פעילים למען זכויות להט"ב בשווייץ מברכים היום (ג') על עונש מאסר בן חודשיים שניתן לפובליציסט ימני-קיצוני, בעקבות התבטאות הומופובית שהשמיע כלפי עיתונאית – אותה כינה "לסבית שמנה". אלן סורל, אזרח צרפתי-שווייצרי, הורשע אתמול בעבירות של השמצה, אפליה והסתה לשנאה על ידי בית משפט בלוזאן, ולצד עונש המאסר נאלץ גם לשלם קנס והוצאות משפט בשווי אלפי פרנקים שווייצריים.
3 צפייה בגלריה
אלן סורל פעיל ימין קיצוני שווייצרי-צרפתי בבית משפט ב לוזאן שווייץ
אלן סורל פעיל ימין קיצוני שווייצרי-צרפתי בבית משפט ב לוזאן שווייץ
אלן סורל מחוץ לבית המשפט בלוזאן, בחודש שעבר. מכחיש שואה שהקים מפלגה "אנטי-ציונית"
(צילום: EPA/LAURENT GILLIERON)
"החלטת בית המשפט היא רגע חשוב עבור הצדק והזכויות של להט"ב בשווייץ", אמרה מוריאל וייגר, שחברה בארגון מקומי של פעילות לסביות. "ההרשעה של אלן סורל היא סימן עוצמתי לכך שאין סובלנות לשנאה הומופובית בחברה שלנו". וייגר הוסיפה כי גזר הדין הוא אבן דרך בכל הנוגע ליישומו בפועל של חוק נגד אפליית להט"ב שאושר במשאל עם בשווייץ ב-2020, וקובע שכפי שאסור להפלות אנשים על בסיס דת או לאום כך גם אסור להפלות אותם על רקע נטייה מינית.
גאיי קולוסי, שעומד בראש ארגון מקומי בשם "הצלב הוורוד", הוסיף כי פסק הדין מעיד ש"לא הכול מותר בשווייץ, יש גבול גם לשנאה". הוא מזכיר גם שהתבטאויות הומופוביות עלולות להוביל להשלכות "ישירות ומדאיגות" כלפי להט"בים, כשברקע חשש מעלייה בפשעים הומופוביים במדינה (לפי נתונים שפורסמו אשתקד, ב-2021 נרשם בשווייץ זינוק של 50% בפשעים הללו ביחס לשנה שקדמה לה).
3 צפייה בגלריה
אלן סורל פעיל ימין קיצוני שווייצרי-צרפתי בבית משפט ב לוזאן שווייץ
אלן סורל פעיל ימין קיצוני שווייצרי-צרפתי בבית משפט ב לוזאן שווייץ
סורל. "אלו לא רק מילים, זה מסר", הצהיר התובע
(צילום: FABRICE COFFRINI / AFP)
אלן סורל, שם העט של אלן בונה, הוא פעיל ימין-קיצוני מוכר שחגג אתמול, ביום שבו הורשע, את יום הולדתו ה-65. הוא כבר התפרסם בעבר בעקבות שלל התבטאויות קיצוניות ואנטישמיות שהשמיע, ולפי הדיווחים בצרפת הוא הורשע כ-20 פעמים, בין היתר בשל עבירות של השמצה והסתה לשנאה. סורל ידוע בין היתר בשל שיתוף הפעולה שלו עם הקומיקאי האנטישמי דיידונה, ובעבר הוא הקים עמו את "המפלגה האנטי-ציונית", שכיום אינה פעילה.
ב-2019 הוא נשלח לשנת מאסר בשל הכחשת שואה, אחרי שפרסם קריקטורה של אדם המזכיר את צ'רלי צ'פלין כשברקע מגן דויד, לצד פריטים שונים ובהם מנורה, שמצוירת כמי ששואלת: "השואה, איפה את?". באותה שנה הוא עבר להתגורר בלוזאן, בקנטון דובר הצרפתית שבדרום-מערב שווייץ, וככל הנראה לא ריצה עד כה את אותו עונש שנגזר עליו.
3 צפייה בגלריה
מצעד גאווה להט"ב ב ציריך שווייץ יוני 2023
מצעד גאווה להט"ב ב ציריך שווייץ יוני 2023
מצעד גאווה בציריך, ביוני השנה. חשש מעלייה בפשעי שנאה הומופוביים
(צילום: shutterstock, Robert Buchel)
את ההתבטאות שבגינה נשלח כעת למאסר השמיע סורל בסרטון שפרסם לפני שנתיים, בתגובה למאמר עליו שכתבה העיתונאית השווייצרית קתרין משרל. בסרטון הוא כינה אותה "פעילה לסבית שמנה עבור מהגרים" ו"קווירית" – מילה שסורל טען כי היא שקולה ל"סוטה". התובע שהעמיד אותו לדין, אריק קלטרניידר, אמר כי לא מדובר במקרה של השמצה בלבד: "אלו לא רק מילים. זה מסר. לסורל יש שנאה וטינה כלפי הומוסקסואלים". סורל עצמו הודה כי דבריו היו "ארסיים", אבל טען כי התביעה מנסה להציגו באופן שגוי כ"הומופוב מיליטריסט". עורך דינו היה תקיף יותר וטען שהמשפט נגדו מהווה רדיפה השקולה לאינקוויזיציה.