4 צפייה בגלריה
תמונות של בני גנץ שהופצו על ידי האקרים
תמונות של בני גנץ שהופצו על ידי האקרים
תמונות של גנץ שהופצו על ידי האקרים
(צילום מסך)
הודעה דרמטית של שב"כ על כתב אישום בעבירת ריגול נגד עובד בביתו של בני גנץ: במסגרת פעילות משותפת של שב"כ והמשטרה נעצר לחקירה עומרי גורן גורוכובסקי, תושב לוד בן 37, שהועסק בעבודות משק בית וניקיון בביתו של שר הביטחון. בכתב האישום שהוגש נגדו נטען כי הציע לנציג קבוצת ההאקרים Black Shadow, המזוהה עם איראן, לשתול "תולעת" במחשבו של גנץ.
  • לקריאת כתב האישום נגד עומרי גורן גורוכובסקי - לחצו כאן
לגורן עבר פלילי עשיר הכולל חמש הרשעות ו-14 תיקים במשטרה בשנים 2013-2002, בין השאר בגין שני אירועי שוד בנק, פריצה לבתים, גניבה ועוד. הוא נדון לארבעה מאסרים, האחרון שבהם בגין שוד, היה לארבע שנים. בדיון שנערך בעניינו אחר הצהריים בבית המשפט המחוזי בלוד, מעצרו של גורן גורוכובסקי הוארך עד להחלטה אחרת.

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד מיקי סטופ, במשך כמה שנים עבדו גורן ובת זוגו בעבודות משק בית וניקיון בביתו של גנץ. בחודש שעבר התפרסמו בכלי תקשורת בישראל כתבות על אודות מתקפות סייבר נגד מטרות ישראליות, שביצעו ההאקרים המזוהים עם איראן. בעקבות הפרסומים החליט גורן לפנות לקבוצה, ולהציע להעביר לה מידע מבית שר הביטחון.
גורן איתר, באמצעות אפליקציית טלגרם, כתובת של נציג קבוצת Black Shadow, פנה אליו בזהות בדויה והציג עצמו כמי שעובד אצל שר הביטחון הישראלי, וציין כי ביכולתו לסייע לקבוצה בדרכים שונות. עוד הוסיף, כי תמורת סכום כספי הוא יוכל להעביר מידע מהבית ואף הציע כי תועבר לו "תולעת מחשב", אותה ישתול במחשבו של השר.
על מנת להוכיח את יכולותיו, במהלך החודש צילם גורן מספר פריטים בביתו של השר ושלח לנציג הקבוצה בטלגרם. בין הפריטים שצולמו: שולחן עבודה, מחשבים, טלפון, טאבלט, קופסה ועליה תווית ובה פרטי שיוך צה"ליים ומספרים סידוריים, מארז ועליו מדבקה ובה כתובת IP, כספת סגורה ומכונת גריסה, מזכרות צבאיות שניתנו לשר בתפקידו הקודם כרמטכ"ל, תמונות ממוסגרות של השר ובני משפחתו, חשבון תשלום ארנונה של השר ועוד.
4 צפייה בגלריה
פריצת סייבר בני גנץ
פריצת סייבר בני גנץ
אחת התמונות של גנץ שהפיצו האקרים
(צילום מסך)
לאחר מכן, מחק גורן את כלל ההתכתבויות מהטלגרם, וכן את התמונות ממכשיר הטלפון שלו. התיק נחקר על ידי שירות הביטחון הכללי ויאחב"ל ביחידת להב 433 של משטרת ישראל ובליווי פרקליטות מחוז מרכז (פלילי).
על פי התביעה, היא מחזיקה בהודאותיו המפורטות של גורן בשב"כ ובמשטרה, שבמסגרתן תיאר בהרחבה כיצד גמלה בלבו ההחלטה לפנות לנציג. כמו כן, נטען, חיפוש בטלפון הנייד שלו הניב ממצאים התומכים בהודאתו, למשל חיפושים שביצע באתרי אינטרנט סמוך לפנייה לנציג Shadow Black, פעולות תרגום ב-Translate Google ושחזור התמונות שצילם בביתו של גנץ.
