טורקיה הודיעה אחר הצהריים (יום ב') כי מספר ההרוגים הרשמי ברעידת האדמה לפנות בוקר עלה ל-1,541 בני אדם. בכך עלה מספר קורבנות הרעש בטורקיה ובסוריה השכנה ליותר מ-2,400: בסוריה נמנו לפחות 928 הרוגים - מאות באזורים שבשליטת משטרו של בשאר אסד, ומאות באזורים שבהם מחזיקים המורדים. בנוסף דווח על אלפי פצועים בשתי המדינות, כאשר בטורקיה מספר הפצועים עומד על 8,533. אלפי בניינים קרסו ברעידת האדמה וברעשים שהגיעו אחריה.
רעידת האדמה בטורקיה – העדכונים האחרונים: מספר ההרוגים עלה ליותר מ-2,300 - מהם 1,541 בטורקיה יותר מ-100 רעשי משנה אירעו מאז הרעידה הגדולה לפנות בוקר ישראל תשלח סיוע לטורקיה, ולבקשת אסד תעביר ציוד גם לסורים מאמצים לחלץ ניצולים בגשם ובשלג, לפני צניחת הטמפרטורות בשעות הלילה
רעידת האדמה הלילה הייתה מרעידות האדמה החזקות ביותר שנמדדו בעולם בשנים האחרונות, והחזקה ביותר במזרח התיכון ובטורקיה מאז 1939. הרעש היה בשעה 03:17 לפנות בוקר, בעוצמה 7.8, והורגש היטב בישראל. מוקד הרעש היה כ-33 קילומטרים מהעיר הגדולה גזיאנטפ שבדרום טורקיה, כ-90 ק"מ מהגבול הסורי. מוקד הרעש היה בעומק לא רב, של כ-18 ק"מ בבטן האדמה.
בשעות שלאחר הרעש הגדול הורגשו באזור יותר מ-100 רעידות משנה, חלקן חזקות מאוד. בצהריים, תשע שעות אחרי רעידת האדמה הקטלנית, פקד את טורקיה רעש חזק נוסף – שהורגש היטב בישראל. הרעש שאירע בצהריים הייתה 7.7, מעט פחות מהרעידה בלילה, שעוצמתה הייתה 7.8. גורמים בטורקיה הדגישו כי הרעש החזק בצהריים לא היה רעש משנה, אלא רעידת אדמה עצמאית, שהמוקד שלה היה בקרמנמארש שבדרום טורקיה, כ-80 ק"מ ממוקד הרעש שאירע ליד העיר גזיאנטפ בלילה. מוקד הרעש בצהריים היה בעומק של שני קילומטרים בבטן האדמה, והוא מעורר דאגה שמניין הקורבנות באסון יהיה גדול בהרבה מכפי שחששו ממילא עד כה.
20 צפייה בגלריה
מחפשים לכודים בטורקיה
מחפשים לכודים בטורקיה
תושבים מוציאים גופה מההריסות באדנה שבדרום טורקיה
(צילום: AFP)
הרעש שהיה בצהריים התרחש בזמן שתושבים במוקדי הרעש בדרום טורקיה, שנמלטו מבתיהם בלילה, חזרו לבתים כדי לאסוף בגדים וחפצים שיעזרו להם לשרוד את הלילה הקרוב. רוב האזור נותק מחשמל ומגז. "אני חיה באזור של רעשי אדמה, אז התרגלתי לרעידות האלה", אמרה עיתונאית בת 23 מהעיר קרמנמארש. "אבל זו הייתה הפעם הראשונה שחווינו משהו כזה. חשבנו שזאת אפוקליפסה".
טורקיה היא מדינה המורגלת ברעידות אדמה, ומעת לעת היא מתמודדת עם רעשים קטלניים, אבל הרעידה הלילה הייתה חריגה ביותר. סינאן שהאן, תושב גזיאנטפ, השוכנת סמוך למוקד הרעש שהיה בלילה, סיפר שהוא עצמו היה באיסטנבול בזמן רעידת האדמה הגדולה של שנת 1999, שבה נהרגו כ-18 אלף איש, אבל פסק חד-משמעית: "הרעידה הלילה הייתה קשה יותר מהרעידה ההיא".

20 צפייה בגלריה
אנשים ליד הריסות הבניינים בעיר קרמאנמרש, טורקיה
אנשים ליד הריסות הבניינים בעיר קרמאנמרש, טורקיה
ההרס האדיר בקרמאנמרש, טורקיה
(צילום: רויטרס)
20 צפייה בגלריה
אנשים ליד הריסות הבניינים בעיר קרמאנמרש, טורקיה
אנשים ליד הריסות הבניינים בעיר קרמאנמרש, טורקיה
(צילום: רויטרס)
20 צפייה בגלריה
אנשים ליד הריסות הבניינים בעיר קרמאנמרש, טורקיה
אנשים ליד הריסות הבניינים בעיר קרמאנמרש, טורקיה
(צילום: רויטרס)
20 צפייה בגלריה
אנשים ליד הריסות הבניינים בעיר קרמאנמרש, טורקיה
אנשים ליד הריסות הבניינים בעיר קרמאנמרש, טורקיה
(צילום: רויטרס)

