רב-טוראי עידו עוזיהו (19) ממושב עין הבשור במועצה האזורית אשכול, עוד לא משרת שנה בצה"ל, אבל כבר הספיק לחולל מהפך. הצעיר, שהחליט להתנדב לצה"ל, פיתח מערכת לניהול ואחסון מידע בפיקוד הדרום המשמשת בימי שיגרה וחירום. היום (חמישי), בטקס שייערך בבית הנשיא, הוא יהיה אחד מ-120 חיילים וחיילות שיקבלו אות הצטיינות מנשיא המדינה והרמטכ"ל לרגל יום העצמאות ה-74 למדינת ישראל. אלו 120 החיילים המצטיינים.
5 צפייה בגלריה
רב"ט עידו עוזיהו
רב"ט עידו עוזיהו
רב"ט עידו עוזיהו. "גדלתי בעוטף עזה, וזה רק חיזק את הרצון שלי לתרום למדינה"
(צילום: דבר צה"ל)
עידו, שנולד וגדל בעוטף עזה מצטיין בתחום המחשבים. בכיתה ח' הצטרף לפרויקט מתמטיקה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, למד בכיתה מדעית והצטיין בכל תחום. ילדותו ונעוריו עברו בצל המצב הביטחוני בעוטף עזה ואזעקות צבע אדום ופיצוצים היו פס הקול שלהם. דווקא משום כך גבר אצלו הרצון להתנדב בצה"ל למרות שהיה פטור מכך.
לפני פחות משנה התנדב עידו לשרת ביחידת התקשוב של פיקוד הדרום. תוך זמן קצר הוא הדהים את מפקדיו ופיתח מערכת לניהול ואחסון מידע שחוללה מהפך של ממש בפיקוד הדרום. על אודותיה של המערכת הסודית לא ניתן לומר הרבה, אך היא מסייעת לפיקוד הדרום בימי שיגרה ובעיקר בחירום. "לקחתי מערכת מחשוב קיימת, ועל בסיסה הקמתי מערכת מתקדמת שמגדילה את הפוטנציאל הקיים", הסביר רב"ט עוזיהו. על יכולותיו הוא יקבל היום את אות ההצטיינות מנשיא המדינה. "גדלתי בעוטף עזה, וזה רק חיזק את הרצון שלי לתרום למדינה ולהגן על יישובי הדרום", הוסיף הצעיר המחונן.
הוריו, מורן ורועי עוזיהו, סיפרו: "עידו היה מבריק עוד כשהיה תינוק. כבר מגיל צעיר הבנו שהוא גאון, וככל שהוא גדל זה התבטא בהרבה מאוד תחומים. תמיד חינכנו אותו לאהבת הארץ וזה אכן דבק בו. עידו עושה הכול למען המדינה והחברה. תורם מעצמו ורק רוצה לעשות עוד ועוד".
מתנדב נוסף, שיעשה היום היסטוריה, הוא סמל גל שאבי, בן 24 מיבנה, צעיר עם מוגבלות שכלית קלה שיקבל את אות מצטיין הנשיא. הוא הראשון שיקבל את אות מצטיין הנשיא מבין 900 חיילים "גדולים במדים" של עמותת "יד לילד המיוחד" המשלבת צעירים עם צרכים מיוחדים בבסיסי צה"ל בכל הארץ.
5 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בחזרה הגנרלית של החיילים המצטיינים בבית הנשיא
יצחק הרצוג בחזרה הגנרלית של החיילים המצטיינים בבית הנשיא
הנשיא הרצוג בחזרה הגנרלית לטקס בבית הנשיא
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
5 צפייה בגלריה
גל שאבי
גל שאבי
סמל גל שאבי. "חולם לחתום קבע"
(צילום: גדולים במדים)
גל התחיל את דרכו בצה"ל בגיל 20 כמתנדב של תוכנית "גדולים במדים". כעבור שנתיים הוא התגייס לצבא במסלול חיילים מתנדבים והחל שירות סדיר של שנתיים במסגרת "גדולים במדים", שמלווה אותו ומאפשרת לו לבטא את יכולותיו. מיומו הראשון בצה"ל, עושה גל שאבי את שירותו הצבאי במחנה ארד של פיקוד העורף ביהוד בתפקיד מחסנאי.
