תיעוד החיסול סמוך לגן שמואל

כוחות משטרה רבים המשיכו היום (חמישי) בפעולות לאיתור רוכב האופנוע הנמלט שירה למוות בטוביה בן נעים, נער בן 16 מחדרה ופצע את אבי ביטון (51), בנו ירין (27) ועמנואל מלקייב (28), סמוך לגן שמואל אמש. המשטרה אספה ממצאים וצילומי מצלמות אבטחה מהזירה ומנסה להתחקות אחר היורה, שזהותו טרם ידועה. במקביל, במשטרה מנסים להבין מה טיב הקשר בין בן נעים, חוסה שנמלט מהמוסד שבו שהה, למשפחת ביטון - שהייתה יעד החיסול.
קרוב משפחתו של הנער אמר ל-ynet כי "הוא נער שנפל קורבן בסכסוך שהוא לא קשור אליו בכלל". לדבריו, בן ה-16 "ברח מפנימיה, הוא סבל שם ורצה ללכת למקום אחר. הוא נפל קורבן למלחמות של פשיעה ונרצח. זו טעות בזיהוי. הוא לא קשור לזה בכלל, לא מעכלים את האסון".
3 צפייה בגלריה
טוביה בן נעים
טוביה בן נעים
טוביה בן נעים נפלט מהחינוך החרדי - והתחבר לעולם הפשע. "נרצח בטעות"
3 צפייה בגלריה
אבי ביטון, יריב ביטון
אבי ביטון, יריב ביטון
בן 16 נרצח, יעדי החיסול, ירין ואבי ביטון נפצעו קשה. המשטרה פועלת לאיתור היורה
(צילום: עידו ארז)
3 צפייה בגלריה
זירת הירי סמוך לגן שמואל
זירת הירי סמוך לגן שמואל
זירת הירי סמוך לגן שמואל, אמש
(צילום: אלעד גרשגורן)
עורך הדין רועי שטיווי, שמייצג את משפחת בן נעים, הוסיף כי "טוביה הוא נער שנרצח בטעות. היה במקום הלא נכון בזמן הלא נכון ונרצח בגלל טעות אין לו שום קשר למה שאירע". בן נעים, נציין, בא ממשפחה חרדית בחדרה. הוא לא הסתדר במערכת החינוך החרדי, נפלט ממסגרות לימודית וככל הנראה התחבר לגורמי פשע ולבני משפחת ביטון מאור עקיבא. "לא לכל הנערים מתאים ללמוד תורה וגמרא כל היום", מסביר גורם בחברה החרדית בחדרה, "חלק מהם נפלטים מתלמודי התורה. הם מסתובבים חסרי מעש ברחובות ומתחברים לגורמי הפשע. זה כנראה מה שקרה במקרה הזה. זה עצוב וכואב".
בחיסול אמש בכביש 65 ליד גן שמואל, כמה מטרים לפני הצומת, נצמד אופנוען לרכב ופתח באש לעבר היושבים בו. הרכב נעצר במקום והאופנוע הסתלק במהירות. הצומת שבו אירע הירי צמוד למרכז הקניות הגדול של גן שמואל, שהיה הומה אדם. מטרת החיסול, לפי גורמי המשטרה ממרחב מנשה, היו אבי וירין ביטון, שנפצעו באורח קשה. מבית החולים נמסר כי מצבו של ירין, שניצל מניסיון חיסול לפני פחות מחודשיים, מוגדר כעת בינוני.
השניים, תושבי אור עקיבא, הורשעו ב-2019 במסגרת הסדר טיעון בהריגה בחתונה בפרדס חנה. האב ריצה שש שנות מאסר והבן ריצה שלוש שנים. לבן יש עשרות תיקים פליליים נוספים ובחודש שעבר ניצל מניסיון חיסול בבנימינה. האב ישב תקופות ארוכות בכלא והיה חשוד כמה פעמים בעבירות רצח שלא הבשילו לכתבי אישום. לפני כמה שבועות הם הוזהרו על-ידי המשטרה שיש מי שמתכוון לפגוע בהם. הבן, כאמור, ניצל מניסיון התנקשות דומה שהתרחש באזור לפני כמה שבועות - אז קבוצת עבריינים רדפה אחריו מצומת קניון אורות ועד בנימינה, ירתה בו בחצר בית ופצעה אותו באורח קשה.
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בזירת הרצח סמוך לגן שמואל, אמש
(צילום: אלעד גרשגורן)

בהערכת מצב שקיים בזירה מפקד מחוז חוף, ניצב דני לוי, הוא הפקיד את החקירה בידי היחידה המרכזית (ימ"ר) של מחוז חוף. המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי הגיע אמש לזירת האירוע וקיבל סקירה ממפקד המחוז אודות האירועים ופרטי החקירה.
יחד עם יעדי החיסול היו כאמור בן ה-16 שנרצח, ומלקייב - שאביו איסק עובד כרופא בבית החולים הלל יפה. על אף שהוא פונה לאותו בית חולים, אביו לא טיפל בו, ובהמשך הוא הועבר לבית החולים שיבא בתל השומר.