2 צפייה בגלריה
(צילום: זהר שחר)
המכה הבאה ביוקר המחיה: מחירי התחבורה הציבורית צפויים לעלות בעוד כשבועיים בכ-12%, חרף הבטחות השרה מירי רגב להוריד אותם. אחרי שהמחירים בסופר ואצל הירקן עלו בחדות ומקומות הבילוי בישראל הפכו לפינוק לעשירים בלבד - עכשיו מתברר שגם הדרך אליהם התייקרה, אפילו מאוד.
במשרד התחבורה אישרו אמש כי ההערכות על עלייה חדה במחיר אכן עומדות להתממש ומחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית עומדים לעלות בקרוב ב-10% עד 15%. אולם, גם הפעם בחרו במשרד לזרוק את האחריות על גורמים אחרים וטענו כי ההחלטה בנושא אינה שלהם אלא של משרד האוצר ואף הפנו אצבע מאשימה לממשלה הקודמת שבה כביכול הוחלט על המהלך.
2 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
שוב חילופי האשמות, ותוצאה קשה. רגב
(צילום: עוד צלמים)
"מדובר בירושה שקיבלנו מהממשלה הקודמת", אמרו במשרד התחבורה. "זו התקנה של העלאת המחירים שעליה חתמו שר האוצר הקודם ליברמן והשרה לשעבר מיכאלי. מרגע שהשרה רגב עודכנה על המצב הזה, היא פועלת יחד עם שר האוצר סמוטריץ' במטרה לדחות את הגזירה, ולמצוא פתרון להתייקרות מחירי התחבורה הציבורית שנכפו עלינו מהממשלה הקודמת, התייקרות אשר אמורה להכנס לתוקפה ב-1 ביולי".
מנגד, גורם בכיר באוצר אמר כי "פנינו למשרד התחבורה כבר לפני כמה שבועות עם מספר פתרונות למנוע את העלייה של 12% שצפויה. בהחלט ישנם מגעים בין המשרדים לצמצום ואפילו מניעת העלייה המדוברת".
במשרד האוצר טוענים כי עלות ביטול ההעלאה היא כ-300 מיליון שקל שהיו אמורים להיכנס לקופת המדינה בזכותה. "הצענו כמה אפשרויות לפתרון הסוגיה, ביניהם אפילו לשנות את פרויקט הדגל של השרה, 'צדק תחבורתי' שאמור לשנות את עלויות התחבורה הציבורית. כך, השינויים במחירים שהציעה רגב לתוכנית יחולו רק על נסיעה באוטובוסים ללא שינוי במחירי הנסיעה ברכבות".
במשרד התחבורה לא נותרו חייבים ובאופן לא רשמי טענו כי עליית המחירים לא תתרחש, אך סירבו לאשר את ההצעה של האוצר. "במשמרת של השרה רגב לא יעלו את מחירי התחבורה הציבורית", קבע מקורב לשרת התחבורה. "רגב וסמוטריץ' דנים בסוגייה באופן ישיר כעת. עם כל הכבוד לפקידות, בכירה ככל שתהיה, ברור לנו שגם ראש הממשלה רתום למלחמה ביוקר המחיה".
גורמים באוצר השיבו למתקפות, וטענו כי "מדיניות השרה לא תעודד מעבר לתחבורה ציבורית, וטוב היה לו היו משקיעים משאבי ציבור בהגברת התדירות ואמינות של אוטובוסים בישראל. היא קיבלה 360 מיליון שקל בתקציב והחליטה לעשות עם הכסף הזה הנחות לפריפריה ולצעירים במקום להוסיף אוטובוסים. זאת בניגוד לעמדתנו המקצועית. מחירי הנסיעה צמודים למדד ובגלל עליית המחירים זה יהיה 12% השנה, לכן אמרנו להם - הפסדנו בעולם האוטובוסים, בואו ניקח חלק מה-360 ונמתן את העלייה. אמרנו בוא נעשה רפורמה חלקית, והיא לא הסכימה והיא דורשת את כל הרפורמה. אם לא נגיע להסכמות, המחירים יעלו בעוד שבועיים לכל מי שלא בפריפריה - ומי שבפריפריה יהנה מהנחות של 50%".