גמישות העסקה, להעביר את העסקת המורים לתקופה מודרנית".
סמדר מורס, מנהלת בית ספר "נופים" בתל אביב, אמרה לאולפן ynet כי "גם אם השכר יעלה, ויעלה הרבה, אנחנו עדיין נשארים מנהלים ללא סמכויות, אנשי ונשות חינוך בלי פינות עבודה, מספר ילדים גדול מאוד בכיתות". היא מבקרת את ליברמן על התערבותו בנעשה במערכת החינוך: "ליברמן אמור להתעסק באוצר ובכסף ובפן הכלכלי, ולא אמור להביא לשינוי מערכת החינוך. המתווה שהציע עושה שוב הפרדה מלאכותית בין סגל ותיק לצעיר, אבל אני לא מתנגדת לכולו".
דני בולר, מורה למתמטיקה בגימנסיה הרצליה וחבר הנהלה בתנועת "מורים מובילים שינוי", התייחס באולפן ynet למודל שכר המורים: "מדינת ישראל בנתה מודל שכר שהוא קצת מעוות ביחס למדינות אחרות. משרד האוצר מנסה לתמרץ מורים לקחת על עצמם תפקידים משמעותיים, לעשות את העבודה שלהם בצורה איכותית. כיום, מורה יכול להגיע לשכר גבוה מאוד עם 30 שנות וותק גם אם הוא לא עושה את העבודה שלו בצורה נהדרת, אז אנחנו רוצים לשנות את זה".