שלושה ימים לפני ה"סופר טיוזדיי", היום שבו ייערכו פריימריז ב-16 מדינות וטריטוריות ושאחריו הוא צפוי להפוך סופית למועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, השלים הלילה (בין שבת לראשון) דונלד טראמפ את ניצחונו על ניקי היילי בשלוש מדינות נוספות – איידהו, מיזורי ומישיגן. כעת צבר טראמפ כבר 244 צירים לעומת 24 של היילי, וההצבעה מחרתיים יכולה לקרב אותו מאוד לסף הדרוש להבטחת המועמדות, 1,215 צירים, ולאלץ את היילי לפרוש.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים דונלד טראמפ צפון קרוליינה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים דונלד טראמפ צפון קרוליינה
טראמפ בעצרת בצפון קרוליינה. "תעבירו מסר - אנחנו רכבת משא שלא עוצרת"
(צילום: EPA/ERIK S. LESSER)
זה שבועות שניצחונו של טראמפ בפריימריז אינו מוטל בספק: כל יריביו למעט היילי פרשו בזה אחר זה, ובכל ההצבעות שנערכו מאז שהמרוץ הפך לדו-ראשי גבר טראמפ על היילי בפער דו-ספרתי. עם זאת היילי מתעקשת לפי שעה שלא לפרוש, ונראה שהיא חותרת להגיע לכל הפחות ל"סופר טיוזדיי", כדי לבסס את מעמדה כאלטרנטיבה היחידה לטראמפ במפלגה, למקרה שמסיבה כלשהי – בריאותית או משפטית – הוא לא יוכל בסופו של דבר להתמודד על הנשיאות בנובמבר.
הלילה נערכו כאמור הצבעות בשלוש מדינות – איידהו ומיזורי, שבהן הוכרע המרוץ באספות בוחרים (caucuses), ומישיגן, שבה חולקו הצירים בוועידה מפלגתית. ההצבעה הבאה תיערך היום, במחוז קולומביה שבו שוכנת וושינגטון הבירה, והרגע הגדול של הפריימריז – ובסבירות גבוהה גם זה שיכריע אותם רשמית – יגיע מחרתיים, כשהרפובליקנים ב-16 מדינות יצביעו ב"סופר טיוזדיי", היום שבו מספר המדינות המצביעות הוא הגדול ביותר.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים דונלד טראמפ צפון קרוליינה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים דונלד טראמפ צפון קרוליינה
זה יכול להיגמר השבוע. תומכי הנשיא לשעבר בצפון קרוליינה
(צילום: EPA/ERIK S. LESSER)
עד כמה קשה המשימה הניצבת בפני היילי אפשר היה להתרשם באספת בוחרים שנערכה אמש בקולומביה שבמיזורי, שם עמד סת' כריסטנסן על הבמה וקרא לרפובליקנים להצביע לה. "אני לא צריך לשמוע על ההתרועעות של מר טראמפ עם אנשים בעלי אופי דוחה, וגם ילדיי לא", אמר כריסטנסן בן ה-31, שבא לאספה עם אשתו שלושת ילדיהם, בני 7, 5 ושנתיים, "ואם אנחנו מציבים את האיש הזה בתפקיד, זה מה שנשמע כל הזמן. אני סיימתי עם זה".
הקריאה של כריסטנסן לא התקבלה היטב: אחד מבאי האספה צעק לעברו מהקהל "אתה בכלל רפובליקני?", ואחד המארגנים ניסה להשתיק את הנוכחים עד שכריסטנסן יסיים את דבריו. בסופו של דבר זכתה היילי רק ב-37 מ-263 הקולות הרפובליקניים בכינוס הזה.

הבית הלבן נאלץ לתקן את ביידן

בשעה שהרפובליקנים נתנו את קולם בשלוש המדינות הלילה, טראמפ והיילי כבר שקדו על גיוס מצביעים בצפון קרוליינה, אחת המדינות שיצביעו ביום שלישי הקרוב. שניהם נשאו אמש נאומי בחירות במדינה, וטראמפ הבהיר בנאומו שהוא כבר מביט אל מעבר לפריימריז – לקרב על הנשיאות מול ביידן בנובמבר. הוא שב וטען כי הבחירות ב-2020 נגנבו ממנו, ואמר כי מטרתו להצבעה בנובמבר היא להשיג ניצחון שיהיה "גדול מכדי שאפשר יהיה להפוך אותו באמצעות זיופים". הוא קרא לתומכיו לצאת מהמוניהם להצביע ביום שלישי "כדי להעביר מסר": "אנחנו חייבים לתת להם להבין שאנחנו רכבת משא – ואנחנו נוסעים, אנחנו לא עוצרים".
5 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים ניקי היילי מסצ'וסטס
ארה"ב פריימריז רפובליקניים ניקי היילי מסצ'וסטס
ניקי היילי. "אנחנו צריכים מישהו שיכול לנצח"
(צילום: EPA/CJ GUNTHER)
5 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים תומכי ניקי היילי מסצ'וסטס
ארה"ב פריימריז רפובליקניים תומכי ניקי היילי מסצ'וסטס
"הצבעתי פעמיים לטראמפ, הוא לא האיש הנכון עכשיו". עם השלט "תבחרו ניקי" בצפון קרוליינה
(צילום: EPA/CJ GUNTHER)
היילי מצדה נאמה מול 1,000 איש בתחנת רכבת, והדגישה שלפי הסקרים סיכוייה לנצח את ביידן גבוהים בהרבה מאלה של טראמפ. "אנחנו צריכים מישהו שבאמת ובתמים יכול לנצח בבחירות הכלליות", אמרה לקול תשואות הקהל. חלק מהמשתתפים בעצרת של היילי העידו כי הצביעו בעבר לטראמפ וכי לא יעשו זאת שוב. "הצבעתי לטראמפ פעמיים, ואני פשוט לא חושבת שהוא האיש הנכון עכשיו", אמרה טרי ג'ונסון, בת 57. אם טראמפ בכל זאת יעלה לקרב מול ביידן, היא אינה שוללת את האפשרות שתצביע למועמד אחר, עצמאי, כזה שאין לו סיכוי ממשי להגיע לבית הלבן.
גם בצפון קרוליינה צפוי טראמפ לנצח את היילי ללא קושי, אבל פרשנים יבחנו היטב את פילוח המצביעים שם, כדי לראות אם נמשכת המגמה ממדינות קודמות שהצביעו, שבמסגרתה ניכר כי היילי זוכה להצלחה גדולה יותר בקרב רפובליקנים מתונים ובקרב עצמאים (מי שאינם מזדהים כרפובליקנים או דמוקרטים) מאשר טראמפ – עובדה המצביעה על חולשות של הנשיא לשעבר בציבור הכללי לקראת הבחירות בנובמבר.
ביידן מדבר על הצנחה באוקראינה במקום בעזה:

בינתיים בארה"ב נמשך העיסוק הרפואי במצבו הקוגניטיבי של הנשיא ביידן. אחרי שבשבוע שעבר קבע רופאו האישי כי מצבו הפיזי טוב וכי הוא כשיר למלא את תפקיד הנשיא – אך לא ערך לו בדיקה קוגניטיבית – בסוף השבוע שוב נשמע ביידן מבולבל, כשבמהלך הודעתו על כוונת ארה"ב להצניח סיוע לפלסטינים בעזה החליף פעמיים את המילה "עזה" במילה "אוקראינה". הבית הלבן נאלץ להבהיר לאחר מכן את דבריו, ולשאלת עיתונאים השיב שהנשיא אכן התכוון לעזה, ולא לארצו של וולודימיר זלנסקי.