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר בצהריים, זמן קצר לפני הרעש הגדול הנוסף, כי עדיין אי אפשר להעריך מה יהיה מספר ההרוגים הסופי. ארגון הבריאות העולמי, שהוא זרוע רשמית של האו"ם, הביע דאגה מהמצב באזורים מרוחקים בטורקיה שמהם טרם התקבלו דיווחים על תוצאות הרעש.
"כולם משקיעים את הלב ואת הנשמה במאמצים (למצוא ניצולים) למרות החורף ומזג האוויר הקר", אמר ארדואן. "העובדה שרעידת האדמה הייתה במהלך הלילה הופכת את המצב לקשה יותר". החיפושים אחרי ניצולים מתנהלים בתנאים קשים במיוחד, כשבחלק מהאזורים יורד שלג או גשם כבד. הטפרטורות במוקדי הרעש צפויות לרדת בשעות הלילה אל מתחת לאפס.
אחד מיועצי ארדואן אמר ל-BBC: "אנחנו במרוץ נגד השעון. תנאי מזג האוויר מסוכנים, ויש אנשים מתחת להריסות. חייבים להציל אותם לפני שמזג האוויר יתקרר ויהרוג אותם – בגלל שקר כל כך. יש לנו מכ"מים וחיישני גוף, אבל היקף ההרס גדול כל כך שאי אפשר להגיע לכל מקום – ולפעמים חייבים להישמע לאנשים שמבקשים להישאר בשקט, כדי שהם יוכלו לשמוע את מי שזועק לעזרה".

רעש בקור מקפיא: "חזרו לבתים להביא בגדים לילדים"

אחת הערים הטורקיות שבהן היה הרס כבד היא מלטיה שבמזרח המדינה. אוזגול, צעירה בת 25, נמלטה מבניין מגוריה עם משפחתה – והבחינה כי חמישה בנייני מגורים סמוכים קרסו, ודיירי הבניינים נלכדו מתחת להריסות. "עדיין מנסים להציל אותם, אבל מזג האוויר מאוד קר ומושלג. אנחנו לא יודעים מה לעשות, אנחנו מחכים", צוטטה ברשת BBC. "חלק מהאנשים רצו לחזור לבתיהם בגלל שהיה קר מדי, אבל אז הרגשנו רעשי משנה חזקים – והם יצאו שוב מהבתים. לפחות הם הצליחו להוציא קצת בגדים בשביל הילדים שלנו. אנחנו רק דואגים שלילדים יהיו בגדים שיחממו אותם".
בעיר דיארבקיר בדרום-מזרח טורקיה קרסו לפחות שבעה בניינים. עד כה ידוע על 33 הרוגים בעיר, שבה קהילה כורדית גדולה, ו-12 פצועים חולצו מההריסות. קרוביהם של דיירי הבתים שקרסו ממתינים במתח למידע על גורל יקיריהם. אישה מבוגרת שקרובי המשפחה שלה גרים בקומת הקרקע של בניין בן 12 קומות שקרס סיפרה: "הם היו בקומת הקרקע, ישנים, אני לא יודעת אם מישהו יכול להגיע אליהם. מאוד קר, התינוקות שלי יקפאו מתחת להריסות".

20 צפייה בגלריה
חילוץ לכודים בטורקיה
חילוץ לכודים בטורקיה
חילוץ לכודים בעיר דיארבקיר
(צילום: רויטרס)
עשרות מדינות הציעו מאז הבוקר סיוע לטורקיה ולסוריה, בהן גם ישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי משלחת ישראלית תצא לסייע לכוחות הטורקיים, ושעות אחר כך אמר כי הורה לסייע גם לנפגעים סורים בעקבות בקשה שהתקבלה. גורמים ישראלים אומרים כי משטר אסד עצמו הוא שביקש את הסיוע, וכי הבקשה הועברה דרך רוסיה. הסיוע הישראלי יהיה בדמות ציוד כגון תרופות, אוהלים ושמיכות, ואם תתבקש – ישראל תסכים גם לקלוט פצועים בישראל ולטפל בהם.
גורם סורי הכחיש בשיחה עם העיתון אל-וואטן, המזוהה עם המשטר, את הבקשה לסיוע מישראל.
20 צפייה בגלריה
מחפשים לכודים בסוריה
מחפשים לכודים בסוריה
באזר ההריסות במחוז אידליב בסוריה
(צילום: AP)
בעיירה ג'נדריס בסוריה, שנמצאת בשליטת המורדים במחוז חלב, התנהלו בצהריים חיפושים קדחתניים בהריסות בניין בן כמה קומות שהתמוטט. "היו שם 12 משפחות, ואף אחד לא יצא החוצה. אפילו לא אחד", סיפר צעיר המום, שראשו היה חבוש. גברים צעירים נראו שם מפנים הריסות בידיים. במאמצי החילוץ באזורי המורדים מסייע ארגון "הקסדות הלבנות". "אנחנו במרוץ נגד הזמן כדי להציל את חיי הלכודים. אפילו אם הצוותים שלנו מותשים, אין לנו זמן לנוח", אמר ראאד פארס, איש הארגון.
לפי משרד הבריאות הסורי, לפחות 538 בני אדם נהרגו באזורים במדינה שנמצאים בידי משטר אסד, ועוד 1,326 נפצעו. ארגון "הקסדות הלבנות" מסר כי באזורים המורדים בצפון-מערב סוריה נהרגו לפחות 390 בני אדם ויותר מ-1,000 נפצעו. לפי הארגון 133 בניינים קרסו בשטחי המורדים.
פורסם לראשונה: 16:58, 06.02.23