דרמה במהלך קונצרט של מקהלת טורצקי, המפורסמת ברוסיה, בבנייני האומה בירושלים: אנשי ביטחון הוציאו אמש (שני) חמישה צופים מהאולם לאחר שהניפו את דגל אוקראינה, כ-50 צופים נוספים עזבו ביוזמתם את המקום בטענה שמדובר ב"תעמולה רוסית". צפו בתיעוד שבפתח הכתבה.
שגרירות רוסיה בישראל, שארגנה את האירוע יחד עם פדרציית מוסקבה וארגונים פרו-רוסיים, אירגנה גם הסעות לקונצרט. רוב הנוכחים בקהל היו אנשים מבוגרים. בעבר שילמו אנשים כסף על כרטיסים לקונצרטים והופעות של הלהקה, אך הפעם אנשים הוזמנו בחינם, כנראה כחלק ממאמץ של השגרירות לשפר את הדימוי של המדינה בקרב העולים בארץ. בנוסף, ממשלת רוסיה מימנה את הבאת הלהקה למספר אירועים בישראל וחילקה כרטיסים בחינם לבתי אבות, ארגון ניצולי שואה, חנויות של רוסים וארגונים שמשתפים פעולה עם שגרירות רוסיה בארץ.
3 צפייה בגלריה
צילום: אנסטסיה קובוליובה, מיכאל בירמן
צילום: אנסטסיה קובוליובה, מיכאל בירמן
אחד מהנוכחים מוצא מהאולם
(צילום: אנסטסיה קובוליובה, מיכאל בירמן)
3 צפייה בגלריה
צילום: אנסטסיה קובוליובה, מיכאל בירמן
צילום: אנסטסיה קובוליובה, מיכאל בירמן
דגל אוקראינה שנלקח מהצופה שהוצא מהאולם
(צילום: אנסטסיה קובוליובה, מיכאל בירמן)
מדובר כאמור בלהקה מפורסמת ששרה שירים גם ביידיש, ושחלק מחבריה יהודים. חברי הלהקה הביעו תמיכה במלחמה באוקראינה וגם מוערכים מאוד על ידי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, וראש הלהקה אף הצטלם עם פוטין ואומנים נוספים באירוע תמיכה במלחמה. באולם נכח שגריר רוסיה בישראל אנטולי ויקטורוב, נציגי צבא רוסים ונציגי הכנסייה הרוסית. הקונצרט התקיים לרגל חיזוק היחסים בין מוסקבה לערים שונות בישראל.
במהלך הקונצרט ניסו שני בני זוג שנמלטו מהעיירה בוצ'ה שבאוקראינה בעקבות המלחמה, וכמה אנשים השייכים לארגון "חברים ישראלים של אוקראינה", לעלות לבמה. אנשי ביטחון הוציאו אותם מהאולם והחרימו דגל אוקראינה שהיה ברשותם. בסך הכל הוצאו חמישה אנשים שניסו להניף את דגל המדינה. בנוסף, חלק מהצופים כאמור עזבו את האולם בנימוק שמדובר ב"תעמולה רוסית", והסבירו שבמהלך הקונצרט שרה הלהקה שירים של המהפכה הסובייטית, שיר הודייה ללנין, שירים ממלחמת העולם השנייה וניסיון לעודד תמיכה במולדת רוסיה.
3 צפייה בגלריה
ראש המקהלה עם פוטין
ראש המקהלה עם פוטין
ראש הלהקה ואומנים נוספים עם פוטין באירוע תמיכה במלחמה באוקראינה
(צילום: מיכאל בירמן)
בארגון "חברים ישראלים של אוקראינה" סיפרו שרוב הקהל הגיע בהסעות מאורגנות, ולכן חלק מהנוכחים לא היו יכולים לעזוב גם אם היו רוצים בכך. לטענתם, חלק מהקשישים שהגיעו לא ידעו לאיזה מופע הם מגיעים, וכמה מהם יצאו בדמעות כשהם נסערים מאוד משום שהם יוצאי אוקראינה וקרובי משפחותיהם שוהים במדינה תחת הפצצות. אחת המוזמנות, ניצולת שואה, סיפרה כי "לא ידענו שנצטרך להאזין לשירים על האהבה לרוסיה. חשבנו שזו הופעה של ניגונים יהודיים, לא שירים מימי מהפכת אוקטובר ומלחמת העולם השנייה".
ראש ארגון ידידי אוקראינה הישראלי, אנה ז'רובה, מסרה: "הקונצרט חשף מגמה מסוכנת מאוד. שגרירות של מדינה זרה - רוסיה - מדינת טרור, משתמשת בקשישים דוברי רוסית אזרחי ישראל לצורכי תעמולה".
מקהלת טורצקי צפויה לקיים קונצרטים נוספים בתל אביב וחיפה.