כשבועיים לאחר תקרית הירי ביישוב הקהילתי-דתי רתמים שברמת נגב, עוד ועוד ספקות מתעוררים לגבי השתלשלות האירועים: בימ"ר נגב חוקרים כעת את הרג הצעיר הבדואי, ג'ומעה אלדנפירי (18), שנורה בידי חבר כיתת כוננות ביישוב. כך נודע ל-ynet. המשטרה גבתה עדות מחבר כיתת הכוננות, אך הוא לא נחקר באזהרה ואף שוחרר לביתו ללא תנאים מגבילים.
3 צפייה בגלריה
סימני שאלה. ג'ומעה אלדנפירי, היישוב רתמים
סימני שאלה. ג'ומעה אלדנפירי, היישוב רתמים
סימני שאלה. ג'ומעה אלדנפירי, היישוב רתמים
(צילום: אסף קמר)
אלדנפירי, מהיישוב הבדואי ואדי אלנעם, נורה למוות בשעה 02:30 בלילה, לאחר שחדר ליישוב רתמים יחד עם עוד שני נערים בני 17 מהיישוב ביר הדאג'. זמן קצר לאחר שעברו את הגדר, הם נעצרו על ידי חברי כיתת הכוננות. לפי הודעת המשטרה, אלדנפירי ביקש כי אחד מחברי כיתת הכוננות יתקרב אליו, ואז קרע את האזיקון שלו ושלף סכין מהכיס. "חבר כיתת הכוננות, שזיהה את הסכנה, ירה לעברו באמצעות אקדחו האישי שהחזיק ברישיון ונטרל את החשוד במקום". אלדנפירי פונה במצב קשה לסורוקה, שם נפטר מפצעיו.
שני הנערים שהיו עימו נחקרו בחשד להסגת גבול, ובשבוע שעבר לשכת התביעות של המשטרה הגישה נגדם כתב אישום בגין הסגת גבול לבית משפט השלום בבאר שבע. למרות העובדה שהמשטרה מסרה כי לאחר האירוע ימ"ר נגב פתחו בחקירה, בפועל הקטינים עצמם לא נחקרו לגבי אירוע הירי אלא רק לגבי החדירה ליישוב, בתחנת משטרת שגב שלום.
ג'מיל אלדנפירי, אביו של של ג'ומעה, ביקש כי המשטרה תחקור את נסיבות מותו. עו"ד אבי חימי פנה בשמה של המשפחה למפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, ולמפקד מחוז דרום ניצב אמיר כהן בבקשה לבצע חקירה. לדבריו, במכון לרפואה משפטית מסרו למשפחה כי הצעיר נורה מספר כדורים בעורפו, מה שמעמיד בסימן שאלה את הגרסה הראשונית שנמסרה למשטרה. אותה גרסה היא גם זו שנמסרה לתקשורת.

"משפחתו של המנוח צמאה לתשובות וקבלת עדכון", נכתב בבקשה. "למותר לציין כי חלוף הזמן פוגע בצורה משמעותית ביכולת להגיע לחקר האמת, ומאפשר את שיבוש החקירה תוך תיאום גרסאות המעורבים". עוד ציין חימי כי העובדה שהמשפחה אינה מקבלת עדכון בדבר החקירה "יוצרת תחושות קשות של זלזול בחברה הבדואית, הן אצל בני המשפחה הקרובה והן אצל בני היישוב".
בתגובה לפניית ynet למשטרת ישראל בדבר החקירה, נמסר כי "מיד כאשר התקבל האירוע נפתחה חקירה במשטרת ישראל, מפקד המחוז הנחה להטיל את החקירה על היחידה המרכזית (ימ"ר) של מרחב הנגב. החקירה עודנה מתנהלת ובמסגרתה מושקעים כלל המשאבים ונבדקים כלל כיווני החקירה. כמקובל בסיום החקירה המשטרתית הממצאים יוצגו למשפחה ויפורסמו לציבור בהתאם".
