על רקע העיכוב ברכש מסוקי הסופר-יסעור - בצה"ל סוגרים את אחת משתי הטייסות ומאחדים את המסוקים שלה עם הטייסת האחות: טייסת מסוקי הסער הגדולים של צה"ל, 114 מובילי הלילה, צפויה להיסגר במתכונתה בת חמשת העשורים בתוך כשנה, ו"לחזור לחיים" כטייסת הסופר-יסעור K המחודשת החל משנת 2026, אז צפוי לנחות כאן המסוק החדש והמתקדם מחברת סיקורסקי-לוקהיד מרטין. כך נודע ל-ynet.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מבפנים – מסוק העתיד של חיל האוויר
תיעוד מבפנים – מסוק העתיד של חיל האוויר
מהפך בטייסת המסוקים
(צילום: לוקהיד מרטין)
מסוקי וצוותי האוויר של טייסת 114 ייטמעו בטייסת האחות 118 דורסי הלילה בבסיס תל נוף. המהלך החריג מגיע על רקע דחייה של יותר משנתיים בחתימת רכש מסוקי העתיד של צה"ל בשל המשבר הפוליטי והיעדר קבינט קבוע בין 2019 ל-2021.
כבר כעת מעריכים בצה"ל שייווצר פער בכמות וכשירות המסוקים בין 2026 ואילך, עד שיגיעו לישראל כל 12 המסוקים שנרכשו. מרגע חתימת ההזמנה, ייצור מסוק והרכבת המערכות הישראליות בו נמשך בין שנתיים לשלוש.

ישראל חתמה באיחור גדול על רכש שני שלישים מהטייסת הבאה, וכעת, עם חידוש הערפל השלטוני בישראל, בצה"ל לא רואים עדיין מתי ייחתם רכש ששת המסוקים שישלימו את הקמת הטייסת, עמוק במחצית השנייה של העשור הנוכחי.
מסוקי היסעור הקיימים טסים עדיין "על הקצה", וצה"ל נחשב לאחד הצבאות שמחזיקים אותם באוויר יותר מכל צבא אחר, עוד מהגעתם בסוף שנות ה-60. פרויקטי הארכת חיים חוזרים ונשנים ליסעורים הוגדרו כ"קסם" בתעשיות הביטחוניות.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מבפנים – מסוק העתיד של חיל האוויר
תיעוד מבפנים – מסוק העתיד של חיל האוויר
הערכה: הרציפות המבצעית של מערך החילוץ והתובלה תישמר
(צילום: לוקהיד מרטין)
בחיל האוויר מעריכים בשלב זה כי הרציפות המבצעית של מערך החילוץ והתובלה תישמר גם עם היסעורים הוותיקים לשלוש השנים הקרובות, בשגרה ובחירום. בעבודת מטה שמתנהלת כעת בחיל מנסים לגשר על הפער שצפוי לאחר 2025, שכן כבר כעת ברור שיהיה מחסור בכלי הטיס.
בחיל אומרים כי המערך המאוחד כעת של היסעורים יחזק אותו עד להקמת הטייסת החדשה במחצית השנייה של העשור, הגם שהיא תימשך כמה שנים. הצורך המבצעי ביסעורים וביתר כלי הטיס ממערך התובלה, כמו מסוקי הינשוף בלק הוק, רק התעצם בשנים האחרונות, ולכן ינסו במערכת הביטחון להקדים ככל הניתן את הגעת המסוקים החדשים שכן הם נרכשו בעסקה החלקית, ייתכן שעל חשבון הזמנות קיימות של הצבא האמריקני.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מבפנים – מסוק העתיד של חיל האוויר
תיעוד מבפנים – מסוק העתיד של חיל האוויר
במערכת הביטחון ינסו להקדים ככל הניתן את הגעת המסוקים החדשים
(צילום: לוקהיד מרטין)
הדממות ראשונות של היסעורים צפויות כבר מסוף 2025, בהתאם לשעות הטיסה והעומסים שצברו המסוקים הגדולים. בחיל האוויר שולחים בימים אלה צוות ראשוני לליווי פרויקט ייצור הסופר-יסעור עבור צה"ל, בארה"ב, במקביל להקמת גרעין הטייסת הבאה.
טייסי יסעור מהחיל כבר הטיסו וחוו את הסופר יסעור השנה בארה"ב, ואישרו כי אכן מדובר במסוק חזק ומהיר בהרבה מהיסעור הוותיק, ולכן קיבולת המשימות שלו יכולה להיות כפולה ואף מעבר לכך – ביחס לקיים כיום.
באחרונה הוצג הסופר יסעור, בעל תג המחיר של -100 מיליון דולר למסוק כולל מערכות השליטה והלחימה הישראליות שיותקנו בו, על-ידי היצרנית האמריקנית: משקל הנשיאה שלו גדול פי שניים משל היסעורים עם אפשרות לשאת מטענים וכלי רכב נוספים על שלושה ווים לטווח של עד כ-70 קילומטרים. הוא מגיע למהירות של יותר מ-200 קשר, פי שניים מהיסעורים, וניתן לשלוט עליו באופן אלחוטי ובטוח בכל המראה ונחיתה, גם בתנאי ראות קשים.