2 צפייה בגלריה
חצאים אלכס קושניר ריאיון אולפן יפה בן דויד ראיון אולפן ynet
חצאים אלכס קושניר ריאיון אולפן יפה בן דויד ראיון אולפן ynet
"הממשלה הקודמת הטילה חובות על הילדים והנכדים שלנו". בן דויד וקושניר
(צילום: הדר יואביאן)
יו"ר ועדת הכספים בכנסת, ח"כ אלכס קושניר מישראל ביתנו, הדהד היום (שבת) את מסריו של ראש מפלגתו, שר האוצר אביגדור ליברמן, ותקף בחריפות את הסתדרות המורים על האופן שבו לדבריו היא מנהלת את המשא ומתן על הסכם השכר החדש. "זה שיש בחירות לא אומר שאפשר לסחוט אותנו", טען קושניר באירוע "שבתרבות" ברמת השרון, כשברקע איומי השביתה של המורים, גם של הסתדרות המורים וגם של ארגון המורים העל-יסודיים שמנהל משא ומתן נפרד.
"שמנו הצעה של ארבעה מיליארד על השולחן", אמר קושניר לעיתונאית טל שניידר, בהתייחסו להצעת משרד האוצר שהוצגה בשבוע שעבר – ונדחתה על ידי מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, בין היתר בשל העובדה שהמורים הוותיקים לא מקבלים בה העלאה משמעותית כפי שהוצע להעניק למורים חדשים.
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
הסתדרות המורים מתנגדת לתגמול מצטיינים. ליברמן
(צילום: קובי קואנקס)
לדברי קושניר המו"מ מתנהל בעצלתיים: "מאז ההסכם הקיבוצי הקודם לא עשו דבר. אנחנו חודשים מנהלים מו"מ ומנסים להגיע לשינוי אמיתי במערכת החינוך, אבל במערכת החינוך במשך עשרות שנים לא השתנה דבר. לא ניתן לצפות שההון האנושי יצמח וישתנה ללא שינוי".
באשר לשאלה מדוע המדינה לא משתמשת בעודפי הגבייה ומסתמכת על נתוני הצמיחה הגבוהה במשק, כדי להעלות את שכר המורים, קושניר אמר כי המדינה שקועה עדיין בחובות. "זה לא כסף מתנה, כולנו משלמים כל שנה 40 מיליארד שקלים על הלוואות, כי הממשלה הקודמת עסקה בלקחת הלוואות ולהטיל את החוב על הילדים והנכדים שלנו", אמר.
קושניר טען כי הציבור לא מרוצה מתפקוד מערכת החינוך, ולפיכך ראוי לקבל את דרישות משרד האוצר לייעול המערכת בצורה של תמרוץ למורים מצטיינים וזירוז הליך פיטורים למורים בעייתיים – דרישות שגם הן נדחו על ידי הסתדרות המורים. "התקציב של המערכת יותר גבוה ממשרד הביטחון, התוצאות של התלמידים הם ברמת עולם שלישי, וכולם מתנהלים במדיניות בת יענה", תקף.
בהסתדרות המורים מתנגדים להצעה לתגמל מצטיינים לאור החשש ממצב של תחרותיות ומתח בין המורים בבית הספר - ודורשים הסכם קיבוצי אחיד ומוגדר. בין היתר, טוענים בהסתדרות כי ניתן להרחיב את התגמול הקיים עבור מורים בעלי תפקידים (למשל - מחנכת), ובכך ניתן יהיה גם לתגמל מורים איכותיים. בבתי הספר היסודיים יש מעט מאוד תפקידים, והסתדרות המורים דורשת להגדיל את מספרם ואת הגמול שניתן עבורם כפי שנעשה בעל-יסודיים. בהסתדרות מציינים שבקביעת פרמטר ארצי יש מורים רבים שלא יוכלו לקבל גמול: כך למשל, באזורים חלשים יותר, תוצאות התלמידים הן לרוב נמוכות יותר. בנוסף, תגמול מצוינות לפי הסתדרות המורים עשוי להוביל לכך שהמורה יתמקד בהישגים הלימודיים על חשבון מטרות אחרות - כמו הרווחה הנפשית של הילדים.

יו"ר ועדת הכספים הוסיף: "אנחנו רוצים לתמרץ את המורים הצעירים, שהחבר'ה שמסיימים לימודים אקדמאיים ירצו להיכנס למערכת. ולכן אנחנו דורשים 10% חוזים אישיים למורים. אנחנו מתמודדים מול ארגון עובדים מאוד כוחני. בהסכמות החדשות, השכר של המורים הצעירים יתחיל מ-9,000, למנהלים תהיה יכולת לתגמל ולפטר מורים ואנחנו מבקשים לסנכרן בין ימי החופשה של התלמידים וההורים".
באשר ליוקר המחיה, אמר קושניר כי הוא מאמין שאם לא יהיה אירוע חיצוני כה גדול כמו המלחמה באוקראינה נראה בקרוב ירידה במחירים. "אם לא תהיה אסקלציה באוקראינה או חס וחלילה עוד אירוע חיצוני קשה, אנחנו נמצאים בפני התייצבות של מחירים ובשלב מסוים גם ירידה".
ב"שבתרבות" ברמת השרון השתתף גם ח"כ צחי הנגבי מהליכוד, שסיפר כי אחרי ההפסד שלו בפריימריז יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו שוחח איתו בטלפון וניסה לעודד אותו. לדברי הנגבי, נתניהו אמר לו: "תתעודד. הוא אמר לי Chin Up. זה ביטוי אמריקני שביבי משתמש בו. והסברתי לו שהסנטר שלי למעלה ממילא. ותודה על העידוד".
הנגבי נשאל מדוע לדעתו לא זכה לתמיכת חברי הליכוד, והגיע למקום ה-46 והלא-ריאלי ברשימה, והשיב כי אינו יודע: "התמודדתי בפעם ה-14, וקרה מה שלא קרה ב-13 הפעמים הקודמות. גם כשיצאתי ראשון לא ידעתי לפענח". הוא נשאל אם הסיבה היא שנמנע כמו מועמדים אחרים בליכוד לתקוף בחריפות את מערכת המשפט, אבל השיב כי אחרים שפעלו כמוהו ובהם אבי דיכטר, יואב גלנט וניר ברקת כן התברגו במקומות גבוהים ברשימה. "באופן כללי, בכל מפלגה ובכל מישור בחיים, יש את החדש על פני הישן. אנשים רוצים לראות דמויות חדשות, זה טבעי. לא מצביעים לכל הוותיקים".