רבבות פולנים פתחו את בתיהם לפליטים האוקראינים. אחת מהן היא אגטה צ'אפלינסקה, ממלאת מקום השגריר הפולני בישראל: "יש לי דירה בוורשה ועכשיו גרה בה משפחה אוקראינית שאני לא מכירה", מספרת צ'אפלינסקה בראיון ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet: "לא הייתה לי בעיה לעשות זאת מול ממדי הטרגדיה, ולא היססתי אפילו שנייה. אני בטוחה שכך גם אלפים אחרים שכמוני קלטו פליטים בפולין".
3 צפייה בגלריה
פליטים מאוקראינה בפולין
פליטים מאוקראינה בפולין
מחסה לפליטים מאוקראינה בפולין
(צילום: רויטרס)
צ'אפלינסקה מבקרת את ישראל על כך שלא קלטה מספיק פליטים: "לא רק פולין והמדינות השכנות של אוקראינה צריכות לשאת בנטל. אנו חשים שהנטל צריך להתחלק בצורה יותר הוגנת. מדינות אחרות צריכות לקבל יותר פליטים ולהכפיל את המאמצים, במיוחד אלה ששייכות לעולם המערבי והכלכלות שלהן במצב טוב".
לדבריה, פולין סבורה שישראל היא אחת המדינות שצריכות לקבל עוד פליטים: "תנאי הקבלה צריכים להיות יותר קלים. יש אנשים שנאלצו לברוח מבתיהם, ויש להם אולי חברים או משפחה בישראל, ואין להם סיכוי למצוא מקום אחר. אנו מודעים למקרים של סירוב כניסה של פליטים אוקראינים שהגיעו לישראל מפולין והוחזרו".
"אנשים בפולין החליטו לקחת פליטים לבתיהם וכדי לעודד אותם לעשות זאת הממשלה העבירה תשלומים למשקי בית שיסכימו לקלוט פליטים לבתיהם כדי לפצות אותם על ההוצאות", סיפרה צ'אפלינסקה. "זאת הדרך היחידה לארח פליטים. יש להם אנשים שהם יכולים לסמוך עליהם. מדובר בעשרות אלפי פולנים שפתחו את בתיהם, אם לא יותר. התמיכה באוקראינה היא מדהימה בפולין. לפי סקר דעת קהל שנערך בפולין 92% מהפולנים תומכים בקבלת פליטים אוקראינים בפולין. 70% אחוז מוכנים לארח פליטים בביתם".
3 צפייה בגלריה
פליטים מאוקראינה בתחנת הרכבת של ורשה
פליטים מאוקראינה בתחנת הרכבת של ורשה
פליטים מאוקראינה בתחנת הרכבת של ורשה
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
פליטים מאוקראינה בתחנת הרכבת של ורשה
פליטים מאוקראינה בתחנת הרכבת של ורשה
(צילום: רויטרס)
צ'אפלינסקה תיארה צעד חשוב שביצעה פולין כדי לסייע לפליטים: "חלק מהפליטים מסתדרים בעצמם או בעזרת קרובים אוקראינים בפולין. פתחנו אפשרות לפליטים לקבל תעודת זהות פולנית על בסיס חקיקה מיוחדת: עם זה הם יוכלו לקבל גישה לשירותי בריאות בדיוק כמו אזרח פולני, ואף לעבוד בפולין". היא ציינה כי "אנו מעריכים כי 60% עד 70% מהפליטים האוקראינים יישארו בפולין במקום ללכת למדינות אחרות. חלקם המשיכו למערב אירופה - אבל הרוב מתכננים להישאר בפולין. עוד לפני המלחמה היו לנו מיליון מהגרים אוקראינים שעבדו בכל הסקטורים - רופאים, אחיות, מורים, הייטק ועובדי בניין. זאת אחת הסיבות שהם בוחרים להישאר בפולין כי הם יודעים שהם רצויים ויש להם הרבה חברים. זה גם תורם לכלכלה הפולנית לשגשג. יש הבנה גוברת שהחובה המוסרית שלנו היא לקבל אותם ולהציע להם את מה שאנו יכולים. יש הבנה וסולידריות עם אנשים שאיבדו את הכל".
"פולין רואה את האיום שמגיע מהמזרח. שמנו לב לתוקפנות הרוסית בקרים ובדונבאס. זה לא מפתיע שאנו מפגינים סולידריות עם האומה האוקראינית. ראש הממשלה שלנו יחד עם ראשי הממשלה של סלובקיה וצ'כיה נסעו לקייב בשבוע שעבר. אנו מפגינים סולידריות בהרבה מימדים", סיכמה צ'אפלינסקה.