2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"לחזק את זכויות האזרח בהליך המשפטי". גדעון סער
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מליאת הכנסת אישרה בצהריים (יום חמישי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של שר המשפטים גדעון סער, שמעגנת את שיקול הדעת של שופט לפסול ראיה שהושגה בניגוד לדין. הצעת החוק מבהירה כי הכלל יחול על כל ראיה - כולל הודאת נאשם, עדות, חפץ כלשהו או כל ראיה אחרת.
הצעת החוק אושרה פה אחד על רקע ההסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה לפיזור הכנסת. היא נחשבת למהפכה משמעותית בחוק הפלילי, ומכונה "הצעת פירות העץ המורעל" - על שם השיטה האמריקנית, שבה ראיה שהושגה שלא כדין – למשל מעצר או חקירה – אינה קבילה בבית המשפט. הפסיקה האמריקנית מתבססת על התיקון הרביעי לחוקה. באנגליה, החל מ-1984 החוק מעניק לבית המשפט שיקול דעת לפסול ראיה.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה עו"ד עורך דין בית משפט
אילוסטרציה עו"ד עורך דין בית משפט
"החוק מעניק משקל משמעותי לזכות להליך הוגן". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
עד כה, בישראל סמכות בית המשפט לפסול ראיה הייתה מוגבלת במבחנים שנקבעו בפסיקה. ההצעה שאושרה, נדגיש, עברה ריכוך: סער ביקש שיינתן לפסול בקלות ראיות ועדויות שנאספו שלא כדין במהלך חקירת המשטרה, ואילו הנוסח שגובש במשרד המשפטים קבע כי "הצעת חוק לתיקון פקודת הראיות (פסילת ראיה) נועדה לעגן בחקיקה את סמכותו של בית המשפט לפסול ראיות שהושגו שלא כדין. ההצעה קובעת כלל פסילה יחסי שמותיר שיקול דעת רחב לבית המשפט בקבלת ההחלטה".
מטרת החוק היא להעניק תכלית הרתעתית-חינוכית שלפיה יהיה בפסילת ראיות כדי להרתיע את רשויות החקירה השונות מפני פעולות חקירה פסולות בעתיד. בנוסח של משרד המשפטים נכתב גם כי "מטרת ההצעה להעניק משקל משמעותי לזכות להליך הוגן, ולהותיר שיקול דעת רחב לבית המשפט ביישום הכלל, כך שעוצמת ההפרה תישקל תוך איזון בין כלל השיקולים הנוגעים לעניין, בהתאם לנסיבות כל מקרה".
ההצעה, נדגיש, רוככה מאחר שכפי שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", שב"כ ואגף החקירות של המשטרה הביעו חשש ממשי מאישור חוק. גורמים ביטחוניים העוסקים בחקיקה הביעו חשש שמגבלות החוק ישפיעו באורח מהותי על חקירות שב"כ, על עבודת סייענים העובדים לעיתים שלא על פי החוק וכן יפריע באורח דרמטי על הפעלת סוכנים יהודים בקרב ארגונים חתרניים קיצוניים. במשטרה חששו מהחוק בעיקר בשני מישורים - ניסיון למגר את הפשע המאורגן ומיגור פשיעה כלכלית כבדה. לדברי גורמים בכירים החשש העיקרי הוא שעורכי הדין של הפשע המאורגן, הנחשבים מאד מתוחכמים, ינצלו כל פרצה בחוק כדי לשחרר את מרשיהם, יבקשו גילוי ראיות חסויות ולחשוף עדים מפוחדים, ובכך יסכלו שיטות חשיפה של גורמים עבריינים כבדים ויסכלו התקדמות בחקירות. גם לגבי הפשיעה הכלכלית קיים חשש ששיטות הכרוכות בסייבר ובחדירה למחשבים לא תהיינה מותרות.
בעקבות אישור הצעת החוק במליאת הכנסת אמר סער כי "החוק הוגש אחרי שהצעת חוק פרטית שהגשתי בכנסת הקודמת נבחנה במשך כשנה, בעבודה של הוועדה המייעצת לשר המשפטים לעניין סדר דין פלילי וראיות בראשות שופטת בית המשפט העליון (בדימוס) עדנה ארבל. מדובר על מהלך חשוב המעגן על שלושה ערכים חשובים: טוהר ההליך השיפוטי, הזכות של נאשמים להליך הוגן וחובת רשויות אכיפת החוק לפעול בגדרי החוק. אני רואה ערך רב הן בעיגון הכלל בחוק ובהרחבתו. כפי שהתחייבתי במערכת הבחירות ועם כניסתי לתפקיד - אני מחויב לחזק את זכויות האזרח המתמודד בהליך המשפטי מול מערכות המדינה רבות העוצמה, וכך אמשיך לעשות".