נתונים רגישים על תושבי העיר ממחשב העירייה לג'ימייל הפרטי: באמצע החודש שעבר הכריזה מיכל רוזנשיין על התמודדותה בבחירות לראשות עיריית קריית אונו שייערכו באוקטובר הקרוב. האישה שרוצה להחליף את ראש העיר המכהן ישראל גל ציינה אז כי היא "נרגשת מאוד" להודיע על התמודדותה. על רקע המאבק המוניציפלי שמנהלת נציגת מפלגת יש עתיד לראשות העיר, נודע ל-ynet כי רוזנשיין נחקרה בימים האחרונים במשטרה בחשד לעבירה על חוק הגנת הפרטיות. רוזנשיין בתגובה: "לא עברתי על החוק".
רוזנשיין היא דמות מוכרת בקריית אונו, בעיקר לנוכח תפקידה בשנים האחרונות כמנהלת האגף לשירות התושב בעירייה, שבמסגרתו סייעה לתושבי העיר בטיפול בתלונות בנושאים שונים במקביל למענה של המוקד העירוני. בעבר היא ניהלה את בית הספר היסודי יעקב כהן בעיר. רוזנשיין ניצבת כאמור בראש רשימת יש עתיד שבראשה עמד עד לפני כמה שבועות יו"ר האופוזיציה בעיר, עו"ד גיל מיכלס.
3 צפייה בגלריה
מיכל רוזנשיין
מיכל רוזנשיין
מיכל רוזנשיין
לפני כחודש הגיעה רוזנשיין לעבודתה כרגיל בשעת בוקר, והניחה מכתב התפטרות מהעירייה "מהיום להיום". ההודעה של העובדת הבכירה, שהייתה בקשר שוטף מול הגורמים בעלי ההשפעה בעירייה, התקבלה בהפתעה. בהמשך התברר כי היא הספיקה לפנות את תכולת חדרה בעירייה כמה ימים לפני שהתפטרה.
גורמים שמעורים בנושא טוענים כי רוזנשיין "התעקשה לא להישאר דקה נוספת, וניתקה קשר עם כל המחלקות שעבדה מולן במכה אחת". מכריה של רוזנשיין בעירייה העידו כי "היא הייתה בקשרים טובים עם כולם, ייצגה את העירייה בפרונט בצורה מכובדת. כל תהליך התפטרות שלה העלה המון שאלות". כמה שעות לאחר הודעת ההתפטרות, התפרסמו ברשתות החברתיות פוסטים על הכרזתה של רוזנשיין למועמדות על ראשות העיר.
ל-ynet נודע כי כמה ימים לפני שעזבה את תפקידה, שלחה רוזנשיין רשומות שנוגעות לתושבי העיר, נכסים, כתובות, מספרי טלפון ואפילו על תשלומים שגרתיים מהמייל שלה בעירייה למייל הפרטי שלה. גורם בכיר בעירייה אמר בהתייחס למהלך של רוזנשיין: "זה בסדר ודמוקרטי לעזוב, אבל קיים חשש שאדם שאמון על לא מעט מידע אישי על תושבים יהפוך מהרגע להרגע לראש עיר, וכך עלול אולי להשתמש בנתונים שקרובים לליבו".
לפי נוהלי אבטחת המידע בעירייה, במחשבים קיימת חסימת דיסק און קי (USB), ולמערכות הרגישות יכולים לגשת רק בעלי היתר, בודדים בלבד, שעמם נמנתה רוזנשיין. לפי החשד, המועמדת לראשות העיר ניצלה את האפשרות להעברת נתונים וקבצים דרך המייל של העירייה למייל הפרטי שלה. בהקשר זה יצוין כי מתמודדים בפעם הראשונה לראשות עיר נאלצים לשלם אלפי שקלים כדי לקבל מידע מפורט על אודות תושבים.

מייל עם "אינדקס ועדי בניינים משותפים"

בדוח תחקיר של חברת אבטחת מידע שעסק בהתנהלות המיילים ששלחה לפי החשד רוזנשיין, צוין כי "נצפתה תעבורה של מיילים למייל ג'ימייל פרטי, עם נתונים ארגוניים המכילים נתונים רגישים על תושבים, נכסים, כתובות, מספרי טלפון ועוד". כך למשל, ב-7 ביוני, ימים לפני התפטרותה, העבירה רוזנשיין מהמייל בעירייה למייל הפרטי דוח "אינדקס ועדי בניינים משותפים באגודה לתרבות הדיור" ודוח "אינדקס חברים".
עוד קודם לכן, ב-23 בפברואר, העבירה רוזנשיין את דוח "רשימת תושבים יצחק נבון". יום לאחר מכן היא העבירה את דוח "רשימת נקודות שכונת בר יהודה". ב-21 במרץ היא העבירה את דוח "מיזם שקיות כתומות - צמודי קרקע".
