מאז החלה המלחמה דנות ישראל וארה"ב על בסיס יום-יומי באפשרויות הפעולה של כוחות הביטחון ברצועת עזה - וגם בסיוע ההומניטרי לעזתים, בלחץ אמריקני ובינלאומי כבד. נושא נוסף שעולה באותם דיונים, ייתכן שלא פחות חשוב ואולי אף יותר, הוא היום שאחרי ברצועה - אם ישראל אכן תצליח "להשמיד את חמאס".
לפי דיווח בבלומברג, כעת על השולחן מונחות שלוש אפשרויות. אחת מהן היא הקמת כוח רב-לאומי, שבמסגרתו כמה מדינות מהאזור יפקחו באופן זמני על הרצועה, בגיבוי כוחות צבא מארה"ב, בריטניה, גרמניה וצרפת. לפי גורמים המעורים בפרטים שמצוטטים בדיווח, השיחות סביב הנושא נובעות מתחושת דחיפות אמריקנית למצוא תוכנית לעתיד עזה, ולא להתעסק רק בהווה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אף אמר זו בעצמו בכמה הזדמנויות - וקרא לישראל לחשוב על "היום שאחרי".
2 צפייה בגלריה
חאן יונס
חאן יונס
הרס בחאן יונס
(צילום: AP Photo/Fatima Shbair)
אפשרות נוספת שנבחנת באותן שיחות היא הקמת כוח שמירת שלום, לפי המודל שפועל בחצי האי-סיני מאז הסכם השלום בין ישראל למצרים ב-1979, שתפקידו לפקח על קיום הנספח הצבאי להסכם השלום. לפי אחד הגורמים ששוחח עם בלומברג, ישראל סבורה כי האפשרות הזו ראויה להיבחן.
האפשרות השלישית היא שהרצועה תהיה תחת פיקוח זמני של האו"ם, אך בישראל פסימיים בנוגע לאפשרות הזו, בין היתר בשל האכזבה בירושלים מעמדותיו של האו"ם בכל הנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני - והתבטאויותיו האחרונות של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שסיפק אמירה אומללה בנוגע למתקפת הפתע הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר, שלטענו "לא התרחשה בוואקום".
אותם גורמים ששוחחו עם בלומברג בעילום שם הדגישו כי על אף שכל האופציות כרגע על השולחן, השיחות עדיין בשלב התחלתי והרבה עוד יכול להשתנות. גורמים אמריקניים ציינו כי האפשרויות נראות כרגע "בלתי-סבירות", אך מזכיר המדינה אנתוני בלינקן שהעיד בסנאט על הצורך בסיוע לישראל וזוועות החמאס, רמז שארה"ב בוחנת מה יעלה בגורלה של הרצועה בעתיד.

"לא ניתן לחזור לסטטוס-קוו שבו חמאס מנהל את עזה", הוא אמר, "יש מגוון אפשרויות שאנחנו בוחנים מקרוב, יחד עם מדינות אחרות".
הבית הלבן ומחלקת המדינה סירבו להגיב על הדיווח של בלומברג. בישראל הבהירו מאז החלה המלחמה כי המטרה המרכזית שלה היא השמדת חמאס - על יכולותיו הצבאיות והמדיניות - עם זאת עד כה אף גורם רשמי לא הציג תוכנית סדורה ליום שאחרי, בשעה שכוחות צה"ל כבר החלו בפעילות הקרקעית ברצועה בסוף השבוע האחרון.
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
שר הביטחון יואב גלנט בפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
בלינקן בביקורו הקודם בישראל עם שר הביטחון גלנט
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בבלומברג ציינו כי כל שלוש האפשרויות שצוינו בדיווח טומנות בחובן סכנה פוליטית עבור הנשיא ביידן - אך לא רק עבורו, אלא גם עבור מדינות האזור ובראשן ישראל. הנשיא האמריקני מאמין שפגיעה, ולו הקטנה ביותר, בחיילים אמריקנים במלחמה הנוכחית עלולה לפגוע בו פוליטית. מקורב לביידן אמר כי "ארה"ב כלל לא קרובה לקבל החלטה שכזו".
פומבית, ביידן ובכירים אמריקנים אחרים אומרים שהפתרון המתבקש הוא פתרון שתי המדינות שכולל, כמובן, הקמת מדינה פלסטינית. איך בדיוק זה יקרה? לפי הדיווח בבלומברג הסוגייה אפילו לא מופיעה כרגע בדיונים.