לקראת יום השואה הבינלאומי, שיצוין בסוף השבוע, מפרסמת הרשות לזכויות ניצולי שואה נתונים עדכניים, שלפיהם חיים כיום בישראל 137,401 ניצולי שואה ונפגעי התנכלויות אנטישמיות בתקופת השואה. ברקע טבח ה-7 באוקטובר, ברשות אומרים כי הזוועות שביצעו מחבלי החמאס "הציפו אצל רבים מניצולי השואה טראומות עבר. רבים מהם חוו מחדש חרדה ופחד, תחושה של היעדר הגנה ואובדן ביטחון אישי, גם כשלא נחשפו באופן ישיר לאירועים".
ניצולי שואה רבים מצאו את עצמם שוב במעגל האסון והאבל, כשאיבדו ילדים או נכדים שנרצחו או נחטפו לעזה, או חיילים שנפלו בקרבות. בין היתר, ניצול השואה משה רידלר בן ה-91 נרצח באכזריות יחד עם המטפל שלו, בביתו שבקיבוץ חולית. רידלר שרד את השואה ברומניה כילד, ללא משפחה, וכמה שנים לפני הטבח עבר לגור ליד בני משפחתו בחולית.
2 צפייה בגלריה
קיבוץ חולית
קיבוץ חולית
תיעוד מההרס בקיבוץ חולית ב-7.10
מספר ניצולי השואה תושבי עוטף עזה עמד ערב המלחמה על 554 ניצולי שואה, וכן 315 נפגעי התנכלויות אנטישמיות. ומספר ניצולי השואה תושבי הצפון עמד על 606 ניצולים ו-512 נפגעי התנכלויות אנטישמיות. לאחר פרוץ המלחמה, 93 ניצולי שואה בחרו להישאר בעוטף עזה, לרוב ללא עורף משפחתי וללא אספקה של מוצרים חיוניים, ובעוד שבני משפחתם פונו לבתי מלון. בסך הכול, 1,894 ניצולים הפכו למפונים.
190 מהניצולים תושבי העוטף פונו לבתי מלון ברחבי הארץ, חלקם עם בני משפחה, אך חלקם ללא עורף משפחתי תומך. יתר הניצולים התפנו לקרובי משפחה ברחבי הארץ. רבים מהניצולים העידו על חוויית בדידות ותלישות ממרכז חייהם, וזאת גם כאשר היו עם קרוב משפחה. ברשות לזכויות ניצולי שואה תיארו כי "מצבם של הניצולים שנתלשו מביתם בעוטף עזה ובאזורי העימות קשה משמעותית, שכן לרוב נמצאים הניצולים ללא המטפלים הסיעודיים, היות ועברו לבתי המלון או לבתי קרוביהם".
הגיל הממוצע של כלל ניצולי השואה עומד כיום על 86, המבוגרת בהם ילידת תוניסיה בת 111, והצעירים שבהם בני 77, ילידי שנת 1946. 436 מהניצולים חגגו יום הולדת 100 בשנה החולפת; 32,164 ניצולים עברו את גיל 90, ו-1,225 ניצולים חצו את גיל 100. כ-62% מכלל ניצולי השואה בישראל הן נשים (59,642). מקרב נכי המלחמה בנאצים נותרו עמנו 193, וגילם הממוצע עומד על 98.
כ-36,663 מניצולי השואה הם ילידי אירופה, מתוכם 14,425 ילידי רומניה המהווים את הקבוצה הגדולה ביותר בקרב הניצולים (39%). 6,880 הם ילידי פולין (18%), 3,714 יוצאי בולגריה (10%), 1,876 ילידי הונגריה (5.1%), 5,772 ילידי ברית המועצות לשעבר (15.7%), ו-1,754 נולדו בגרמניה (4.7%). 3,253 הם יוצאי תוניסיה אשר היו תחת כיבוש נאצי, ורבים מהם נשלחו למחנות כפייה ועבודה, וכן 3,496 יוצאי לוב שחלקם נשלחו למחנות כפייה ועבודה, ורבים נמלטו מחמת הפחד.
2 צפייה בגלריה
פורום השואה ביד ושם כנס
פורום השואה ביד ושם כנס
"בחודשים האחרונים נאלצים הניצולים לחוות מחדש את תחושות האימה"
(צילום: EPA)
סגן השר הממונה במשרד ראש הממשלה, אורי מקלב, אמר על הנתונים: "מאז תחילת הלחימה אנחנו רואים את ההשראה היתירה שנותנים הניצולים לתקומה ולהתלכדות עם ישראל בעוצמה גדולה. אנחנו עומדים לצד הניצולים במגוון התחומים שמפעילה הרשות, ומלווים אותם כדי לתת מעטפת רחבה וחזקה יותר בעיקר בתקופה הנוכחית – זאת חובתנו. נמשיך לפעול למען הניצולים ככל הניתן".
מנהלת הרשות לזכויות ניצולי השואה, רונית רוזין, הוסיפה כי "אוכלוסיית הניצולים בישראל מתמעטת משנה לשנה, ואנחנו דואגים היום ברשות בעיקר למי שחוו את זוועות השואה כילדים ובני נוער, מי שעולם הילדות שלהם היה רווי אימה, כאב ואובדן, שעלו ארצה והקימו את מדינת ישראל, ובחודשים האחרונים נאלצים לעת זיקנה לחוות מחדש תחושות קשות אלה. אנו רואים את חובתנו ברשות בשנים אלה להתאים את המענים לצרכים של ניצולי השואה בזיקנתם, לדאוג לרווחתם, איכות חייהם ובריאותם, להבטיח שיקבלו את כל המגיע להם עד הבית, ושלא יהיו לבד. אנחנו פועלים מתוך תחושת דחיפות לדאוג לכך, בשגרה וביתר שאת בחודשים האחרונים".