סף 5,000 המאומתים נחצה ביום שישי לראשונה בגל הנוכחי, ולפי קצב התפשטות האומיקרון והעלייה במספר הנדבקים זו רק ההתחלה. הבוקר, בשיחה עם שר הבריאות ניצן הורוביץ, האשימו מנהלי בתי החולים את משרד הבריאות בהתנהלות לקויה - והבהירו כי מה שהיה לא יהיה עוד. הורוביץ גילה להם כי אין עדיין הסכמה עם משרד האוצר על קבלת 100 מיטות טיפול נמרץ, והם סיפרו על שחיקת הצוותים והבהירו כי ישקלו היטב לפני הסבת מחלקות פנימיות למחלקות קורונה: "המצב אבסורדי, כל סגירת מחלקה פנימית תייצר קושי עצום. לא נאפשר 200 אחוזי תפוסה בפנימיות".
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש אמר על האומיקרון כי "הווריאנט הזה גורם למחלה יותר קלה, אבל עד כמה יותר קלה זה לא כל כך ברור". לדבריו, לפי ההערכה יעילות החיסון מול האומיקרון בין 10 ל-50 אחוזים ביחס לחיסון נגד הדלתא: "היעילות של הבוסטר היא יותר גבוהה, בין חמישים לשמונים אחוזים. אנחנו רואים שגם עם בוסטר נדבקים. אנחנו כל יום יום דנים על איזו אוכלוסייה להוסיף לבוסטר הרביעי, ואני מניח שהיום או מחר נדבר גם על בני 60 פלוס וצוותי הרפואה".

3 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא
מחלקת קורונה בשיבא. המשנה למנכ"ל: "זה משהו שאנחנו לא יכולים לחיות איתו"
(צילום: רויטרס )
לדברי פרופ' אש, השיא במספר המאומתים צפוי להיות בעוד שבועיים-שלושה, ואז תתחיל הירידה שנובעת מזה שהרבה יידבקו. "בתרחיש הזה נגיע ל-1,000 חולים קשה בשיא. אם המחלה תהיה יותר קשה ממה שאנחנו משערים אפשר שנגיע גם למספרים של בין 2,000 ל-3,000 חולים במצב קשה בשיא. זה כבר אתגר גדול מאוד למערכת. יכול להיות שנגיע למספרים האלו אך יכול להיות שלא". לסיכום הוסיף: "יש לנו מערכת בריאות חזקה ונדע להתמודד עם הגל הזה. האתגר הוא עצום בגלל שזה חורף, שפעת והכל ביחד. אנחנו צריכים לדעת את זה וגם מקבלי ההחלטות בממשלה צריכים לדעת את זה".
ד"ר סיגל ליברנט טאוב ממשרד הבריאות ציינה כי מספר החולים קשה המאושפזים בבתי החולים עלה ל-111 ושיעור הלא-מחוסנים מבין המאושפזים הולך ויורד: "אנחנו מאשפזים הרבה יותר חולים מחוסנים. לגבי האומיקרון אין לנו נתונים מלאים. אנחנו יודעים שיש לנו שישה מאושפזים חיוביים לאומיקרון, מרביתם במצב קל ובינוני - אבל כמובן שההערכה היא שיש הרבה יותר ואת הנתונים נשקף במדויק בימים הקרובים". מתוך החולים קשה, 37 מונשמים.
על פי נתוני משרד הבריאות מהבוקר, שיעור החיוביים אתמול היה 4.5% - הגבוה ביותר מאז ספטמבר. מספר המאומתים אתמול היה 4,197 - נמוך יותר מהיממה שלפני כן עקב מספר הבדיקות הקטן יותר בשבת - 92,503 אתמול.
בשיחה אמר שר הבריאות ניצן הורוביץ כי "עכשיו אפשר להגיד שאנחנו בעיצומו של הגל החמישי. יש עלייה ניכרת במספר הנדבקים ואצלנו בדיוק קורה מה שקורה במדינות אחרות בעולם, אצלנו חודש אחרי בזכות הזמן שקנינו בהגבלות בנתב"ג. זה מגיע ומתפשט מהר מאוד. אלה ימים לא פשוטים למערכת הבריאות, גם לכם וגם לנו. אנחנו עומדים בפני עלייה עצומה במספר הבידודים והאשפוזים".
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
שר הבריאות הורוביץ: "ימים לא פשוטים למערכת הבריאות"
(צילום: יאיר שגיא)
לדבריו, משרד הבריאות בדיונים עם משרד האוצר לגבי הגדלת יכולת הטיפול בטיפול נמרץ. "כרגע אין עדיין הסכמה", הודה הורוביץ. "אסור שנגיע למצבים של סף היכולת בטיפול נמרץ ובאקמו כמו שהגענו אליהם בגל האחרון. אנחנו צריכים תגבור של 100 מיטות טיפול נמרץ ועשר מכונות אקמו. זה הדבר העיקרי שאנחנו מטפלים בו מול משרד האוצר. אני משוכנע שנצליח".
פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל שיבא, פנה להורוביץ ואמר לו: "אדוני השר, אתה צריך להבין, זה הרבה יותר עמוק מהתחשבנות. זה משהו שאנחנו לא יכולים לחיות איתו. מקובל עלינו לתת דין וחשבון לקופות החולים, למשרד הבריאות ולארגונים הרפואיים - אך לא למשרד האוצר". הוא בירך על תחילת מבצע החיסון הרביעי, אך מתח ביקורת: "תודה נחמן שיצאנו לדרך, אבל אני כן חושב שגם צריך לאפשר לעובדי מערכת הבריאות ולקשישים לקבל את החיסון. ככל שמתרחקים מהבוסטר ההגנה מפני מחלה קשה יורדת".
ד"ר מיקי דודקביץ, מנהל הלל יפה, תקף אף הוא: "אנחנו כבר שנתיים בקורונה ואני חייב לומר שהמצב של הצוותים מבחינת שחיקה הוא לא אותו דבר. מה שקרה לא יכול להתקיים לתקופה ארוכה. עדיין קיימות מיטות טיפול נמרץ שלא מאוישות, מצב אבסורדי לחלוטין. לא נוספה אף מחלקה פנימית בבתי החולים הממשלתיים. לא נוכל להמשיך את מה שעשינו קודם. נצטרך לקבוע רף מסוים במחלקה פנימית. הנושא של האקמו, למעלה משנתיים עדיין בודקים ובודקים. הגיע הזמן להפסיק לבדוק ולהתחיל לקיים. לא מאמין שנאפשר 200 אחוזי תפוסה במחלקות הפנימיות. זה לא יקרה יותר".

