3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בצומת מושב עין יהב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בצומת מושב עין יהב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בצומת מושב עין יהב
(צילום: אוהד קליין)
על רקע ההצבעה הקרובה על ביטול עילת הסבירות, עשרות משפחות שכולות חתמו על מכתב ולפיו בכוונתן לשנות את הכיתוב האישי על מצבות יקיריהן ל"נפל למען מדינה דמוקרטית". המשפחות כתבו כי יעלו לכנסת מחר (יום ראשון) ויקראו לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון יואב גלנט להיפגש עימן "לשיחה מלב אל לב", וציינו כי בקשתן לפגישה טרם נענתה.
המשפחות כתבו במכתבן: "ימים אלה הם ימי צרה ומצוקה בעם ישראל, ימי חורבן והרס, ימים בהם רבים מאיתנו חוששים שחורבן בית שלישי קרוב מאי פעם. כשחרב הדיקטטורה מונחת על צווארנו, אנו, בני משפחות שכולות, לא יכולים לשבת מנגד ובוחרים להביע את מחאתנו בצורת הנצחה. נרצה להשתמש בזכותנו החוקית להוסיף/לשנות את הכיתוב האישי על מצבת יקירנו שנפל לכיתוב: נפל למען מדינה דמוקרטית".
הן הסבירו כי המעשה החריג ייעשה "על מנת שיידעו ששילמנו את המחיר הכבד מכל למען ערכי מגילת העצמאות, למען הדורות הבאים, למען יקירינו שנפלו. גם אם חלילה מדינת ישראל תחדל להיות דמוקרטית, נרצה שבעתיד לבוא יהיו מי שיידעו שאהובינו שירתו ונפלו במדינה דמוקרטית, התגייסו לצבא העם, ולא לצבא המשרת מלך".
3 צפייה בגלריה
נפלו למען מדינה דמוקרטית - הפגנה נגד המהפכה המשפטית בחיפה
נפלו למען מדינה דמוקרטית - הפגנה נגד המהפכה המשפטית בחיפה
מיצג נופלים למען מדינה דמוקרטית בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בחיפה
(צילום: ליאור אל-חי)
3 צפייה בגלריה
צעדת המחאה נגד המהפכה המשפטית - עולים ברגל לירושלים
צעדת המחאה נגד המהפכה המשפטית - עולים ברגל לירושלים
אלפים צועדים לירושלים במחאה נגד המהפכה המשפטית
(צילום: עמית שאבי)
לירון חכמון, שאיבדה במלחמת לבנון הראשונה את אחיה, רוני מזרחי, סיפרה: "היוזמה הגיעה מתוך קבוצת המשפחות השכולות 'במותם ציוו לנו דמוקרטיה'. זה נעשה מתוך הפחד שלנו שעוד מעט לא תהיה דמוקרטיה. המטרה היא שגם אם הדמוקרטיה הישראלית תפסיק להתקיים, זו תהיה תזכורת. אנחנו חושבים עשרות שנים קדימה, שאנשים יסתובבו בבתי העלמין ויזכרו שפעם הייתה דמוקרטיה והיא תהיה חקוקה באבן על הקברים של האהובים שלנו".
איילת ברגור, שב-1996 שכלה את אחיה, סרן זיו ברגור, אמרה כי "אנחנו עולים מחר לכנסת, עשרות משפחות שכולות, בקריאה לשר הביטחון יואב גלנט לדבר איתנו. מחאת משפחות השכול למען הדמוקרטיה מגיעה בגלל שאנחנו מרגישים שהחוזה בינינו לבין משרד הביטחון וצה"ל הופר". ברגור הדגישה: "איבדנו את היקר לנו מכל. המדינה הזו קמה בדמם של אהובינו, ודמם זועק מהאדמה. אנחנו רוצים שיידעו שהם נפלו לא למען קיסר, לא למען מדינת הלכה, אלא למען מדינה יהודית, חופשית ודמוקרטית וערכי מגילת העצמאות".
עוד אמרה ברגור כי "הממשלה לא סופרת איש. לא ספרו אותנו ביום הזיכרון. אין לנו סרבנות במשפחות השכולות. אם יכולנו היינו לוקחים את הקברים איתנו ועוזבים את הארץ, אבל אנחנו לא יכולים לעשות את זה. אז אנחנו רוצים שזה יהיה חקוק באבן, שהם נפלו למען מדינה דמוקרטית. את זה הם לא יוכלו לקחת מאיתנו".
עמרי שבתאי, שאיבד את אביו אריה שבתאי במלחמת יום הכיפורים ואת דודו שמחה ספי בתאונת אימונים ב-1971, אמר כי "אני חושב שזה ביטוי של משהו הרבה יותר רחב, המשמעות של הסיפור הדמוקרטי בחיים שלנו. ברוב החיים שלנו הדמוקרטיה הייתה מובנת מאליה ולא נדרשנו להדגיש את הזהות הדמוקרטית כחלק מהזהות הכללית, זה לא היה רלוונטי. ראש הממשלה בנימין נתניהו מפורר את החברה שלנו, והזהות הדמוקרטית היא מרכזית. חללי המשפחה שלי יצאו להגן על מדינה יהודית ודמוקרטית, זה היה חלק מהסיפור".