2 צפייה בגלריה
ארה"ב ויזה דרכון
ארה"ב ויזה דרכון
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
גורמים בכירים בארץ וגם בארה"ב הביעו אופטימיות זהירה שישראל מתקדמת בבטחה לקראת צירופה לתוכנית הפטור מוויזה לארה"ב עד 30 בספטמבר. לדברי בכירים בשתי המדינות, ישראל בדרך הנכונה ונראה שהיא קרובה לעמוד בכל התנאים שהציבה ארה"ב לצירופה לתוכנית היוקרתית.
משלחת אמריקנית שמורכבת מנציגי מחלקת המדינה והמשרד לביטחון המולדת הגיעה השבוע לביקור בארץ כדי לוודא שישראל ממלאת את תנאי הקבלה לתוכנית. את המשלחת ליווה גיל ברינגר, מנהל בכיר לתפקידים מיוחדים ברשות האוכלוסין וההגירה שמשמש פרוייקטור הפטור מוויזה בממשלת ישראל.
המשלחת ביקרה בנתב"ג ובמעברי הגבול היבשתיים של ישראל. כמו כן ביקרה בלשכות רשות האוכלוסין וההגירה. חברי המשלחת ביקשו לבדוק מקרוב את הליך ההוצאה של דרכונים זמניים וזאת על רקע חשש אמריקני שאזרחים עם רקע בעייתי, גם פלילי וגם ביטחוני, ינצלו את הדרכון הישראלי כדי להגיע לארה"ב עם הפטור מוויזה. החשש נוגע בעיקר לרוסיה, אך גם למדינות נוספות.
המשלחת בחנה גם את הליך הכניסה לארץ של פלסטינים בעלי אזרחות אמריקנית – שנמצא בהרצה מאז 20 ביולי. בשבוע הראשון של ההרצה נכנסו למעברי הגבול הבינלאומיים של ישראל כ-1,300 אמריקנים-פלסטינים, רובם דרך נתב"ג. מספר דומה של אמריקנים-פלסטינים עברו דרך המעברים היבשתיים מהגדה המערבית לשטח ישראל. לפי הערכות, בשבוע הראשון נכנסו ויצאו בין 2,000 ל-2,500 אזרחים אמריקנים-פלסטינים.
2 צפייה בגלריה
לוח הטיסות בנתב"ג בעקבות מחאת העובדים
לוח הטיסות בנתב"ג בעקבות מחאת העובדים
המשלחת ביקשה שיפורים אודות נוסעים שמגיעים בחברות תעופה זרות. נתב"ג
(צילום: ניצן דרור)
נודע כי ישראל סירבה את כניסתם של אמריקנים-פלסטינים במספרים קטנים מאוד – רוב הסירובים לא היו מסיבות ביטחוניות אלא הגירתיות. נודע עוד כי ישראל עורכת חקירה על כל סירוב של אמריקני-פלסטיני.
המשלחת, שתעזוב את ישראל היום, הייתה מרוצה מאוד ממה שראתה וחבריה שיבחו את ישראל על ההתקדמות הגדולה שעשתה בשבועות האחרונים. המשלחת ביקשה שיפורים בטיפול של רשות המסים במידע אודות נוסעים שמגיעים לישראל בחברות תעופה זרות. כיום רשות המסים מחוברת ל-40%-30% מחברות התעופה הזרות והאמריקנים רוצים לראות יותר חיבורים.
על רקע הדרישה האמריקנית, תהיה כנראה דחייה בחיבור הדוח של המשלחת, שיקבע אם ישראל עומדת בכל התנאים. לאחר הגשת הדוח, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמור לחתום על מועמדותה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזה.
לפי הערכות, החתימה על המועמדות תידחה מהחודש לאמצע החודש הבא ותתקרב למועד ההכרזה על צירוף ישראל לתוכנית – הכרזה שעליה אמור לחתום עד סוף ספטמבר המזכיר לביטחון המולדת אלחנדרו מיורקס. האמריקנים חוששים שרשות המסים לא תעמוד ביעדים שהוצבו לה ולכן ידחו כאמור את ההחלטה על המועמדות.
הדד-ליין הסופי שבו ישראל צריכה לעמוד בכל התנאים הוא 30 בספטמבר – ואז יכריזו רשמית על צירופה לתוכנית. אם תחמיץ את המועד היא תצטרך להמתין לפחות עוד שנה וחצי עד שנתיים – ואז כל התהליך מתחיל מהתחלה.
פורסם לראשונה: 22:27, 02.08.23