אחרי שביתת השלטון המקומי היום (חמישי), שבמסגרתה מוסדות החינוך לא פעלו ברוב הרשויות בארץ, כמו גם משרדי העיריות ושירותי הניקיון - עדיין לא ברור אם השביתה תימשך גם מחר ובשבוע הבא. משרד ראש הממשלה נכנס לתמונה כדי לגשר בין הרשויות המקומיות למשרד האוצר סביב סוגיית התקצוב, וביום ראשון השלטון המקומי צפוי לקיים מחאה מול משרד רה"מ, שבה ייקחו חלק משאיות זבל ואוטובוסים של הרשויות.
ראשי הרשויות ערכו בצהריים ישיבת זום כדי לדון בהמשך צעדי השביתה, שבסיומה יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס אמר כי עד הערב יתקבלו החלטות לגבי המשך המאבק. רוב ראשי הרשויות הביעו תמיכה בשביתה והם מוכנים לשתף פעולה עם הצעדים הבאים שייקבעו עד שיושגו היעדים התקציביים. ביבס רוצה לתת למשרד האוצר עוד כמה ימים להיענות לדרישות, אך אם זה לא יקרה - ראשי הרשויות יכריזו על שביתה נוספת. ביבס אמר לראשי הרשויות שיש התקדמות במשא ומתן על שכר הסייעות והוא מקווה שאפשר יהיה "לצאת איתו לדרך".
בתוך כך, משרד האוצר וההסתדרות פרסמו עדכון משותף שממנו עולה כי מסתמן פתרון בסוגיית הסייעות. "המשא ומתן בין האוצר להסתדרות בעניין הסכם המסגרת במגזר הציבורי, הכולל גם את הסייעות, נמשך כל העת", נמסר. "הצדדים נפגשו בשבוע החולף, נפגשים גם ברגעים אלו וייפגשו ביום ראשון במטרה להביא להסכם בהקדם האפשרי. רפורמת הסייעות המתגבשת היא תוצאה של עבודת מטה ארוכה ואיננה מושפעת מצעדים כאלו ואחרים של גורמים נוספים".
4 צפייה בגלריה
נוחזרה ללימודים בחולון
נוחזרה ללימודים בחולון
שביתה גם מחר? ארכיון
(צילום: עיריית חולון)

ממטה המאבק של השלטון המקומי נמסר לאחר הדיון: "ראשי רשויות יקרים, בהמשך לדיון החירום של ראשי הרשויות שהתקיים זה עתה, נכון לעכשיו השביתה נמשכת כרגיל. היום בשעה 20:00 נכנס את מטה המאבק ונעדכן בהמשך צעדינו. ביום ראשון בבוקר המחאה תועבר למשרד ראש הממשלה בירושלים. נא להתארגן מראש, כל רשות, עם משאיות לפינוי האשפה ואוטובוסים צהובים מהאזוריות. חמ"ל מרכז השלטון המקומי ייצור אתכם קשר בשעות הקרובות כדי לקבל את מספר המשאיות והאוטובוסים שהנכם שולחים".
התכנון המקורי היה לקיים שביתה רק יום אחד כדי להרתיע את משרד האוצר לקראת אישור תקציב המדינה. אם במשרד האוצר ימשיכו להתעלם מדרישות השלטון המקומי באשר לביטול קרן הארנונה והעברת תקצוב משמעותי למערכת החינוך המקומית - ישקלו ראשי הרשויות את המשך הצעדים.
ראש העיר מעלות תרשיחא ארקדי פומרנץ אמר בישיבה כי "זה מאבק אמת, מאבק צודק. למרות שאנחנו בשנת בחירות והמאבק קשה לנו - אנחנו כולנו כאן תומכים בו כי אין לנו ברירה". חאלד חוג'יראת, ראש המועצה המקומית ביר אל-מכסור שבגליל המערבי אמר: "אני בעד להחריף את המאבק, אנחנו בחברה הערבית נפגעים הכי הרבה. קיבלנו הודעה היום שמשרד התחבורה מתכוון לקצץ את התקציב של התוכניות לטיפול במגזר הערבי".

