3 צפייה בגלריה
בישראל יתחילו לחסן בחיסוני מודרנה בני 18 ומעלה
בישראל יתחילו לחסן בחיסוני מודרנה בני 18 ומעלה
בישראל יתחילו לחסן בחיסוני מודרנה בני 18 ומעלה
(צילום: AP)
פרסום ראשון: קופות החולים עודכנו הערב (רביעי) כי החל בעוד שבוע בדיוק, יוכלו להזמין חיסוני מודרנה, ולחסן עימם בני 18 ומעלה. לפי הנחיות העבודה שנשלחו לקופות החולים החל ב-28 ביולי תתאפשר הזמנת החיסונים לקופות. אספקת החיסונים תחל כבר יום לאחר מכן, והחל בחודש אוגוסט הקופות יתחילו לחסן בחיסוני מודרנה.
חשוב להדגיש, בני 12 עד 18 יוכלו להתחסן בחיסון של פייזר בלבד "עד להודעה חדשה". מהרגע שיחל מבצע החיסונים של מודרנה, בני 18 ומעלה יקבלו מנת חיסון של מודרנה בלבד, ולא יוכלו להתחסן במנה של פייזר.


אתמול ציין שר הבריאות ניצן הורוביץ בריאיון באולפן ynet כי 200 אלף חיסוני פייזר יגיעו לישראל בשבוע הבא, ואולם מדובר על כמות מצומצמת למדי שמיועדת למתחסנים בגילאי 12 עד 18.
בהנחיית המשרד לקופות הובהר כי מי שהתחסן במודרנה במנה הראשונה יקבל חיסון של אותה החברה במנה השנייה ולמעשה לא תהיה אפשרות ל"ערבוב" בין שני החיסונים. עוד צוין כי בשבוע הבא יתקיים תדרוך של הצוותים הסיעודיים לקראת תחילת חיסוני מודרנה. יש להדגיש כי בניגוד לחיסוני פייזר, בהם המנה השנייה ניתנת לאחר 21 ימים, המנה השנייה של חיסוני מודרנה ניתנת לאחר 28 ימים.
פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון באוניברסיטת בר אילן וחבר הוועדה המייעצת לניסויים קליניים וחיסוני קורונה, אמר ל-ynet כי "מבחינת היעילות, שני החיסונים דומים מאוד. אין מחקר מספיק מקיף באשר ליעילות של מודרנה נגד הדלתא. מחקר אחד אומר שהיעילות דומה ואחר שמודרנה יעילה פחות, אך מדובר על מחקרים מאוד קטנים שמקשים עלינו להבין האם יש הבדל מהותי. בארה"ב 40% מהמחוסנים קיבלו מודרנה ו-55% קיבלו פייזר. בשוויץ כ-70% קיבלו מודרנה ו-30% קיבלו פייזר. בכל שאר אירופה - כ-10% בלבד קיבלו מודרנה".
ד"ר דורון דושניצקי, מומחה ברפואת ילדים ב"לאומית" שירותי בריאות: "הקופות נערכות לתת את חיסוני מודרנה החל מאוגוסט. הדבר כרוך בהתארגנות לוגיסטית, מחשובית, רפואית ושירותית וזאת במקביל להמשך מתן חיסון פייזר לאלו שנדרשים לכך. מדובר באתגר שכן הבדלים לוגיסטיים בין שני סוגי החיסון ובהם העברת החיסון לתחנות, פערי הזמן בין המנה הראשונה לשנייה ועוד. הקופות רכשו ניסיון בשנה וחצי האחרונות וערוכות היטב למהלך הזה".
3 צפייה בגלריה
עומסים בנתב"ג בצל העלייה בתחלואת הקורונה
עומסים בנתב"ג בצל העלייה בתחלואת הקורונה
בדרך למתווה חדש בנתב"ג?
(צילום: אבי חי)
בתוך כך, קבינט הקורונה יתכנס מחר בשעות הצהריים. גורמים בממשלה מעריכים כי אין מנוס מהחלת מגבלות - והכנת הציבור אליהן. עם זאת, המגבלות הקרובות לא צפויות להיות בדומה לאלו שהתקבלו בממשלה הקודמת כמו מניעת התקהלויות וביטול אירועים, אלא הרחבת רשימת המדינות האסורות לטיסה, בידוד של שבוע לכולם, החלת "תו ירוק" חלקי וצעדים דומים נוספים.
כינוס השרים התעכב מאחר שמשרדי הבריאות והאוצר עדיין נמצאים בדיונים על המשמעויות הכלכליות של החלת "התו הירוק", וככל הנראה מה שצפוי שיאושר בישיבה הקרובה זה אישור התו ומתווה חדש לנתב"ג.

מודרנה נגד זן הדלתא

אף שחיסון מודרנה לא ניתן עד כה בישראל כבשגרה, למעט בתחילת מבצע החיסונים אז חוסנו בתרכיבי מודרנה חיילים וקשישים, מדובר בחיסון יעיל ביותר, מאבות חיסוני ה- mRNA בעל יעילות גבוהה מאוד הדומה לזו של פייזר.
3 צפייה בגלריה
חיסון מודרנה
חיסון מודרנה
יעילות של 72% נגד הדלתא כבר אחרי מנה אחת
(צילום: AFP)
על פי מחקר קנדי, יעילות החיסון של מודרנה במניעת הדבקה בזן דלתא, אחרי מנת חיסון אחת בלבד, מגיעה ל-72%. בדיקות מעבדה נוספות שביצעה החברה מצאו כי החיסון יעיל נגד הזן ההודי, אך בחברה טרם שחררו פרטים נוספים.
כבר בפברואר הגיעו משלוחי חיסונים גדולים של מודרנה לישראל, אך לא נעשה בהם שימוש של ממש באזרחים ישראלים. במנות הללו חוסנו העובדים הפלסטינים השוהים בארץ כחוק.