"יש אפס מקום בפנימיות"

פרופ' חזי לוי, מנכ"ל בית החולים ברזילי ולשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, אמר כי "אנחנו צפויים לגל אשפוזים למרות שגל האומיקרון פחות אלים. נצטרך לפתוח חזרה את מחלקות הקורונה ולעבור למחלקות מוסבות. כבר עכשיו אנחנו בתפוסה של 120-130 אחוזים במחלקות הפנימיות. פשוט אפס מקום. לכן כל הסבה וסגירת מחלקה פנימית לקורונה תייצר קושי עצום".
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
פרופ' נחמן אש: "רואים שגם עם בוסטר נדבקים"
(צילום: יאיר שגיא)
"במקביל מתחילה עלייה באשפוז עקב מחלות נשימה, גם בקרב ילדים", הוסיף פרופ' לוי. "זה יחד עם האומיקרון וסגירת מחלקות פנימיות זה מצב שהוא מאוד קשה לאוכלוסייה. בנוסף, אנחנו רואים שצוותים רפואיים, בעיקר אחיות, הולכות לבידוד. כל המשוואה הזו משמעותה מצוקה עצומה באשפוז ולכן אנחנו מחויבים לפתוח עוד מיטות כדי שנוכל להכיל גם את השפעת וגם את האומיקרון".
ד"ר אסנת לב ציון קורח, מנהלת אסף הרופא דיברה על השחיקה של הצוותים במחלקות הפנימיות, האחיות והרופאים: "בניגוד לגל הראשון, אז החולים האחרים לא באו - עכשיו הם באים". ד"ר עופר מרין, מנהל שערי צדק, פנה לשר הבריאות ואמר לו: "אין לנו תקציב לאקמו. אני מבקש את התערבות השר".
מנהלי בתי החולים התמקדו גם בבעיית בידודי אנשי הצוות. פרופ' יורם ויס, מ"מ מנהל הדסה, אמר: "הבעיה שלנו כרגע היא לא הכמות של החולים הקשים, אלא נפילה של אנשי צוות בבידודים, וזה עולה בצורה אקספוננציאלית כל יום".

"עושים פה מסיבות אומיקרונים"

פרופ' פהד חכים, מנהל בית החולים האנגלי בנצרת, מתח ביקורת אחרי הסילבסטר: "אנשים פה עושים מסיבות אומיקרונים וזה תכף יתפוצץ לנו בפרצוף".
ד"ר ענת אנגל, מנהלת בית החולים וולפסון: "טיפול נמרץ אצלנו מלא כבר חודש שלם, שזה משהו שלא ראינו". בהמשך אמרה: "בשביל לאשפז מהר אנחנו צריכים להעלות את כמויות הבדיקות המהירות. מכשיר אקמו, ציוד מתכלה וכמובן כוח האדם - אלה הדברים הנדרשים. זו פעם חמישית ואני מקווה שהדברים האלה יקרו".
ד"ר אורלי ויינשטיין, ראש חטיבת בתי החולים בכללית: "אנחנו תמיד משתפים מאוד בשמחה את מכשירי האקמו, אבל אנחנו מקבלים את המכשירים האלה הרבה פעמים תקולים. אני ממש מבקשת - כמו שאתם מקבלים את המכשירים, תחזירו אותם תקינים".