שר בממשלה החדשה של פקיסטן עורר אתמול (שלישי) סערה בארצו, כשקרא לאזרחים לצמצם בשתיית תה - כדי לשמור על יתרות המט"ח של המדינה ולחסוך בהוצאות הייבוא שלה.
פקיסטן, שבה כ-220 מיליון תושבים, היא היבואנית הגדולה בעולם של תה – שנקרא במדינה "צ'אי". הפקיסטנים שותים מגוון סוגים של תה, אך הגרסה הפופולארית ביותר היא חליטת עלים עם חלב רותח. הפקיסטני הממוצע שותה לפחות שלוש כוסות תה ביום, והמשקה פופולארי בהרבה מקפה. המחיר הממוצע של כוס "צ'אי" בדוכנים ובבתי התה במדינה הוא 45 רופי פקיסטני, כ-75 אגורות.
7 צפייה בגלריה
אנשים שותים תה ב איסלמבאד פקיסטן
אנשים שותים תה ב איסלמבאד פקיסטן
מוזגים תה באיסלאמאבד, בירת פקיסטן
(צילום: AFP)
פקיסטן סובלת ממשבר כלכלי ממושך, מתקשה לשמור על יתרות המט"ח שלה ומעוניינת לצמצם את הוצאות הייבוא. בעקבות המשבר אמר השר לתכנון ולפיתוח, עשאן איקבאל: "אני אבקש מהאומה לצמצם את הכמות לכוס תה אחת או שתיים ביום. אנחנו לוקחים הלוואה כדי לייבא תה". לפי סוכנות הידיעות AFP, מהנתונים הממשלתיים עולה שפקיסטן משקיעה מדי שנה יותר מ-515 מיליון דולר בייבוא של עלי תה - בעיקר מקניה שבאפריקה.
באפריל הדיח הפרלמנט הפקיסטני את ראש הממשלה אימראן חאן בהצבעת אי-אמון, ובמקומו נכנס לתפקיד שבאז שריף. ראש הממשלה החדש התחייב לשקם את הכלכלה, ולעמוד בתנאים שהציבה קרן המטבע הבינלאומית כדי שפקיסטן תקבל תוכנית חילוץ בגובה 6 מיליארד דולר.
הממשלה העלתה את מחירי הדלק, הגז הטבעי והחשמל בעד 45% - וגרמה לעלייה במוצרי המזון. היא העלתה את המסים על העשירים והתחייבה לבטל את הסובסידיות על האנרגיה והדלק - כפי שדרשה קרן המטבע. בשבוע שעבר הגישה ממשלת שריף את התקציב השנתי לאישור הפרלמנט.
דבריו של שר התכנון והפיתוח עוררו היום זעם ברשתות החברתיות, ובבתי התה ברחבי המדינה. "למה אנחנו צריכים להפחית את צריכת התה? אנחנו שותים על חשבוננו, אנחנו לא שותים באמצעות הכסף של הממשלה", אומר יאן מוחמד, בן 45, נהג משאית שלטענתו שותה בין 15 ל-20 כוסות ביום. "כשאתה נוהג ולא מצליח לראות את הכביש, יש סכנה שתהיה תאונה. לכן 20 כוסות הן חובה", הוא מסביר על המשקה שמכיל קפאין. "הממשלה הגדילה את ההוצאות שלה. הם נוסעים במכוניות גדולות עם מחשבים, אבל אנחנו נהנים רק מהתה", הוסיף מוחמד.
בבית תה בשוק באיסלאמאבד, האופה מוחמד איברהים מעיד על עצמו שהוא שותה 12 כוסות תה ביום. "אני שותה שלוש או ארבע כוסות בבוקר, אחר כך שלוש כוסות אחר הצהריים ושלוש או ארבע כוסות מאוחר בערב", הוא אומר. "זו ההתמכרות שלי". טאנביר איקבאל, פרופסור ולקוח בבית התה בשוק, מציין שכמעט בכל פגישה מוגש תה לאורחים - במיוחד אם מדובר בפגישה של גורמים במשרדי הממשלה. "איך נצמצם את צריכת התה, כשתה הוא המשקה העיקרי בכל הפגישות הרשמיות?" הוא שואל.
דיל שר, בעלים של בית תה בפרברי איסלאמאבד, אמר על דברי השר: "אתמול עשאן איקבאל ביקש מאיתנו לצרוך פחות תה, ומחר הם יבקשו מאיתנו לאכול פחות. זה הפתרון?".