שידור חי מאולפן ynet

הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, שהחליט אתמול (ראשון) לקפוץ למים העמוקים ולהצטרף לחיים הפוליטיים, בחר לעשות זאת דווקא כמספר 3 ברשימה שעומדת היום בסקרים על כ-12 מנדטים, ולא כמקום 2 של ראש הממשלה יאיר לפיד, שמפלגתו עומדת על יותר מ-20 מנדטים בסקרים.
5 צפייה בגלריה
גדעון סער, בני גנץ וגדי אייזנקוט במעמד החתימה
גדעון סער, בני גנץ וגדי אייזנקוט במעמד החתימה
איזנקוט, גנץ וסער חותמים על ההסכם לריצה משותפת. איזנקוט התעקש ששלושתם יחתמו
למרות הרמזים וההמתנה הארוכה להחלטתו, בסופו של דבר איזנקוט הרגיש יותר בנוח להצטרף לבני גנץ, אותו החליף בתור רמטכ"ל, והחיבור ביניהם הולך שנים אחורה.
בימים האחרונים, שני הרמטכ"לים לשעבר נפגשו פעמיים. בין לבין, איזנקוט נועד שוב עם לפיד, אך לא הציג לו דרישות כלשהן - מה שמעיד על כך שהחליט כבר על הצטרפות לגנץ.
גנץ נענה לכל הדרישות של איזנקוט, כולל שם חדש לרשימה המשותפת, שנקראה לבסוף "המחנה הממלכתי", והקמת ועדה בראשות איזנקוט לאחר הבחירות שתסדיר מוסדות מפלגתיים שבעזרתם ניתן יהיה לקיים פריימריז לקראת הבחירות לכנסת ה-26.
5 צפייה בגלריה
גדי אייזנקוט, בני גנץ וגדעון סער
גדי אייזנקוט, בני גנץ וגדעון סער
נפגש עם איזנקוט כדי לדון בפערים ביניהם בנושא הפלסטיני. סער עם גנץ ואיזנקוט
(צילום: מוטי קמחי)
איזנקוט, שלא העלה כל דרישה במשא ומתן להיות מספר 2 ברשימה החדשה, הציב מראש שלושה תנאים עבור כל מפלגה שתרצה לצרף אותו: שתהיה מפלגת שלטון, שתהיה לה את היכולת להרכיב ממשלה, ושתהיה בעלת מסגרת דמוקרטית עם פריימריז מסודרים. הרמטכ"ל לשעבר לא מעוניין בממשלה צרה או בבחירות שישיות, ולכן מבחינתו הוא נתקל בתקרת זכוכית מול לפיד, שפוסל מצד אחד את הרשימה המשותפת, ומהצד השני את הליכוד. כמו כן, לפיד התנגד להקמת מסגרת פוליטית חדשה שתחליף את יש עתיד.
לאחר שהשיג הסכמה על התנאי השלישי מגנץ ומגדעון סער, איזנקוט העריך כי הצירוף שלו ושל מתן וכהנא יחד עם מועמדים נוספים, יוכל להביא למימוש התנאי הראשון והשני ולייצר חלופה שלטונית. לפי ההערכות שלו, ההצטרפות שלו יכולה לחזק את הרשימה החדשה ולהביא אותה ל-17-15 מנדטים.

על ההסכם להקמת הרשימה חתמו שלושת הקודקודים. איזנקוט התעקש שסער יחתום גם הוא על ההסכם, ואף נפגש איתו פעמיים כדי להגיע להסכמות על קווי יסוד משותפים, כאשר הפער המרכזי ביניהם הוא הנושא הפלסטיני. סער איש הימין ואיזנקוט שתומך בהיפרדות, הגיעו לנוסחה שמדברת על מניעת מדינה דו-לאומית, כולל פירוט הצעדים הנדרשים כדי למנוע זאת.
לעומת איזנקוט וסער, נראה שעם גנץ הוא דווקא רואה עין בעין ברוב הסוגיות הפוליטיות, המדיניות והביטחוניות. גורם בכחול לבן אמר כי "מבחינת תוכן, אידאולוגיה, אמונות וגם אסטרטגיה פוליטית, הראייה שלהם מאד דומה. גנץ הרגיש שמדובר בבן ברית פוליטי". הגורם ציין כי בשנה האחרונה השניים דיברו הרבה על ההצטרפות של איזנקוט לפוליטיקה, והוסיף כי "שניהם בחרו ללכת אחרי השחרור לארגונים חברתיים ולעולמות של חינוך ולא לעשות לביתם, מהמקום הזה הם באים".
