שלושה תושבי הצפון מסרו מידע רגיש לחמאס בטורקיה - ותכננו לפגוע בפעילותה של רשת סלקום בזמן מלחמה או מבצע צבאי. כך עולה מכתב האישום שהוגש בצהריים (חמישי) על-ידי מחלקת הסייבר של פרקליטות המדינה בתום חקירה של שב"כ. לפי כתב האישום, ר.ע, אחד הנאשמים, עובד מאז 2004 בחברת סלקום כמהנדס תוכנה - תפקיד שבמסגרתו קיבל הרשאות גישה רחבות מאוד למערכות מחשב ומערכות מידע בחברה. נאשם נוסף הוא ש.ע, יועץ חיצוני לחברה בנושאי רשתות תקשורת ורשתות מחשוב, והשלישי הוא ז.ע - אחיו של ר.ע.
"מתוך הזדהות אידיאולוגית עם ארגון חמאס, במהלך 2017, בזמן ששהה בטורקיה, ר.ע נפגש עם גורמי חמאס מקומיים", נכתב בהודעה משותפת לפרקליטות, למשטרה ולשב"כ על כתב האישום. הפגישה, לדבריהם, התקיימה בתיווכו של אשרף חסן, אזרח ישראלי פעיל חמאס שמתגורר בטורקיה ובלבנון ומעורב בקידום פעילות נגד ישראל תוך ניצול אזרחי המדינה וגיוסם. "בהתאם לבקשת הגורמים בחמאס, ר.ע העביר מידע רגיש אודות תשתיות תקשורת בישראל - שאינו נגיש לציבור - שאליו נחשף כחלק מעבודתו. מטרתו הייתה לסייע לגורמי חמאס לפגוע בתשתיות אלו, בעיקר, בעת לחימה".
3 צפייה בגלריה
הנאשמים בבית המשפט
הנאשמים בבית המשפט
פגישות עם בכירי חמאס, כוונה לפגוע בתשתית תקשורת מרכזית. הנאשמים בבית המשפט
(צילום: גלעד מורג)
3 צפייה בגלריה
משרדי סלקום
משרדי סלקום
"אין חשש לדלף מידע אישי על הלקוחות". משרדי סלקום
(צילום: אוראל כהן)
בתיווכו של אשרף, ר.ע פגש בטורקיה בשנים 2022-2021 את בעזאם אקרע, בכיר בזרוע הצבאית של חמאס. אקרע, שגם הוא וגם אשרף פועלים תחת פיקודו של ראש מרחב הגדה בחמאס צאלח ערורי, ביקש מר.ע סיוע בהעברת מידע נוסף. "במהלך הפגישות ביקש אקרע גישה למערכות המחשב והמידע של חברת סלקום", נכתב בכתב האישום. "לאחר חזרתו לארץ נפגש ר.ע עם ש.ע, במטרה לקבל מידע בין היתר על נקודות התורפה של המערכות, תוך שהוא מבהיר כי מטרת ההעברה של המידע האמור היא לאפשר לחמאס לשבש את פעילותה של סלקום בזמן מלחמה או מבצע צבאי".
לפי כתב האישום, ש.ע עבד במשך כמה שנים בסלקום, וב-2017 החל לשמש כיועץ חיצוני לחברה בנושאי רשתות תקשורת ורשתות מחשוב. הוא העביר לר.ע מידע על מערכות אבטחת המידע של סלקום ועל דרכים שונות לעקיפתן. כל זאת, לפי כתב האישום, הוא עשה לצרכי חדירה חיצונית בלתי-מורשית למערכות המחשוב והמידע של החברה, "בידיעה מלאה כי ר.ע התעתד להעביר את המידע הרלוונטי לאנשי החמאס בטורקיה".
בכתב האישום צוין כי בערך משנת 2015, ר.ע וש.ע דנו ביניהם על האפשרות להשבית או לשבש רכיבים שונים במערכות המחשב והמידע של סלקום בעת מלחמה או מבצעי צבאי. "הם עשו זאת מתוך רצונם המשותף לסייע למאבק הפלסטיני הצבאי בישראל, באמצעות פגיעה בתשתית תקשורת מרכזית בישראל (חברת סלקום) ובמשתמשיה, ולפגוע בביטחון המדינה", נכתב בכתב האישום.
"במסגרת הקשר ביניהם, ביקשו הנאשמים להסתמך על כישוריהם ויכולותיהם בתחום המחשוב ועל הנגישות הנרחבת שהייתה להם, מתוקף תפקידם, למערכות המחשוב והמידע של חברת סלקום", נכתב עוד. "לאור האמור פעלו השניים להכין ולצבור מראש אמצעים טכנולוגיים, שב'יום פקודה' יאפשרו להם לחדור למערכות המחשוב והמידע, לרבות לרכיביהן הקריטיים, ולהפעיל תוכנות שישביתו או ישבשו באופן חמור את פעילות רשת התקשורת של סלקום - בין היתר אף מתוך ידיעה כי סלקום מעניקה שירותים לכוחות צה"ל והמשטרה".
