מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל נרשמה ירידה חדה במספר הרציחות ואירועי הירי בחברה הערבית: ב-22 הימים האחרונים נרצחו 10 בני אדם, שהאחרון בהם הוא יזן סנדיאני (22), תושב נצרת שנורה אתמול (שישי) למוות על ידי אלמונים. זאת בהשוואה לחודש ספטמבר כולו (29 נרצחים ב-30 יום), לאוגוסט (27 נרצחים ב-31 יום) ויולי (29 נרצחים ב-31 יום). מתחילת השנה נרצחו בחברה הערבית 208 בני אדם.
הירידה במספר מקרי הרצח קשורה ככל הנראה בנוכחות מוגברת של המשטרה בשטח, כולל מחסומים שהוקמו מאז תחילת המלחמה, וכוחות גדולים, רובם במדים, שפרושים ברחבי הארץ. "זו ההוכחה שנוכחות משטרתית מורידה את הפשיעה ביישובים הערביים", אמר ל-ynet תושב נצרת. "אם היא תפעל ככה גם בימי שגרה, היא תוכל להמשיך לצמצם את מספר מקרי הרצח. לצערי אמרנו את זה תמיד - המשטרה לא פעלה כמו שצריך ביישובים הערביים".
1 צפייה בגלריה
 יזן סנדיאני
 יזן סנדיאני
יזן סנדיאני, שנרצח ביום שישי בנצרת
אחמד מחאמיד, תושב ואדי ערה, הוסיף: "לפני המלחמה היו אירועי ירי כל כמה שעות. עכשיו זה ירד ביותר מחצי. לדעתי זה בגלל המחסומים בשטח והחיפושים במכוניות. אם המשטרה תמשיך ככה, נרגיש בטוחים".
צעיר תושב יישוב ערבי, הפועל במסגרת ארגון פשע, סיפר שנתקל בשוטרים אפילו במטע זיתים לא הרחק מביתו. עם זאת הוא הדגיש: "זה לא שנגמרו הסכסוכים ולא נפתרו הנקמות. פשוט מי שיירה עכשיו – ייתפס תוך כמה דקות בגלל הנוכחות של המשטרה". גורם אחר המקושר לארגון פשיעה הוסיף: "אנחנו לא מסכנים את עצמנו בתקופת המלחמה. השוטרים מפוזרים בכל מקום. אבל יש יעדים ויש חשבונות לחסל".
תושבת הצפון, שבעלה היו נתון בחודשים לאיום ממשי על חייו, כולל 12 מקרים של ירי הפחדה לעבר ביתו או מכוניתו, סיפרה שאלה נפסקו אחרי 7 באוקטובר. "מאז לא ירו ולא איימו", סיפרה. "הלוואי שהמשטרה תפעל ביד קשה גם אחרי המלחמה. אחרת יחזרו הקורבנות. אולי בעלי יהיה אחד מהם".
מוחמד מסארווה, תושב כפר קרע, סיכם: "המפכ"ל והשר איתמר בן גביר צריכים ללמוד לקח ממה שקרה כאן בשבועות האחרונים ולא להתעלם מכישלון של שנים. כשהמשטרה רוצה להילחם בפשיעה, היא יכולה".