לגל יש אח תאום ששירת כקצין בסוללת כיפת ברזל, ואחות קטנה שהתגייסה לאחרונה לתפקיד מש"קית רפואה. "כשבישרו לי על הזכייה באות מצטיין הנשיא בכיתי מרוב התרגשות", סיפר גל, "זה שיא השיאים מבחינתי, ועכשיו יש לי כבר חלומות חדשים, אחד מהם הוא לחתום קבע בבסיס".
מפקדו של שאבי רב-נגד רמי חסן סיפר: "גל עושה פה הכול בחריצות גדולה ובהצטיינות יוצאת דופן. הוא מגיע כל בוקר ראשון לבסיס עם מוטיבציה בשמים ועושה עבודה של כמה חיילים רגילים יחד. אין דבר שביקשתי ממנו והוא לא עשה, ומעולם לא שמעתי תלונה ממנו. הוא מקבל את אות מצטיין הנשיא בזכות ולא בחסד, אני המלצתי עליו בכל לבי".
יו"ר "יד לילד המיוחד" האלוף במיל' גבי אופיר אמר: "כאשר התחלתי את תוכנית 'גדולים במדים' לפני כשלושים שנה יחד עם פרופסור ראובן פוירשטיין ז"ל, חתן פרס ישראל לחינוך מיוחד, לא חלמתי לאיזה שיאים היא תגיע ועל איזו מהפכה מדובר. אני גאה מתמיד בצה"ל ובמדינת ישראל, בהיותה המדינה היחידה בעולם המשלבת בצבא שלה אנשים עם צרכים מיוחדים, מאפשרת להם לשרת כשווים בין שווים ולהשתלב לאחר מכן בחברה הישראלית ובשוק התעסוקה. זו ההוכחה הטובה ביותר לכך שצה"ל הוא צבא העם שמושיט את ידו ומעניק שוויון הזדמנויות לכולם".
יו"ר "גדולים במדים" סא"ל אריאל אלמוג הוסיף: "אני זוכר את גל שאבי בתחילת שירותו הצבאי, ואני רואה אותו כיום - זה לא אותו גל. היום מדובר בגבר עצמאי, מאמין בעצמו, מחייך המון, מתקשר נהדר. כל זה לא היה בתחילת הדרך, ואני זוקף את זה למפקדים המדהימים שלו שמשקיעים בו את הנשמה, ולצוות 'גדולים במדים' שמלווה אותו מתחילת הדרך".
חייל נוסף שיקבל את אות מצטיין הנשיא הוא סמל ס' מיחידה 8200, שעלה מאיראן. "כילד באיראן, לעלות לארץ היה בגדר שנדמתה בלתי אפשרית", אמר, "את ההצטיינות שאני אקבל בבית הנשיא לא יכולתי לדמיין בחלומות הכי פרועים שלי".
5 צפייה בגלריה
ס החייל המצטיין מאירן
ס החייל המצטיין מאירן
סמל ס' שעלה מאיראן. "קם כל בוקר עם חיוך על הפנים"
(צילום: דובר צה''ל)
כשהיה בן ארבע החליטה משפחתו של ס' להגשים את החלום של סבו ולעלות ארצה, אחרי שנים של ניכור מצד החברה והמשטר. "כל חג היינו מזכירים את ירושלים באיראן. אם השלטון היה יודע על החלום שלנו לעלות לארץ, לא היינו מצליחים להוציא רגל מעבר לגבולות המדינה", אמר ס'. "חיינו שם בכבוד ובידידות עם השכנים, אבל תמיד הרגשנו לא רצויים, שזו לא המדינה שלנו".
כשהגיע ס' לגיל גיוס הוא הביע רצון לשרת שירות משמעותי. עם הזיקה הגדולה לשפה וההיכרות העמוקה שלו עם התרבות הפרסית, התגייס ס' לתפקיד אלחוטן ביחידה 8200. "ידעתי שאמ"ן, ובפרט 8200, זה המקום שבו אוכל להביא הכי הרבה מעצמי, ולמצות את מלוא הפוטנציאל שלי. התפקיד שלי הוא התאמת חימוש למטרה - ההיכרות העמוקה עם השפה והתרבות מאפשרת לי להביא מודיעין איכותי שמשפיע על ההבנה שלנו את המציאות בצד השני, ומשחק תפקיד עצום בהגנה על המדינה. אני קם כל בוקר עם חיוך על הפנים בידיעה שאני תורם תרומה עצומה לביטחון המדינה אליה חלמתי לעלות".
פורסם לראשונה: 20:41, 04.05.22