נאשם נוסף הוא אחיו של ר.ע, ז.ע, שלפי כתב האישום עמד גם הוא בקשר עם אשרף ונפגש עמו לפחות שלוש פעמים. באחת מהפעמים ביקש ר.ע מז.ע להעביר עבורו מסר, שלפיו הוא מבקש לקיים תקשורת בטוחה, שמאפשרת להימנע ממעקב וניטור של רשויות המודיעין של מדינת ישראל.

"ארגוני טרור מנסים לפגוע בהשתלבות ערביי ישראל"

עובדים שהכירו את ר.ע וש.ע היו המומים כשנודע להם על מעשיהם. ר.ע כאמור הוא מהנדס ותיק בחברה, שעובד בה כ-20 שנים כולל בנטוויז'ן (שמוזגה לתוך סלקום ב-2011). ש.ע, שהועסק כיועץ חיצוני, עבד בחברה במשך כמה שעות בשבוע. "אנשים פה בשוק, יש לר.ע פה חברים ולא היו איתו בעיות או תהיות", אמרו. הם ציינו כי לר.ע היו הרשאות וגישה למערכת במסגרת תפקידו, והוא "הכיר אותה היטב".
לפי הפרקליטות, שב"כ והמשטרה, "מעשיהם של הנאשמים סיכנו את ביטחון המדינה באופן ממשי וחמור ביותר. מעצרם וחקירתם על-ידי משטרת ישראל ושב"כ הובילו לכדי סיכול של מאמצי חמאס לאסוף מידע רחב עוד יותר ולפגוע בתשתיות תקשורת בישראל. ארגוני הטרור, לרבות חמאס, מנסים כל העת, לפגוע בהשתלבותם של ערביי ישראל בחברה הישראלית ולהסב להם נזק באמצעות ניצול מעמדם לטובת קידום פעילות טרור - בשעה שבכירי החמאס ממשיכים, באין מפריע, בשגרת חייהם בזירות השונות בחו"ל. שירות הביטחון הכללי יחד עם משטרת ישראל ימשיכו לפעול לאיתור ולסיכול כל פעילות ארגוני הטרור מול אזרחים ישראלים ויפעלו למיצוי הדין עם אלו אשר לקחו חלק בפעילות המהווה פגיעה בביטחון המדינה".
3 צפייה בגלריה
עו"ד נמיר אדלבי
עו"ד נמיר אדלבי
"כתב האישום מנופח". עו"ד נמיר אדלבי שמייצג את ר.ע
(צילום: דנה קופל)
לר.ע מיוחסות בכתב האישום עבירות של סיוע לאויב במלחמה, מסירת ידיעה לאויבה בכוונה לפגוע בביטחון המדינה (3 עבירות), מגע עם סוכן חוץ (5 עבירות), השמדת ראיה (שתי עבירות) וקשירת קשר לסיוע לאויב במלחמה. לש.ע יוחסו עבירות של מסירת ידיעה לאויב בכוונה לפגוע בביטחון המדינה וקשירת קשר לסיוע לאויב במלחמה. לז.ע יוחסה עבירת מגע עם סוכן חוץ. הפרקליטות ביקשה לעצור את השלושה עד לתום ההליכים נגדם.
עורך הדין נמיר אדלבי, שמייצג את ר.ע, אמר כי "רק היום הוגש כתב אישום חמור ביותר, שמייחס לנאשם שורה ארוכה של עבירות ביטחוניות חמורות. ביקשנו לדחות את הדיון כדי לצלם את חומרי החקירה בתיק ולהתמודד עם הטענות".
הסנגור ציין כי מרשו נעצר ב-11 בספטמבר, ומאז נמצא ב"חקירה ארוכה ומייגעת שבה נמנע ממנו להיפגש עם עורך דין במשך 21 ימים". לטענתו, החוקרים לחצו עליו להודות בדברים שלא עשה: "האישום נראה מנופח מעבר לכל פרופורציה. לאחר לימוד חומר החקירה, נתמודד עם הטענות שבו".
מסלקום נמסר: "סלקום מגנה בתוקף את האירוע החמור ופעלה באופן הדוק עם רשויות הביטחון על מנת לסכל כל נזק פוטנציאלי ולקדם את החקירה. לאחר בדיקה מעמיקה, אין כל אינדיקציה לגרימת נזק ללקוחות סלקום ואין כל חשש לדלף מידע אישי על לקוחות. יובהר כי כלל גורמי הביטחון קבעו כי לא נפל פגם בהתנהלות החברה. סלקום מונחית בשגרה על ידי כל גורמי הביטחון ועומדת בתנאים ובכללים המחמירים ביותר שלהם, כחלק ממחויבותה כחברת תקשורת ישראלית מובילה. העובד המואשם במעשים החמורים וכן היועץ החיצוני הודחו מסלקום לאלתר".