הקבינט הכלכלי-חברתי התכנס לראשונה, יוקר המחיה לא עלה שם: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר בצהריים (ראשון) בכינוס של הקבינט החברתי-כלכלי כי הוא מאמין שאפשר להימנע מעבודות ברכבת בימי שבת, וטען שההפגנות שבהן נחסמים נתיבי איילון הם העדות לכך. "שנים אמרו לנו שהמשטרה לא תאפשר סגירה של איילון כדי לא לפגוע בעורקי התחבורה והכבישים מסביב, אבל בחודשים האחרונים אנו רואים שזה אפשרי. צריך לחשוב מחדש, גם על סגירה לצרכי תשתית ושדרוג איילון".
הקבינט החברתי-כלכלי, שאמור לעסוק בסוגיות הכלכליות-חברתיות שעומדות על הפרק, דן היום בעבודות הרכבת בשבת, בהקמת רכבת להר מירון ובמקומות חניה למתפללים במקומות הקדושים. נושא יוקר המחיה לא היה על הפרק בכינוס הראשון של הקבינט הזה מאז הקמת הממשלה, ושר התקשורת שלמה קרעי מחה על כך. השר אופיר אקוניס הצטרף לדבריו: "אלה לא הנושאים החשובים שהתחייבנו אליהם בקמפיין. מצופה מקבינט חברתי-כלכלי להביא בשורות", אמר.
סמוטריץ' השיב: "זה לא האוצר תוקע את מימוש ההבטחות של הממשלה. הייתי שמח אם אנשים לא היו מנסים להוציא מהישיבות כותרות פופוליסטיות". קרעי אמר: "אנחנו לא נחפש כותרות פופוליסטיות אם נתעסק בדברים מהותיים לאזרחים".

הדיון על הרכבת

שר האוצר סמוטריץ', שאמר כי הוא מאמין שאפשר להימנע מעבודות בשבת בגלל סגירת נתיבי איילון בהפגנות, אמר כי "העם היהודי הביא לעולם את השבת. עלינו לשמור על השבת. הטיעון שמחייב עבודה בשבת הוא שאסור לסגור את איילון, אבל סוגרים אותו להפגנות. לא בונים כבישים בשבת וכך גם לא יבנו רכבת בשבת. העלויות הן זניחות ואני כשר אוצר אגבה כל דרישה תקציבית לגבי מניעת חילול שבת".
4 צפייה בגלריה
חיים כץ
חיים כץ
חיים כץ. "אולי גם נכבה ערוץ שמשדר בשבת? אי אפשר לעצור הכול"
(צילום: משה מזרחי)
שר התיירות חיים כץ אמר מנגד כי "כשהייתי שר העבודה וידאנו שיהיו מינימום עובדים יהודים בשבת. העבודות הן נסתרות מהעין ומדובר בעבודות תחזוקה לפיקוח נפש ושמירה על בטיחות הציבור". השר אופיר אקוניס אמר שיש סטטוס-קוו שמאפשר עבודות בשבת - ושאם רוצים שתהיה רכבת, הן חייבות להתבצע.
סגן שרת התחבורה אורי מקלב מיהדות התורה אמר כי "אסור לעבוד בשבת. אתם מייצרים משברים קואליציוניים מיותרים כי אין סיבה לקיים את העבודות דווקא ביום הזה". השר כץ מנגד השיב כי אם לא יעבדו בשבת זה ייקח שנים, ו"אי אפשר לעצור את הכול". השר יצחק גולדקנופף התרעם ותקף: "אנחנו דורשים שלא יחללו שבת ולא יאפשרו עבודות בשבת לחשמול הרכבת, אם יעבדו בשבת כוח עליון יעכב את זה. אין בזה ברכה".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
גולדקנופף. "כוח עליון יעכב עבודות בשבת. אין בהן ברכה"
(צילום: יואב דודקביץ')
השר חיים כץ השיב לו: "זה שטויות. אני בעד השבת, אבל צריך לאפשר לחשמל בשבת את הרכבת. הרי זה ייקח שנים. בוא נכבה גם ערוץ שמשדר בשבת. אי אפשר לעצור הכול". השר פרוש אמר כי "מה שאתם עושים זה מה שעשתה הממשלה הקודמת. זה התשובות ששמענו מהם. אסור לעבוד בשבת. זה פיקוח נפש ואחרת אנשים ימותו בתאונות רכבת. אין ברירה, אתם לא מבינים?".
בדיון הקבינט הכלכלי-חברתי אושר גם הסכם פעולה ופיתוח של הרכבת עד לשנת 2026, בהיקף של 62 מיליארד שקל. ההסכם ההפעלה, בהיקף של 16 מיליארד שקל, מסדיר את הסובסידיה של המדינה עבור הסעת נוסעים והובלת מטענים ברכבת, ומנגד את התחייבויות הרכבת לרמת שירות ופיתוח בהתאם לתוכניות האסטרטגיות. תוכנית הפיתוח של הרכבת בהיקף של 46 מיליארד שקל נועדה לקדם את חשמול הרכבת, הכפלת מסילות החוף ופרויקטים נוספים.

עבודות לא בשבת? זו האלטרנטיבה

במשך שנים, כולל בזמן כהונת ממשלות נתניהו הקודמות, נעשו עבודות תחזוקה ברכבת ישראל בשבתות. הסיבה לכך ברורה - הטיפול בתשתיות הרכבת, בין אם במסילות, מערכת האיתות או החשמול, חייב להיות בזמן שהמסילה ריקה מכלים וסגורה, כדי למנוע כל אפשרות לפגיעת העובדים מרכבת חולפת. אופציה אחרת היא למנוע מהרכבות לפעול ברחבי הארץ, וכך לאפשר את העבודות.

4 צפייה בגלריה
פגישת רגב עם בכירי הרכבת
פגישת רגב עם בכירי הרכבת
ישיבה אצל שרת התחבורה רגב בנוגע לעבודות בשבת, במשבר האחרון. הוסכם שהחשמול ימשיך
במדינה שגם כך סובלת מתחבורה ציבורית מקרטעת, כל הפסקה של עבודות הרכבת בשבת תפגע משמעותית בהתקדמות פרויקטים שעליהם עובדים כיום ברכבת ישראל, ובראשם חשמול המסילה. אך לא רק. חלק מהעבודות הן עבודות תחזוקה, הקמת המסילה המזרחית והרביעית באיילון, והקמת מסילת 431 שתעבור בין ראשון לציון למודיעין. כל עצירה של העבודות בשבת תוביל באופן ישיר לפגיעה בשירות לנוסעים, משום שהעבודות ייאלצו להתבצע בימי חול ולהוביל לנזק של מיליארדי שקלים למשק.
לא מדובר בפעם הראשונה שנושא עבודות הרכבת בשבת עולה על סדר היום בממשלת נתניהו. במשבר הקודם, נקבע על ידי שרת התחבורה מירי רגב במתווה שלו הסכים גם סגן השרה אורי מקלב, כי לא ייערכו בשבתות עבודות לשדרוג תשתיות ושבירת מסילות - אך עבודות החשמול יימשכו כרגיל.