השר חילי טרופר (המחנה הממלכתי), שהצטרף לממשלה ולקבינט המדיני-ביטחוני במסגרת הקמת ממשלת החירום, התראיין הבוקר (שלישי) ל-ynet Live והתייחס לעסקת חטופים אפשרית כמו גם למצב הפוליטי. "אין כרגע משהו קונקרטי", אמר. "אתמול היה דיון בקבינט בנושא, אין כרגע משהו על השולחן שאני יכול להגיד שאנחנו על סף מתווה כזה. יש דיבורים מאוד מקווה שהם יבשילו אבל עדיין מוקדם לדעת".

- האם יידרשו לשחרר מחבלים עם דם על הידיים? האם זה יהיה כלול בתוך עסקה? שרטטתם איזשהם גבולות? "עוד לא שרטטנו, ברור שהיה על זה דיון, לא נכון לקיים אותו בחוץ כי גם חמאס מקשיב לשיחה הזאת וכל דבר שאני אגיד עכשיו יכול לפגוע במו"מ, הוא הופך להיות נקודת פתיחה ולכן אני יודע לדבר רק פנימה. המחויבות שלנו היא אמיתית ועמוקה, יש לנו אחריות להחזיר את כל החטופים והחטופות לביתם. איך עושים את זה גם תלוי בנו אבל לא רק בנו. צריך לדעת שעם כל הרצון שלנו יש בצד השני אויב אכזרי, אנחנו צריכים לדעת שעשינו כל מה שאנחנו יכולים כדי למצות כל הזדמנות להחזיר אותם, אני מקווה שנצליח, עוד מוקדם לדעת".
"אני חושב שהמטרה של החזרת החטופים היא מרכזית לצד המטרה המרכזית הנוספת וזה הפלת שלטון החמאס. זו אחריות שלנו. אני חושב שהחזרת החטופים יש בה דחיפות יותר גדולה, כלומר אני לא בתחרות מה יותר חשוב, שני הדברים מאוד מאוד חשובים אלא שלפגוע בחמאס אני יכול גם מחרתיים ובעוד חודש, אגב צריך להגיד ממילא המלחמה הזאת צפויה להיערך חודשים ושנים. לכן אני יכול לפגוע בהם מחר, מחרתיים, בעוד חודש, בעוד שנה, להחזיר את החטופים לא בטוח שאני אוכל להחזיר בעוד יום או יומיים".
הכותרת
המלחמה שנשכחה, אבל משפיעה על המערכה נגד חמאס
28:26
"אני אמרתי אתמול גם למשפחות חטופים שפגשתי. יש דבר אחד שבוודאי לא אוכל להסכים לו וזה עצירת המלחמה, כלומר סיום המלחמה"
"אנחנו רואים מה קורה שם ואנחנו שומעים ממי שחזר מהם התנאים. לכן, אם יש אפשרות להחזיר אותם היום או מחר, אנחנו צריכים למצות את הסיכוי הזה, שוב, זה לא רק תלוי בנו אבל צריך למצות. אני רוצה להגיד עוד משהו ברמה העקרונית ואני אמרתי אתמול גם למשפחות חטופים שפגשתי. יש דבר אחד שבוודאי לא אוכל להסכים לו וזה עצירת המלחמה, כלומר סיום המלחמה. אם מדובר כמו במתווה הקודם ושוב אני לא נכנס להיקף הימים וכו' אבל להפסיק ואז לחזור להילחם בוודאי שלהחזיר חטופים זה מצדיק את זה".
1 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
חילי טרופר
(צילום: משה מזרחי )
"אותן קהילות, חלקם זה אנשים באים מהקיבוצים והיישובים באזור מבינים שאסור לסיים את המלחמה בלי שנתתי להם אפשרות לחזור הביתה. זה האתגר אבל אמרתי, חזרת החטופים יש בה דחיפות בגלל תנאי ההחזקה שלהם, בכלל להיות בשבי כל כך הרבה ימים".