3 צפייה בגלריה
בלונים נתלו על רכבים בקריית אונו
בלונים נתלו על רכבים בקריית אונו
קריית אונו
(צילום: עיריית קריית אונו)
בסיכום הדוח של חברת אבטחת המידע נכתב בין היתר כי "ככל הנראה מדובר באירוע אבטחה חמור, ומומלץ לבחון דיווח על האירוע לרשות הגנת הפרטיות וכמו כן להיוועץ עם יועץ משפטי הבקיא בדיני הגנת הפרטיות לגבי כלל התהליך". בודדים בעירייה היו מעורבים בבדיקה הפנימית, שבה לקחו חלק בין היתר היועץ המשפטי של העירייה ומבקר העירייה.
וכך, המידע הרגיש שיצא ממאגרי העירייה מצא לפי החשד את דרכו לידיהם של פוליטיקאים בעיר. בעירייה אישרו כי התקבלו פניות של תושבים ששאלו "האם התקשרו אלינו" בעקבות מידע שידוע רק לרשות המקומית. תושבי כמה שכונות בקריית אונו העידו כי קיבלו פניות ממכוני סקרים על "בדיקות" שנעשו בצורה ממוקדת.
3 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
יו"ר יש עתיד ח"כ לפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לאחר קבלת מסקנות הדוח, פנו בעיריית קריית אותו לרשות להגנת הפרטיות והגישו תלונה במשטרה. במסגרת החקירה מסרה כאמור רוזנשיין לפני ימים אחדים את גרסתה לחשד המיוחס לה. גורם שמעורה בחקירה אמר: "היא לא יכולה להכחיש את זה. מדובר בפעולות משיכת מידע שנעשו מהיוזר שלה למייל הפרטי. כמו כן מדובר בקבצים מוגדרים שנוגעים לצורך שלה. התזמון של משיכת המידע לצד תזמון ההתפטרות וההכרזה על מועמדותה מחזקים את החשד נגדה".
לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), קרוב ל-50 אלף איש מתגוררים בקריית אונו, וקיים חשש שהמידע אליהם התגלגל למטה מפלגת יש עתיד בעיר. המפלגה מתכוונת להציב מועמדים מטעמה בעשרות רשויות מקומיות לקראת הבחירות. "יש עתיד הגדירה לעצמה כמטרה אסטרטגית את הבחירות המוניציפליות. הדרך לשלטון המרכזי עוברת דרך השלטון המקומי", אמר באחרונה יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד.
מיכל רוזנשיין מסרה בתגובה: "לאחר 10 שנות ניהול מוצלח של בית הספר היסודי בקריית אונו שנחשב לאחד מהמובילים בישראל, ולאור ההיכרות העמוקה והאישית עם אלפי משפחות מקרית אונו, נבחרתי במכרז להקים את אגף השירות לתושב בעירייה. לקחתי את התפקיד ברצינות הראויה, הקמתי אגף מצטיין, ואישית עבדתי מסביב לשעון על מנת לספק לתושבים את השירות והמענה הכי טוב שניתן לדמיין. למעשה הייתי הגורם בעירייה שמקשיב לתושב, שבאמת רואה אותו.
"חשוב לי להבהיר שלא ביצעתי כל פעולה או מעשה שפגעו בפרטיות או עברו על החוק. אם להיות זמינה 24/7 בשביל הציבור זה פשע אז אני לגמרי מודה באשמה. למרות שישראל גל הציע לי לשמש כסמנכ"לית לאחר הבחירות, הבנתי שבשביל לייצר שינוי משמעותי אני חייבת לקפוץ למים העמוקים ולהתמודד על ראשות העיר. מאז שנחשפה מועמדותי לראשות עיריית קריית אונו הופעלו עליי ועל סביבתי מסעות הפחדה ולחצים.
"מצער אותי שכך נראית הפוליטיקה שלנו, ההתקפות האישיות והלא רלוונטיות, ההשמצות הרדודות. אני מאמינה שאפשר להתנהל אחרת וכך אעשה. כראשת עיר אני אתמקד בתושבים. אני שומעת את החוויה הקשה של הציבור, התושבים שמרגישים שלא רואים אותם ולא סופרים אותם. העיר פקוקה, צפופה, התכנון לקוי ואין מספיק תשתיות ומוסדות".
מהרשות להגנת הפרטיות נמסר: "הרשות קיבלה דיווח מעיריית קריית אונו על אירוע שמעלה חשד להפרת הוראות חוק הגנת הפרטיות על-ידי עובדת לשעבר בעירייה והנושא נבחן על-ידה".