שרה נתניהו ובנה יאיר ששוהה במיאמי עמדו מאחורי ההחלטה לפרסם את הציוץ הלילי של ראש הממשלה בנימין נתניהו שבו תקף את ראש שירות הביטחון הכללי וראש אגף המודיעין בצה"ל.
רעיית ראש הממשלה, שנכחה במפגש בקריה בתל אביב עם משפחות החטופים, צפתה במסיבת העיתונאים שבה השיב נתניהו בפעם הראשונה לשאלות עיתונאים, והגיעה למסקנה שחייבים לפרסם הכחשה ברורה על כך שניתנה לראש הממשלה התרעה מצד ראשי הביטחון על כוונות המלחמה של חמאס.
4 צפייה בגלריה
הציוץ של נתניהו
הציוץ של נתניהו
הציוץ המסעיר של נתניהו
הרקע להודעה הלילית החריגה של נתניהו הייתה שאלה שנשאל במסיבת עיתונאים: "בחודשים שלפני המלחמה קיבלת מסמכים כתובים מראש אמ"ן אהרון חליוה וראש השב"כ רונן בר שמתריעים על סבירות הולכת וגוברת למלחמה. האם זה נכון שלא התייחסת למכתבים ומה הממשלה בראשותך עשתה כדי להיערך טוב יותר למלחמה אפשרית כזו?".
נתניהו, שבמסיבת העיתונאים שוב סירב לקבל אחריות למחדל שהוביל למתקפת הפתע של חמאס, ענה כך: "המשימה שהגדרתי לצה"ל היא להשמיד את חמאס ולהבטיח שעזה לא תהיה איום על ישראל. התיאור שלך על מה שהיה לפני איננו נכון. אני שומע שאני גם רציתי לחזק את החמאס. בטח שלא רציתי לחזק אותו, אני הובלתי שלוש מערכות נגדו כולל חיסול בכיריו. הפעולות האלו היו משמעותיות. הן החלישו את יכולות חמאס ומנעו ממנו להתחזק. בדיעבד זה לא היה מספיק. עכשיו אנחנו נחושים להשלים את המלאכה, ואנחנו נשלים אותה".
הכותרת
להפוך את עזה ל"שטח B נחות" | היום שאחרי המלחמה עפ"י יעקב נגל
19:59
4 צפייה בגלריה
אהרון חליווה רונן בר
אהרון חליווה רונן בר
ראש אמ"ן אלוף חליוה וראש השב"כ בר
(צילום: דובר צה"ל, יאיר שגיא)
מאחורי הקלעים התנהלו ויכוחים סוערים בין יועציו של נתניהו לבין משפחתו לגבי הניסוחים. עופר גולן, יועצו הקרוב של נתניהו, התנגד לניסוח נגד ראשי מערכת הביטחון וחשב שזאת תהיה טעות קשה. מנגד, ראש הסגל צחי ברוורמן צידד בעמדה של שרה ויאיר נתניהו.
התגובה יצאה למעשה בשתי גרסאות. בחשבון ה-X (לשעבר טוויטר) של נתניהו פורסמה בשעה 1:10 בלילה גרסה חריפה במיוחד. בניגוד לטענות השקריות: בשום מצב ובשום שלב לא ניתנה התרעה לראש הממשלה נתניהו על כוונות המלחמה מצד חמאס", נאמר בציוץ שהסעיר את המדינה. "להפך, כל גורמי הביטחון כולל ראש אמ"ן וראש השב"כ, העריכו שהחמאס מורתע ופניו להסדרה. זאת ההערכה שהוגשה פעם אחר פעם לראש הממשלה ולקבינט על ידי כל גורמי הביטחון וקהילת המודיעין, כולל עד פרוץ המלחמה".
טופז לוק, יועץ התקשורת של נתניהו, הוציא תגובה רשמית מרוככת יותר שלא מזכירה את ראש אמ"ן אלוף חליוה וראש השב"כ בר: "מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לדיווחים שגויים: בשום מצב ובשום שלב לא ניתנה התרעה לראש הממשלה נתניהו על כוונת החמאס לפתוח במלחמה".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נתניהו עם רעייתו ובנו
(צילום: רויטרס)
אחרי פרסום הציוץ והסערה הופעלו לחצים כבדים על נתניהו לחזור בו במיוחד מצד השר בני גנץ. בהתחלה ניסו בלשכת ראש הממשלה למזער נזקים. גורמים בסביבת נתניהו מסרו: "במהלך הלילה, לאחר מסיבת העיתונאים, חזרו ועלו ההאשמות החמורות לפיהן ראש הממשלה קיבל התרעות ספציפיות למלחמה, דבר שלא היה. על כך הגיב ראש הממשלה. ראש הממשלה ממוקד בהובלת המערכה ונותן אמון מלא בצה"ל וגורמי הביטחון וביכולתם להשיג את מטרות המלחמה".
זה לא עזר והסערה גברה עד שנתניהו מחק את הציוץ המקורי. אבל גם זה לא הספיק: בשעה 11:02 בבוקר נאלץ נתניהו לעשות את מה שהוא ממש לא אוהב לעשות: להודות בטעויות. נתניהו העלה ציוץ חדש שבו כתב: "טעיתי. דברים שאמרתי בעקבות מסיבת העיתונאים לא היו צריכים להיאמר ואני מתנצל על כך. אני נותן גיבוי מלא לכל ראשי זרועות הביטחון. אני מחזק את הרמטכ״ל ואת מפקדי וחיילי צה״ל שנמצאים בחזית ונלחמים על הבית. יחד ננצח".
בלשכת ראש הממשלה הכחישו שהייתה מעורבות של שרה ויאיר נתניהו בהחלטה להעלות את הציוץ המקורי.