תוקף בחריפות את הממשלה, בעד הסדר טיעון ופרישה לעומד בראשה, ומוטרד מנוכחות חברים שלא שירתו בצה"ל בקבינט המדיני-ביטחוני. יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ התייחס הבוקר (חמישי) לתפקודו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על-רקע האתגרים השונים שעומדים לפתחו. "נתניהו מוטרד קודם כל ממצבו האישי, ואני מוטרד ממצבנו הלאומי", האשים ח"כ גנץ בריאיון למורן אזולאי ב-ynet radio.
ארבעה חודשים אחרי הקמת הממשלה, מוצא עצמו שר הביטחון לשעבר עם סקרים מחמיאים מאוד - אולם לא בעמדת השפעה עקב השתייכותו לאופוזיציה. גנץ שב וחזר על כך שאין בכוונתו להצטרף לממשלת נתניהו: "ישראל תמיד תהיה לפני הכול, ודווקא בגלל שישראל לפני הכול, אנחנו צריכים להגיד לנתניהו 'תודה רבה על הדרך שעשית עד עכשיו'.
גנץ אמר עוד: "צריך להתחיל לנהל פה את הדברים ברצינות עבור מדינת ישראל בכל אחד מהמישורים. יש פה מדינה עם עוד מעט 10 מיליון אזרחים שמישהו צריך לדאוג להם ולא לעצמם. נתניהו סיים מבחינתי את הקרדיט שאפשר היה לתת לו במצבים הקשים ביותר של מדינת ישראל. הייתי שם בשביל המדינה ושילמתי את המחיר, תסכימו איתי שאי אפשר להגיד שלא ניסיתי. זה לא קרה, סליחה, נתקדם".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ גנץ
(צילום:יריב כץ)
בהתייחסו לראש הממשלה הוא הוסיף: "נתניהו לא מסוגל לספק את הסחורה במובן של לממש את האחריות שלו כראש ממשלה. הוא מחובר לקיצונים שעושים בו כרצונם. הוא לא מסוגל לנהל אג'נדה ממשלתית, כל אחד רוקד על ערימת ההישגים שלו בלי להתחשב במה שהמדינה הזו צריכה, והמדינה מפסידה מזה. אני חושב שנתניהו לא מסוגל להנהיג את מדינת ישראל, הוא שבוי באג'נדה שלו עצמו".
על השינוי בדעת הקהל בהתייחס לשחקנים הפוליטיים, אמר גנץ: "מדינת ישראל השתנתה פה בחודשים האחרונים, האזרחים אומרי לנו 'זה לא רק הפתק שלנו, זה גם הקול שלנו. אתם הולכים לשמוע את הקול שלנו'. אפילו הציבור של נתניהו אומר לו שהוא לא עושה את מה שהוא צריך לעשות. אני חושב שהממשלה הזאת בפשיטת רגל מוחלטת, בכל תחום, בתחום הביטחון, בתחום המלחמה ביוקר המחיה, כמובן בתחום של ההפיכה המשטרית, אלימות בחברה הערבית, נזק אדיר ליחסים שלנו עם העולם בכלל ועם ארצות הברית בפרט".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה נתניהו. "הוא מחובר לקיצונים שעושים בו כרצונם"
(צילום: אמיל סלמן)
104 רקטות שוגרו מרצועת עזה לעבר יישובי העוטף בסבב הקצר באמצע השבוע. בסוגיה הביטחונית אמר גנץ: "מדינת ישראל יכולה לכבוש את עזה, לשהות שם כה שנים ולראות אחר כך מה עושים איתה. מבחינה צבאית, הדבר הזה הוא אפשרי. לא בלי מחיר, אבל דבר אפשרי. האם זה טוב למדינת ישראל? אני חושב שלא.
"בממשלה הקודמת הצלחנו לקיים מדיניות משולבת, מאוד התקפית מבחינה צבאית-ביטחונית אל מול כל הפרה שהייתה מולנו, מאוד הגיונית מבחינת רווחה כלכלית ואיזונים אחרים אל מול רצועת עזה תוך שאנחנו מנסים לשמר את חוזקה היחסי של הרשות הפלסטינית על פני ארגוני טרור שמנסים לקחת את מקומה. הייתה תקופה שקטה, תקופה מוצלחת. סיימתי את תפקידי כשר ביטחון עם כ-17 אלף פועלים שעובדים בישראל. אנחנו רואים מעזה לאחרונה הרבה מאוד ירי, האחרון היה מאוד משמעותי. הממשלה מפרקת את ההיגיון הזה וחבל".
בשדרות יש תושבים שאומרים שמפרידה תהום אידיאולוגית בינם ובין גנץ ולפיד, אבל הם סיפקו כאן שקט בדרום. מה השוני בין הקבינט שנתניהו מוביל לבין איך שאתם התנהלתם? אנחנו נותנים קצת קרדיט לנתניהו שהוא מבין בביטחון. "נתניהו מבין בביטחון, גלנט מבין בביטחון. טוב שהם עושים אצלם דיונים מצומצמים. לגבי הקבינט, אני לא חושב שיש שם אנשים שמבינים דבר וחצי דבר ממה שאמורים להחליט לגביו וזה לא רציני העניין הזה. מצטער שאני צריך לספר לכם את האמת. אנשים שלא שירתו ולא משרתים או לא מבינים או מסתובבים עם טיקטוק במקום מערכת אחרת - אז ככה זה נראה. זה המצב המאוד כואב ונתניהו יודע את זה. אני מסתכל על הממשלה שלו ואני לא רואה לאן האירוע הזה מתקדם. עם ישראל יצטרך להחליט בקרוב מה עושים עם זה".
גנץ השיב בחיוב על השאלה האם הוא מעדיף לראות את ראש הממשלה נתניהו חותם על הסדר טיעון במשפטו ופורש מהחיים הפוליטיים. לגבי מה צריך לקרות אחר כך, אמר יו"ר המחנה הממלכתי: "אני מציע את מרכולתי האישית, האידיאולוגית, הביטחונית, החברתית והכלכלית ביחד עם חבריי. אני חושב שישראל של ארבעת החודשים האחרונים היא לא ישראל של לפני ארבעה חודשים. הציבור לא קונה יותר את המשחקים הפוליטיים שלו. לא כל דבר הוא קביל".