ראש המשלחת האיראנית לשיחות הגרעין בווינה הודיע הערב (יום ד') כי הצדדים מתקרבים להסכם. עלי בכרי קאני כתב בטוויטר: "אחרי שבועות של שיחות אינטנסיביות, אנחנו קרובים מתמיד להסכם". קאני סייג את הדברים והוסיף: "עם זאת, כלום לא מוסכם עד שהכול יוסכם".
במו"מ בווינה מתנהלות שיחות לא ישירות בין איראן לארה"ב, שפרשה מהסכם הגרעין ב-2018, שלוש שנים אחרי שנחתם. השיחות החלו בחודש אפריל, וסבב השיחות הנוכחי הוא השמיני במספר. לקראת פתיחת הסבב הזהירו במערב שללא פריצת דרך בקרוב, והגעה להסכם חדש, ההסכם הקיים יהפוך לחסר משמעות בתוך שבועות – לאור התקדמות תוכנית הגרעין האיראנית. לדעת מומחים, מאז הפרישה האמריקנית טהרן הפרה כל כך הרבה סעיפים בהסכם, שבקרוב הוא יהיה לא רלוונטי.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
מנהיגי ארה"ב ואיראן, ג'ו ביידן ואברהים ראיסי
(צילום: AP, EPA)
בתחילת החודש, לקראת חידוש המו"מ בווינה, הסירה ארה"ב חלק מהסנקציות שלה נגד איראן – ואמרה שהסכם חדש בין הצדדים "נראה באופק". בטהרן בירכו על ההקלה בסנקציות, אך אמרו שהצעד אינו מספיק. מחלקת המדינה האמריקנית ציינה הערב כי הצדדים בווינה נמצאים ב"שלבים הסופיים" של שיחות הגרעין. "זו באמת התקופה המכרעת שבה נוכל לקבוע אם החזרה ההדדית להסכם נראית באופק, או לא", אמר דובר מחלקת המדינה נד פרייס.
צרפת, אחת המעצמות שחתומות על ההסכם ומשתתפות בשיחות בווינה, הדגישה היום שההחלטה על הצלת הסכם הגרעין צריכה להתקבל בתוך ימים ספורים - וקראה לטהרן לקבל החלטה. "זו לא שאלה של שבועות, זו שאלה של ימים", הצהיר שר החוץ הצרפתי ז'אן-איב לה דריאן. הוא הוסיף כי מדובר ב"רגע האמת", והזהיר שללא הסכם עלול להתרחש משבר גדול.
2 צפייה בגלריה
מפגש בין נציגי איראן לנציגי המעצמות על הסכם הגרעין ב וינה אוסטריה שיחות הגרעין
מפגש בין נציגי איראן לנציגי המעצמות על הסכם הגרעין ב וינה אוסטריה שיחות הגרעין
בשיחות הגרעין בווינה. ימים מכריעים במו"מ
(צילום: רויטרס)
"אנחנו זקוקים להכרעות פוליטיות מהאיראנים. יש להם בחירה ברורה מאוד: או שהם גורמים למשבר חמור בימים הקרובים, או שהם מקבלים את ההסכם שמכבד את האינטרסים של כל הצדדים – במיוחד של איראן", הדגיש לה-דריאן. שר החוץ הצרפתי אמר שההסכם בין הצדדים "בהישג יד", אך לאור פיתוח תוכנית הגרעין האיראנית הזמן להגיע להסכם הולך ואוזל.
קאני, ראש המשלחת האיראנית, הגיב לה-דריאן וקרא למעצמות המערב "להיות מציאותיות, להימנע מעקשנות וללמוד לקח מארבע השנים החולפות. זה הזמן שלהן לקבל החלטות קשות".