5 צפייה בגלריה
פרידה מהרמטכ"ל רא״ל גדי איזנקוט בבסיס הקריה תל אביב בהשתתתפות בנימין נתניהו
פרידה מהרמטכ"ל רא״ל גדי איזנקוט בבסיס הקריה תל אביב בהשתתתפות בנימין נתניהו
איזנקוט מסכים עם גנץ וסער על גורלו הפוליטי של יו"ר האופוזיציה. נתניהו ואיזנקוט, ב-2019
(צילום: דובר צה"ל)
על דבר אחר נדמה שכל השלושה מסכימים, אף על פי שזה לא מופיע בהסכם ביניהם, וזה גורלו הפוליטי של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. איזנקוט הצהיר בעבר כי הוא לא מאמין בחרמות, אך עמדתו היא שנתניהו לא יכול לכהן כראש ממשלה עם כתב אישום. למרות זאת, החוק עדיין מאפשר לנתניהו לכהן כראש ממשלה, ולכן איזנקוט חושב שיש לחשוב על פתרונות יצירתיים כדי למנוע זאת מנתניהו, והדרך לשם תלויה בתוצאות הבחירות.
איזנקוט מבין שהוא לוקח הימור פוליטי, והמבחן האמיתי בראייתו יהיו תוצאות הבחירות, שיקבעו האם הרשימה הביאה את מספר המנדטים שיוכל להפוך אותה למפלגת שלטון, שעומד על לפחות 15 לפי איזנקוט, או שמא הניסוי נכשל. יחד עם זאת, נדמה שמבחן אחד ראש הרשימה גנץ כבר צלח - היכולת ליצור איחודים שישפיעו על מערכת הבחירות. גנץ, שנתפס בקרב רבים כטירון פוליטי, הצליח ליצור בקריירה הפוליטית הקצרה שלו שורה ארוכה של חיבורים - בוגי יעלון, לפיד, סער ועכשיו איזנקוט.
5 צפייה בגלריה
בני גנץ בפתיחת ההצהרה המשותפת עם יאיר לפיד, משה בוגי יעלון וגבי אשכנזי לקראת הבחירות
בני גנץ בפתיחת ההצהרה המשותפת עם יאיר לפיד, משה בוגי יעלון וגבי אשכנזי לקראת הבחירות
"גנץ הצליח ליצור איחודים שנועדו לשנות את מפת הגושים". ההכרזה על הקמת כחול לבן, ב-2019
(צילום: מוטי קמחי)
גורמים בכחול לבן אמרו היום כי "גנץ הצליח ליצור איחודים שהמטרה שלהם היא לשנות את מפת הגושים ולהביא להכרעה בבחירות על ידי העברת קולות מהצד השני". גורמים בסביבת לפיד הדגישו כי המבחן של האיחוד החדש יהיה ביכולת של איזנקוט להעביר קולות מהגוש השני. לדבריהם, האיחוד אולי יפגע ביש עתיד בטווח הקצר, אך לא יחליש את המפלגה בטווח הארוך. הם הוסיפו כי לפיד לא יהיה מוכן לשנות את שם המפלגה בשביל אף אחד, וכי הוא משלם מחיר על נאמנות לאנשיו.
בסביבתו של ראש הממשלה הוסיפו כי איזנקוט הוא "איש מצוין" והם בטוחים שטובת המדינה לנגד עיניו. הם ציינו כי הם לא מופתעים מהחלטתו של הרמטכ"ל לשעבר, וכי יכול להיות שהחיבור שלו עם גנץ יותר טבעי עבורו. לפיד אף שוחח עם איזנקוט גם אחרי החלטתו לחבור לגנץ וסער. אחרי השיחה, כתב ראש הממשלה לפיד בטוויטר: "בירכתי אותו על הצטרפותו לפוליטיקה. איזנקוט הוא אדם טוב, חכם וערכי ואין לי ספק שיתרום רבות לחיים הציבוריים".
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לא הסכים ליצור מסגרת פוליטית חדשה. לפיד
(צילום: AP)
לעומת היחס לאיזנקוט, היחס לגנץ בסביבת לפיד היה קריר יותר. לטענתם, גנץ רצה לנסות ולעצור את המפולת במנדטים של "החיבור הכושל" לדבריהם עם סער, ולכן עשה "מכירת חיסול" לכחול לבן ובנה "יצור כלאיים". לדבריהם, אין שום מכנה משותף בין חלקי המפלגה, ובין סער לאיזנקוט עצמם פעורה תהום אידאולוגית.
פורסם לראשונה: 22:00, 14.08.22