4 צפייה בגלריה
מחאת ארגון המורים ומערכת החינוך
מחאת ארגון המורים ומערכת החינוך
הפגנה מול משרד החינוך
(צילום: מחאת ההורים)
4 צפייה בגלריה
מחאת ארגון המורים ומערכת החינוך מול משרד החינוך בתל אביב
מחאת ארגון המורים ומערכת החינוך מול משרד החינוך בתל אביב
(צילום: מחאת ההורים)
ראש העיר דימונה בני ביטון אמר בישיבת הזום: "אף אחד לא אוהב להשבית לימודים ולפגוע בתושבים, אבל זה הנשק החזק ביותר שלנו ואין לנו ברירה אלא להשתמש בו. אני מהוותיקים, ומעולם לא היה איחוד כזה כמו הגיבוי היום". ראש העיר קריית אונו ישראל גל אמר: "לא הייתה שביתה מוצדקת מזו".
אתמול, רגע לפני השביתה, יו"ר השלטון המקומי ביבס ויו"ר השלטון האזורי שי חג'ג' קיימו פגישה עם מנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי והעלו בפניו את הבעיות התקציביות. הוא אמר שינסה לסייע מול האוצר, אך שבסוף ההחלטה נתונה להחלטתם. כעת מנסים במשרד ראש הממשלה למצוא פתרון למשבר. בתוך כך, כ-100 תלמידים ניצלו את השביתה והפגינו מול משרד החינוך".
המאבק בין השלטון המקומי למשרד האוצר נמשך כבר יותר מחצי שנה, עוד מאז תקופת ממשלה הקודמת, אך הדרישות לא נענו וכעת ביבס נחוש לנקוט בפעולות שינסו לעצור את הפגיעה בתקציב הרשויות. מלבד סוגיית התקציב, השביתה היום התקיימה בעקבות בעיות נוספות שלהן עדיין לא נמצא פתרון, בהן: מחסור בכיתות לימוד, תוכנית לחיזוק מבנים (רעידות אדמה), הסכם שכר המורים העל יסודיים, קרן הניקיון, קרן הארנונה מענקי איזון.
4 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
משרד רה"מ מתווך בין הצדדים האוצר לרשויות המקומיות. נתניהו ושר האוצר סמוטריץ'
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
מוקדם יותר כמה ראשי רשויות התראיינו לאולפן ynet וסיפרו על הבעיות שהובילו לשביתה. "חסרות לנו אלפי כיתות לימוד", אמר ראש העיר דימונה בני ביטון. "הדיון של חיים ביבס ושלי לא התחיל כרגע, אלא בממשלה הקודמת. נתנו לשר האוצר הנוכחי את ימי החסד שלו. הוא אמר שהוא על זה, אבל מי שמנהל את האירוע זה פקידי האוצר. השר עסוק בתקציב המדינה ומטעים אותו. נתניהו היחיד שיכול לפתור את ישראל מצרה. ירושלים לא הצטרפה לשביתה למרות שראש העיר משה ליאון מזוהה איתנו, אבל הוא מקבל תקציבים אחרים ולא איתנו. אני מציע להכין את הילדים לשביתה לא רק למחר, אלא בכל השבוע הבא".
ראש העיר כפר סבא רפי סער אמר במשרד: "בדיוק יצאתי ממפגש עם סייעות העיר. הדרישה חד משמעית - לשפר את תנאי השכר. סייעת מרוויחה שכר לא מכבד, צריך לתת שכר ראוי. אין גם יכולת לגייס סייעות, אף אחד לא רוצה לעבוד בזה ובצדק. גם מחזור בכיתות, וגם אצלנו יש מחסור בכיתות. נכון לעכשיו חסרות לי לפחות 30 כיתות. אנחנו במחסור של בית ספר. אני קורא למשה ליאון ולירושלים להצטרף לשביתה".
ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן הוסיף: "מעל לחודש נאלצים לסגור גנים מוקדם יותר, כי אין סייעות. על מי אנחנו מדברים בסוף? על הילדים שלנו. השלב הבא זה שלטון מקומי מאוחד, מהצפון ועד הדרום. לא נתפשר, ואם צריך גם נחריף את המאבק הזה".