2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בהתכנסות קבינט ניהול המלחמה
שר הביטחון יואב גלנט בהתכנסות קבינט ניהול המלחמה
שר הביטחון גלנט, ראש המוסד ברנע, ראש אמ"ן חליוה, אלוף במיל' אלון ואל"מ במיל' לוטן
(צילום: שחר יורמן)
ברקע הדיווחים על התקדמות במגעים לעסקה עם חמאס לשחרור החטופים, גורם בארגון הטרור אמר הערב (ראשון) לערוץ המצרי "אל-רד" כי "על פי עסקת חילופי העצורים, מחר בשעה 11:00 תחל ההפוגה". עם זאת, גורם מדיני בישראל הכחיש את הדברים, ואמר כי "אין סיכום כזה".
למרות ההכחשה של הגורם המדיני, קבינט המלחמה המצומצם עודכן במסמך העקרונות שהגיע מקטאר, ובו חמאס מביע לראשונה נכונות לעסקה משמעותית - לאחר ששלפי ההערכה בישראל הארגון הבין שצה"ל לא יסוג מבית החולים שיפא, ואין לו ברירה אלא להמשיך במגעים. כעת, בישראל יש אופטימיות זהירה שניתן יהיה לגבש הסכמות.
לפי הקטארים, חמאס הודיע שהוא מוכן לשחרר בשלב הראשון קבוצה של 50 חטופים בתמורה לארבעה-חמישה ימי הפוגה, שחרור כ-150 אסירים ילדים ונשים, והכנסת דלק לרצועה. עם זאת, חמאס הבהיר שהוא אינו יודע היכן נמצאים כל הילדים והאימהות החטופים, והוא יצטרך לאסוף אותם בימים הראשונים של ההפוגה - בתנאי שישראל תימנע מפעילות אווירית.
בנוסף, חמאס הביע נכונות להגדיל את מספר החטופים המשוחררים בכפוף לכך שבימי ההפוגה יוכל לאתרם בעזה. לדברי ישראל, אם ל-50 המשוחררים יצטרפו עוד 25-20 חטופים - זה יאפשר את שחרור כל המשפחות, כולל ילדים, אימהות, אחים בוגרים ונשים מבוגרות. גורם מדיני אמר כי "האינטרס שלנו הוא לגרום לחמאס להתאהב בשקט שנקנה לו כדי לשחרר כמה שיותר חטופים. גם בחמאס מבינים שלאחר ההפוגה האש תימשך".

לאחר שישראל תעדכן את קטאר בתשובתה להצעה, זו תצטרך לפנות לחמאס ולהגיע מולו להסכמות ולסגור פרטים אחרונים. בישראל מעריכים שניתן תוך 72 שעות להשלים את תהליכי האישור בקבינט המצומצם, בקבינט המורחב ובמליאת הממשלה - שרק היא מוסמכת להחליט על שחרור אסירים.
בתוך כך, משרד ראש הממשלה מסר בשם הממונה על נושא החטופים והנעדרים תת-אלוף (במיל') גל הירש כי "מחר בערב ייפגשו חברי קבינט המלחמה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נציגים ממשפחות החטופים והנעדרים".
במקביל, דווח ברשת CNN מפי שני גורמים המעורים בפרטי השיחות בין הצדדים כי לפי טיוטה שנוסחה לאחרונה להסכם שחרור החטופים מוצעת הפוגה בלחימה שתימשך בין ארבעה לחמישה ימים - בתמורה לשחרור ראשוני של כ-50 בני ערובה. לפי הגורמים, טרם הושגה הסכמה, ובשבועות האחרונים טיוטות וגרסאות שונות של ההסכם הועברו כמה פעמים. עם זאת, דווח כי "גורמים ממדינות שונות, כולל בכירים בממשל האמריקני, הביעו אופטימיות נדירה בנוגע להתקדמות לעבר עסקה". לפי הגורמים, "למרות שהשיחות עלולות לקרוס בכל רגע, ההסכם עשוי להיות במרחק של ימים".
מוקדם יותר, ראש המוסד דדי ברנע, שמנהל מול הקטארים את המגעים לעסקה לשחרור החטופים שנמצאים בשבי חמאס בעזה כבר 44 ימים, ביקש להקדים את הדיון שנערך הערב בסוגיה בקבינט המלחמה המצומצם. לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו טענה שהקדמת הדיון בקריה בתל אביב בחצי שעה נובעת משינויי לו"ז שגרתיים ושאין משהו מיוחד בהחלטה.
גורם ביטחוני ציין על רקע קיום הדיון כי עסקת החטופים לא תיסגר היום. עם זאת, בישראל אישרו כי חמאס חידש עם הקטארים את המגעים לעסקה. בתמונות שפרסמה לשכת שר הביטחון גלנט טרם הדיון בקבינט המלחמה, נראו לצידו ראש המוסד ברנע, ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה, מפקד המערך המודיעיני לאיתור החטופים והנעדרים אלוף במיל' ניצן אלון, ומתאם השבויים והנעדרים לשעבר אלוף-משנה במיל' ליאור לוטן.
2 צפייה בגלריה
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם א-ת'אני
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם א-ת'אני
"הביטחון שלנו בהגעה לעסקה גובר". ראש ממשלת קטאר אאל ת'אני
העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח לפנות בוקר כי ישראל וחמאס קרובים לעסקה בתיווך אמריקני וקטארי שתכלול שחרור של לפחות 50 חטופים מרצועת עזה, וגם הפסקת אש זמנית בת חמישה ימים לפחות – כשבכל 24 שעות תשוחרר קבוצה קטנה יותר מבין כלל המשוחררים. עוד דווח כי אורך טיוטת ההצעה הקטארית הוא שישה עמודים.
ראש ממשלת קטאר מוחמד בן ג'אסם אאל ת'אני אמר הבוקר: "נמשכים המאמצים להשלים עסקת חילופי שבויים, ואנחנו קרובים להגעה להסכם. הביטחון שלנו בהגעה לעסקה גובר. המשא ומתן קשור לעניינים לוגיסטיים - ולא למהות ההסכם - והאתגרים שנותרו הם קטנים מאוד. ההתמקדות שלנו היא בשחרור אזרחים משני הצדדים בצורה בטוחה".