גרסת אחד השותפים של דנפירי מעמידה בסימן שאלה את אירוע הירי. הקטין סיפר ל-ynet כי הם חדרו ליישוב במטרה לגנוב, ואדם אחר הביא את שלושתם לגדר. "הוא אמר לנו 'תיכנסו ותגנבו משהו, טרקטורון או משהו אחר'. הוא שם אותנו וברח עם הרכב. הבחור שהוריד אותנו כנראה אמר לכיתת הכוננות לחכות לנו, כי לא הלכנו הרבה. הם חיכו לנו".
3 צפייה בגלריה
משפחתו של ג'ומעה אלדנפירי
משפחתו של ג'ומעה אלדנפירי
משפחתו של ג'ומעה אלדנפירי
(צילום: אילנה קוריאל)
באותו הלילה מפקד חטיבת פארן, החולשת על רמת נגב, הנחה את כיתות הכוננות בגזרה להגביר ערנות וסיורים ביישובים, לאחר שהתקבל מידע על חוליית גנבים באזור. לכן כיתת הכוננות ביישוב זיהתה אותם במהירות. "היו יריות באוויר וקראו לנו לעצור. עשו עלינו חיפוש. הם הורידו לנו את המכנסיים ונשארנו עם החולצה והתחתונים".
לפי הגרסה של הקטין הם נותרו בתחתונים ולאחר חיפוש, ולכן ג'ומעה לא יכול היה להוציא סכין מהכיס שלו. "אזקו אותנו באזיקונים בידיים, וברגליים שמו דבק בצבע כסף. ג'ומעה היה הראשון שאזקו אותו. ראיתי אותו שוכב ואת הרגליים צמודות. אני לא יודע אם שמו לו דבק על הרגליים", סיפר.
לאחר מכן קשרו אותו ואת הצעיר הנוסף עם דבק ברגליים. "שמענו שמזמינים משטרה, וביקשו שייקחו כל אחד מאיתנו ברכב אחר. סובבתי את הפנים שלי לראות את ג'ומעה. אחד שאל בעברית: 'באתם לגנוב נשק?'. ראיתי מישהו שנראה בן 50 בערך, גבוה ורזה, עם ראש מרובע. ג'ומעה אמר 'אני רוצה לשתות מים'". לדבריו, אותו אדם ירה בג'ומעה והוא הבחין ברשף שיצא מהנשק. "אחרי הירי יצאו מג'ומעה קולות. האנשים האחרים צעקו: 'למה עשית ככה?'. אחרי שירו בו הגיע איש ביטחון עם לום, אמר 'גנבים גנבים', ושם אותו עלינו וקפץ. אחרי שירו, כיסו לנו את הפנים עם החולצות". הצעיר השלישי לא ראה את שהתרחש. "הוא נפל בדם של ג'ומעה כשלקחו אותנו משם".
סנגורו של הקטין, עו"ד אחמד ותד, מסר: "מרשי לא נחקר על הירי, אך טען שספג אלימות קשה". לטענת עו"ד ותד לא הייתה עבירה של הסגת גבול.
מכפר רתמים נמסר: "במהלך הלילה זוהו על ידי קצין ביטחון של היישוב שלוש דמויות חשודות שחדרו את גדר הביטחון אל תוך היישוב. כיתת הכוננות שהוקפצה הגיעה אל החשודים ולאחר ביצוע נוהל מעצר חשוד הכולל ירי באוויר, עיכבה אותם. במהלך האירוע, אחד החשודים השתחרר מהאזיקון ושלף מכיסו סכין לעבר לוחם כיתת הכוננות אשר חש סכנה מוחשית ומיידית לחייו וירה בו עם אקדח אישי המוחזק על ידיו ברישיון. יודגש כי מאז 7 באוקטובר הדריכות מוגברת וקיים חשש לתרחישים דומים לאלו שהתרחשו ביישובי העוטף.
"אנו מצירים על השתלשלות העניינים באירוע חמור זה מצד אחד החודרים ליישוב שגרמה לאובדן חיים, אך איננו רוצים לחשוב מה היה קורה אילו אותם גורמים החמושים בסכין היו פוגעים באחד מחברי כיתת הכוננות או באחת ממשפחות היישוב".