"כבר הרבה זמן שהרכבת הקלה לא עובדת כמו שצריך. אני מחכה שאולי יהיה שיפור, אבל בינתיים הרכבת הקלה מאכזבת". זיוה הוד, דור שני בירושלים, מקווה שהעבודות שהחלו הבוקר (רביעי) בעיר לטובת חיבור עתידי בין הקו האדום שפועל כעת לקו הירוק שעתיד להיפתח במהלך השנה הבאה, ישפרו את השימוש בכלי התחבורה המרכזי בבירה.
השבתת הרכבת הקלה בי-ם - קולות התושבים
(צילום: שלו שלום)

במהלך העבודות, שיימשכו 14 שבועות, יושבתו תשע תחנות של הרכבת הקלה במרכז העיר - פעולה שתקשה על התושבים והאורחים להתנייד ממקום למקום. חברת כפיר, שמפעילה את הרכבת הקלה בירושלים, סיפקה פתרונות כגון שאטלים והארכת קווים, אך בשטח נראה כי המערכת לא התכוננה כראוי. השאטלים החינמיים דווקא היו מלאים, אבל הנהגים לא הסתדרו כל כך עם המסלול ולא ידעו להשיב על שאלות של נוסעים.
בנוסף נשמעו גם עדויות על עיכובים בשירות החלופי. אלון, תושב רמת גן שעובד במרכז ירושלים, סיפר: "אני כל בוקר מגיע עם רכבת ישראל, ואז לוקח את הרכבת הקלה לעבודה. אמרו שיהיו שאטלים, אני מחכה כבר 20 דקות לשאטל שלא מגיע". דיילים ניסו לסייע לעוברים ולשבים, אך אלון העיד שבמקרה שלו זה לא ממש עזר. "מענה אנושי יש, אבל האוטובוס לא מגיע. אני מקווה שאגיע היום לעבודה".
למרות השילוט בתחנות שאינן פעילות, מכונות התשלום בהן עדיין עובדות. נועה צור, מנהלת אגף התפעול בצוות תוכנית אב לתחבורה, הסבירה: "ברציפים שאינם פעילים, מכונות רכישת והטענת הרב-קו פועלות כרגיל במכוון מכיוון שהן משרתות את כלל הנוסעים בתחבורה הציבורית שרגילים לעשות בהן שימוש ללא קשר לרכבת. מכונות התיקוף בתחנות הסגורות מבוטלות כמובן".
1 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה נוסעת ברחובות ירושלים
הרכבת הקלה נוסעת ברחובות ירושלים
הרכבת הקלה בירושלים (ארכיון)
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אחת הבעיות של ההשבתה היא ניתוק בין השכונות המערביות למזרחיות בבירה. גרשון מושקוביץ סיפר על הקושי: "אני תושב השכונות המערביות, ועכשיו קשה לי להגיע לצד השני של העיר. הייתי מצפה שיעשו את העבודה בהדרגה ולא בבת אחת, אבל אני מבין את ההיגיון שהם רוצים לסיים את זה מהר".
הרכבת הקלה ממשיכה לפעול בשני מקטעים - בין נווה יעקב לתחנת גבעת המבתר (שני קרונות), ובין בית החולים הדסה עין כרם להר הרצל (קרון אחד). לדברי מושקוביץ, "אני עולה בתחנה השנייה של הרכבת, והיא כבר עמוסה בגלל הקרון היחיד. זה לא נעים ולא נחמד, אני מקווה שזה ייגמר בזמן. כמו שאני מכיר את המדינה, אני חושב שהם לא יעמדו בזה".
מפת חלופות התחבורה הציבורית לקיצור שירות הרכבת הקלה

איתמר רובינשטיין, תושב רמת גן, עובד כמתורגמן בבית המשפט המחוזי. "העבודות האלה גורמות לכאב ראש לא קטן", אמר רובינשטיין. "לא כל הנהגים יודעים את המסלול ולאן הם מגיעים. התלבטתי אם להגיע לירושלים עם רכב, אבל בינתיים מוצאים פתרונות אחרים. בסופו של דבר אני צריך להגיע לעבודה, נקווה לטוב".
בשוק מחנה יהודה חוששים בעלי העסקים מפגיעה כלכלית קשה. הם סיפרו שידעו בעבר תקופות קשות, אבל עבודות שיימשכו יותר משלושה חודשים מפחידות אותם. אופק בן יצחק, הבעלים של "סחר פרי" שנפתח לפני חודשיים וממוקם צמוד לתחנת הרכבת של השוק, אמר: "יש לי עסק חדש ובתקופה הזאת עוצרים את הרכבת, זה יכול להשפיע על העסק. הקיץ בפתח, אנשים רוצים לצאת ולבלות, ועכשיו הם צריכים לחשב איך מגיעים ממקום למקום ולהוציא יותר כסף על מוניות. למבוגרים שעושים קניות אין דרך נוחה עכשיו לעשות את זה".
הרשת הקלה בדרך - מפת העבודות
דנית דהן, תושבת ירושלים, נשמעה אופטימית יותר ושמחה מהשדרוג בקווי הרכבת הקלה. "זאת המתנה לשם מתנה", אמר דהן. "המדינה הולכת ומשגשגת, ולא צריך לראות רק את הדברים הרעים. יש לנו תחבורה ציבורית מצוינת. אני הגעתי ממרוקו ויודעת מה זה תחבורה ציבורית לא טובה". גם בנימין קופייצקי מירושלים נשמע מרוצה בסך הכול: "יהיו הרבה פקקים, אבל נשתמש באופניים ונלך ברגל. בתוצאה יהיו יותר רכבות והעיר תתפתח".
נועה צור, הבכירה בתוכנית האב לשיפור מערך התחבורה בירושלים, סיכמה: "זהו היום הראשון למבצע המורכב של חיבור מסילות הקו הירוק והאדום. אנו מבינים את הקושי להסתגל, ועושים הכול על-מנת להעמיד לטובות הנוסעים חלופות מיטיבות. חשוב לזכור, המבצע הוא צעד משמעותי בדרך לפתיחת הקו הירוק ורשת רכבת קלה מתקדמת שטרם נראתה בישראל. כבר במהלך 2026, עם הפעלת הקווים על תוואי הקו הירוק, יחוברו מאות אלפי מתושבי ירושלים לרשת הרכבות בעיר, כשהרכבת תספק שירות למוקדים משמעותיים בעיר ביניהם הקמפוסים, משרדי הממשלה, מלחה וקריית הספורט ועוד, כך שמספר הנוסעים ברכבת הקלה בירושלים יוכפל ביחס להיום".