ראש העיר תל אביב, רון חולדאי, הזהיר את וולט מפני "הנהיגה הפרועה" של שליחיה ברחבי העיר, ומדבריו אף משתמע שיפעל לסגירת השירות אם המצב יימשך. לדברי חולדאי, "הבהרתי למנכ"לית וולט ישראל ליאור אשכול את עמדתי הבלתי מתפשרת. מובן לי שתושבים ותושבות רבים נהנים משירותי החברה, אך לא נוכל להמשיך ולהרשות את פעילותה בכל מחיר. זה עולה לנו בדם, וחיי אדם חשובים יותר מכל ארוחת צהריים".
2 צפייה בגלריה
(צילום: יובל חן, shutterstock)
לדברי חולדאי, "על אף שאני מברך על כוונת משרד התחבורה לחייב לוחית רישוי לכל רוכב על דו גלגלי חשמלי, איני מתכוון לשבת בחיבוק ידיים ולהמתין שהחקיקה תיכנס לתוקף. זה עשוי לקחת עוד זמן רב. בינתיים אנו פועלים בערוצים מקבילים בכל מקום שניתן".
"נכון להיום לשליחי וולט יש חלק לא מבוטל בהשחתת תרבות הנהיגה בעיר", הדגיש חולדאי. "זה חייב להיפסק. לתפיסתי, האחריות על הנהיגה המסוכנת רשומה על שמה של החברה המפעילה. אותי לא מעניין המודל העסקי, לא מעניין אם השליחים עובדי החברה או פרילנסרים. זה פשוט לא מעניין. הדבר היחיד שמעניין הוא הבטיחות של תושבי העיר. על זה לא נוכל להתפשר".
"האמת היא ששיטת הזיהוי הנוכחית של שליחי וולט פשוט לא עובדת", הצביע חולדאי על הבעיה בעיניו. "לכן הנחתי את החברה לשנות מן היסוד את מבנה מספרי הזיהוי של השליחים, על מנת ליצור מציאות שבה הפיקוח העירוני, משטרת התנועה והחברה עצמה יוכלו לסגור מעגל מהיר בכל במקרה של עבירות תנועה על ידי שליחים. כך, שליח שיעלה על המדרכה יצטרך מהר מאוד לחפש עבודה חדשה".
"לא יהיו עוד אזהרות, זאת ההזדמנות האחרונה לתקן את הדרך", הדגיש חולדאי. "הכרטיס הבא יהיה כרטיס אדום".
מחברת וולט נמסר בתגובה: "השבוע נפגשה מנכ"לית Wolt ישראל ליאור אשכול עם ראש עיריית תל אביב יפו רון חולדאי והציגה לו את מדיניות החברה לבטיחות בדרכים: תיקי שליחים עם מספר זיהוי גדול יותר, צוות שמטפל בפניות הנוגעות להתנהלות שליחים העובדים באופן יומיומי עם הפיקוח העירוני של עיריית תל אביב וסיום התקשרות עם שליחים שביצעו עבירות תנועה. אשכול שיתפה את ראש העיר חולדאי בכך שמתחילת 2022 סיימה Wolt התקשרות עם 400 שליחים שהתקבלו עליהם תלונות בטיחות בדרכים. בפגישה סוכם על המשך חיזוק שיתוף הפעולה שכבר קיים עם אגף התחבורה בעיר האמון על התשתיות ועם הפיקוח העירוני.
2 צפייה בגלריה
זירת התאונה בתל אביב
זירת התאונה בתל אביב
תאונה שבה היה מעורב שליח וולט בתל אביב, בתחילת השנה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
בחברה הוסיפו: "בטיחות בדרכים נמצאת בראש סדר העדיפויות של Wolt והחברה דוגלת במדיניות אפס סובלנות לנהיגה פרועה. שליחי Wolt עוברים הדרכות עם תכני בטיחות בדרכים החל משלב ההדרכה הראשונית ולכל אורך תקופת ההתקשרות השוטפת. ב-Wolt פועלת מחלקה ייעודית שאחראית על איכות השירות של השליחים ומטפלת בכל פנייה או תלונה בנושא נהיגה של שליח. המחלקה מבררת מול המתלונן ומול השליח את פרטי המקרה ובמידת הצורך אף מסיימת את ההתקשרות עם השליח וחוסמת אותו מביצוע משלוחים ב-Wolt. אדם שהיה עד למקרה בו שליח Wolt נהג בצורה לא בטוחה או נגד חוקי התנועה יכול בנוסף לפניה למוקד הפיקוח העירוני והמשטרה, לפנות עם פרטי המקרה ותיעוד לשירות הלקוחות של Wolt בצ'אט באפליקציה והתלונה תעבור לטיפול הצוות הייעודי".
אזהרתו של חולדאי מגיעה על רקע עלייה במעורבותם של שליחים בתאונות דרכים. בדיון בוועדת המשנה בכנסת לבטיחות בדרכים, בחודש מאי האחרון, נחשף כי בשלוש השנים האחרונות נפגעו 80 בני אדם בתאונות במעורבת שליח, וכי ב-40% מהמקרים מדובר ברכב דו-גלגלי ממונע, ב-7% נוספים באופניים. סמנכל"ית חינוך והסברה ברשות הלאומית לבטיחות ב'דרכים (הרלב"ד), נחמה לאור דרורי, אמרה באותו דיון כי בעוד שב-2020 נרשמו 10 תאונות במעורבות שליחים, ב-2021 נרשמו כבר 24 תאונות כאלה. "לא יעלה על הדעת שמוטיבציה כלכלית של שליחים תדחוף אותם לסכן את חייהם וחיים של אחרים", אמרה אז.
סמנכ"ל אור ירוק, עוז דרור, ציין בדיון בחודש מאי כי "תופעת השליחים" גברה משמעותית מתחילת משבר הקורונה: "רואים יותר שליחים שמסכנים את עצמם, את הולכי הרגל והנהגים. במהותם שליחים תמיד ימהרו ממקום למקום, מה שגורם להם לבצע המון עבירות תנועה. המדינה חייבת להתעשת ולטפל בתופעה אחרת, נתעורר עוד כמה שנים למציאות שלא נוכל לשנות".