4 צפייה בגלריה
האקר איראני
האקר איראני
פנה להאקרים המזוהים עם איראן
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
במקביל לאישום על ריגול, הוגשה נגד גורן בקשת מעצר עד תום ההליכים. לפי שב"כ, נוכח אמצעים ונהלי אבטחת המידע בבית שר הביטחון, גורן לא נחשף לחומרים מסווגים, ובהתאם לא היו חומרים כאלו שהועברו ממנו לגורמים עימם יצר קשר.
חקירתו של גורן התנהלה בידיעת שר הביטחון, ובסיומה הוגש על ידי פרקליטות מחוז מרכז לבית המשפט המחוזי בלוד כתב אישום המייחס לו עבירת ריגול. "מהלכי הסיכול המהירים והמידיים שננקטו על-ידי שב"כ קטעו באיבם את כוונות הנדון אשר היו עלולות להביא לפגיעה בביטחון המדינה", אמרו בשב"כ. "לצד ההצלחה בסיכול, הוחלט בשב"כ לקיים תחקיר בנוגע לתהליכי הבדיקה, מתוך מטרה לצמצם את האפשרות להישנות מקרים מסוג זה בעתיד".
בשב"כ החלו לתחקר ולבדוק עצמם כיצד גורן עבר את מסננות הארגון שהיו אמורות למנוע את העסקתו בבית שר הביטחון. העסקת עובדים מסוגו עם עבר פלילי אסורה, אך במקרים חריגים של חשד או ניקוי מחשד בעבר של האדם או לחילופין הרשעה בעבירה קלה, נבחן האישור להעסקתו - כמובן לתפקידים מסוגו של גורן ולא תפקידי ליבה.
גורמי ביטחון הוסיפו כי שמירה על חופש העיסוק מונעת איסור מוחלט על עובדים רנדומליים כטכנאים ושליחים להיכנס לבתי בכירים, תחת אבטחה והגבלות. גורן למשל, ניקה את ביתו של גנץ רק כאשר השר לא היה נוכח בבית ולא נחשף לחומר רגיש מאחר ששר הביטחון הקפיד על נהלי ביטחון המידע.
משפחת גנץ בחרה והעסיקה את גורן באופן ישיר ולא דרך קבלן עוד מהתקופה שבה גנץ היה באזרחות, בין הרמטכ"לות לפוליטיקה. יומיים לאחר שגורן פנה לאיראנים הוא כבר נעצר ונחקר בעקבות זיהוי האירוע וסיכול מיידי. הוא טען כבר בתחילת חקירתו כי פעל ממניע כספי בלבד. במקרה הנוכחי כבר ברור באופן מוחלט שהיה אסור להעסיק את גורן בתפקידו כמנקה בית המשפחה. בשב"כ צפויה הפקת לקחים, ויתכן שגם שינויי נהלים וצעדים נוספים.
לפני שלושה שבועות פרסמה קבוצת פשיעת סייבר המכונה "מטה משה" (Moses Staff) ומזוהה עם איראן תמונות של שר הביטחון גנץ, תוך איום שהוא נמצא תחת מעקב. "אנחנו יודעים את כל ההחלטות שלך וסוף סוף נפגע במקום שבו לא תחשבו", כתבו על גנץ. "יש לנו מסמכים סודיים ממשרד ההגנה ובני גנץ. יש לנו חדשות, דיווחים, מפות מבצעיות, מידע על פוטנציאל של יחידות וכוחות ומכתבים. אנחנו נפרסם מידע זה כדי ליידע את העולם כולו על הפשעים שלך". מדוברות משרד הביטחון לא נמסרה אז תגובה.
עו"ד גל וולף, שמייצג את גורן מטעם הסניגוריה הציבורית, מסר: "לאחר חקירה של גורמי הביטחון הם הבינו שגרסתו נכונה וכי לא הייתה לו כל כוונה לפגוע בביטחון המדינה והוא לא פגע בביטחון המדינה. הוא טוען שפעל מתוך מצוקה כלכלית".