"המלחמה צפויה להיות ארוכה"

"המלחמה הזאת צפויה להיות ארוכה. גם שר ההגנה אוסטין, גם ארה"ב מבינים את זה ותומכים בזה. אם את מקשיבה למילים שלהם הם אומרים - 'אנחנו מבינים שהמלחמה הזאת תהיה ארוכה ובסופה חייבים להכריע את החמאס'. הם מדברים על תצורות שונות אבל שוב את ההחלטות נקבל מול הצרכים והיכולות המבצעיות שלנו".
כשאתם נכנסתם לממשלה הזאת גם אמרתם שזה מה שנקרא לא לנצח ושהמלחמה תסתיים או באיזשהו שלב שתרגישו תצאו החוצה ותפרקו את המבנה הזה "התשתית הערכית היא שאנחנו רואים בזה שותפות גורל ולא שותפות פוליטית, הרי לא שיניתי את עמדותיי הבסיסיות על הממשלה הזאת, על ראש הממשלה אלא שאני חושב שלמשל בבוקר הזה כשעשרות אלפי חיילים שלנו נמצאים בתוך חאן יונס, ג'באליה ושג'עייה ומשלמים מחיר יקר ומסכנים את חייהם - אני רוצה שהם יסתכלו אחורה ויראו עם מאוחד והנהגה מאוחדת גם הם וגם כמובן האויב שלנו. אבל זה לא לנצח. יהיה רגע ואני לא יודע להצביע על התאריך שלו, שבו נכון יהיה לצאת לבחירות ולקבל אמון מחדש וההנהגה צריכה אמון מהעם, עכשיו זה לא יכול לקרות עכשיו בשלב הזה אני לא יודע מתי זה יקרה אבל מתישהו כן".
"יהיה רגע ואני לא יודע להצביע על התאריך שלו, שבו נכון יהיה לצאת לבחירות ולקבל אמון מחדש וההנהגה צריכה אמון מהעם"
כשראש הממשלה מזמין שאלות במסיבת העיתונאים שמביכות את גנץ - אין רגע שאתה אומר אם הוא ממשיך עם זה אנחנו מפסיקים? "אני לא עסוק בעניינינו האישיים או בענייניו האישיים של גנץ, זה לא חשוב עכשיו, חשובה מדינת ישראל. טוב שבני גנץ נמצא שם בפנים גם מבחינת המסר, גם מבחינת תרומתו לעניין, גם מבחינת היכולת שלנו להוביל ביחד את המערכה הזו, אלא שלצערי בשבועות האחרונים אנחנו רואים לצד עבודה משותפת וטובה בתוך הקבינטים גם עיסוק פוליטי מוגבר ואני חושב שזה לא ראוי וזה לא נכון. אני יודע לדבר עלינו, אנחנו כרגע עסוקים במלחמה בלבד. כל מי שעושה פוליטיקה צריך להסתכל על עצמו במראה ולהרגיש האם נוח לו בתקופה הזו לעסוק בפוליטיקה".
לסיום, האם יש איזושהי הבנה או שחלחלה ההבנה גם אצלכם בקבינט שהשלב הבא אם תהיה עסקה היא תהיה מסובכת יותר והמחירים גם, ככל הנראה, יהיו גבוהים יותר? "אני חושב שאנחנו מבינים שהשלב הבא יהיה מסובך, כן, אבל אנחנו חושבים שהוא אפשרי ואנחנו בוודאי חושבים שאנחנו צריכים לעשות מה שביכולת שלנו לעשות כדי להביא אותם הביתה. יהיו מחירים, יהיה מסובך, אבל זו המחויבות שלנו כלפיהם ואחרי כל זה אני אומר לך מה שאמרתי גם קודם, המלחמה חייבת להימשך גם בתצורות שונות ועם הפוגות מסוימות".