הדרישות הקואליציוניות של יהדות התורה שפורסמו אמש (שני), שכוללות בין היתר איסור ייצור חשמל בשבת והרחבת החופים הנפרדים, ממשיכות לעורר גלים במערכת הפוליטית. גורמים בליכוד כבר הכחישו שהסכימו לדרישות המדוברות, והיום ראש הממשלה בנימין נתניהו חזר על ההכחשות במליאת הכנסת. "יהיה חשמל בשבת ויהיו חופי רחצה לכולם. נשמור על הסטטוס-קוו ולא תהיה פה מדינת הלכה", אמר נתניהו לפני ההצבעה על מינויו של ח"כ יריב לוין ליו"ר הכנסת, "נבחרנו להוביל בדרך של הימין הלאומי והליברלי וכך נעשה".
ח"כ ניסים ואטורי מהליכוד הצטרף לדבריו של נתניהו, ואמר ב-ynet radio כי "לא יהיה מצב שנכפה חשמל או אי-חשמל על חלקים בחברה". ואטורי ניסה להרגיע את הרוחות, ואמר כי "הכול יהיה בסדר, אנחנו שומרים על הסטטוס-קוו. תמיד מחפשים בציציות של הליכוד, אם קשרנו נכון וכמה פסים עשינו בליפופים".
4 צפייה בגלריה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
"נבחרנו להוביל בדרך של הימין הלאומי והליברלי וכך נעשה". נתניהו במליאת הכנסת, היום
(צילום: יואב דודקביץ')
4 צפייה בגלריה
מימין: יצחק גולדקנופף, יריב לוין, משה גפני
מימין: יצחק גולדקנופף, יריב לוין, משה גפני
"נתניהו לא מסוגל להגיד לא ולכל דרישה הוא אומר כן". לוין עם ראשי יהדות התורה חותמים על הסכם חלוקת התפקידים
לפי הדיווח אמש של עמית סגל בקשת, נקבע בהסכמים בין הליכוד ליהדות התורה כי תחנות הכוח שמייצרות חשמל יפסיקו לעבוד בשבת, ולטובת זה - ייאגר חשמל מבעוד מועד, כדי למנוע חילול שבת ללא צורך בשימוש בגנרטורים. אם תוכנית זו תתממש, היא אמורה ליצור מצב שבו אין הגבלה על שימוש בחשמל בשבת, אך בד בבד הייצור לא מתרחש בשבת.
ואטורי ציין כי "בממשלת בנט-לפיד, אלו שמתלוננים היום, התחילו כבר לדבר על הנושא של אגירת חשמל". שרת האנרגיה היוצאת קארין אלהרר (יש עתיד), שהתראיינה גם היא ב-ynet radio, הגיבה לדבריו של ואטורי ואמרה כי "אין בישראל אגירת אנרגיה שתספיק אפילו לא לשכונה שלמה, גם לא בעוד כמה שנים".
אלהרר ציינה כי "אני מאוד בעד אנרגיה ירוקה, ואני רוצה אגירת אנרגיה. אני יזמתי בהחלטת ממשלה לעשות פיילוט בירושלים, אבל אין יכולת כזו כרגע במדינת ישראל". לדברי שרת האנרגיה גם השימוש בגנרטורים בשבת הוא בעייתי מאוד מאחר ש"זה דבר מסוכן. אנשים קיפחו את חייהם בחיבור גנרטורים פיראטיים, וזה מזהם ברמה מאוד גבוהה - ישר לתוך הפנים של האנשים".
ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) התייחס ב-ynet radio לדרישות של יהדות התורה בפרט ולאפשרות לשינוי בסטטוס-קוו בנושאי דת ומדינה בכלל, ואמר כי "החוכמה של הממשלה היא לא להיות דורסנית. מי שיש לו 64 קולות, לא יכול לחשוב ש-56 זה אפס. העם הזה חצוי, האזרחים חצויים". לדברי ביטון, "ש פה סטטוס-קוו, צריך לכבד אורחות חיים של כל קהילה וכל עיר".
לדבריו של ביטון הצטרף גם ח"כ דוד ביטן מהליכוד, שאמר ב-ynet radio כי "יש דברים שאם אתה עושה אותם, אתה מפר את הסטטוס-קוו בצורה רצינית. לכן אנחנו גם לא מפעילים אוטובוסים בשבת, זה חלק מהסטטוס-קוו". ביטן הוסיף כי לדעתו הליכוד לא צריך להסכים להפסקת ייצור חשמל בשבת, וציין כי מפלגתו "אמנם מסורתית, אבל היא מפלגה עממית וכלל ישראלית שצריכה לדאוג לכל המדינה. השותפות צריכות להבין שגם מפלגת הליכוד מתמודדת בבחירות הבאות ולהרגיע בדרישות שלהן".
ביטן מתח ביקורת על התנהלות השותפות הקואליציוניות העתידיות של הליכוד, וציין כי "זה נובע מזה שאין אלטרנטיבה. השותפות שלנו יודעות שהממשלה חייבת לקום על רק בסיס הגוש הזה, והן מנצלות את העניין הזה במשא ומתן - גם בתפקידים וגם במהות". לדבריו, "הליכוד צריך לעמוד על העניין הזה, מכיוון שגם לשאר המפלגות אין אלטרנטיבה. אני במקום נתניהו הייתי קובע מועד להשבעת ממשלה לעוד שלושה-ארבעה ימים. אני רוצה לראות מי לא יגיע".

לשרה לשיוויון חברתי מירב כהן (יש עתיד) יש דווקא הסבר אחר לוויתורים של הליכוד במשא ומתן הקואליציוני, שלטענתה נובעים מכך שנתניהו "חלק וסחיט, ועושה הכול על מנת לבטל את משפטו". לדברי כהן, "אנחנו עלולים לשלם על החופש שלנו למען החופש של נתניהו וזו משוואה שהיא לא הוגנת". השרה מיש עתיד ציינה כי "נראה שבכל יום רוצים לקחת את המדינה שלנו ולהחשיך אותה עוד יותר". היא הוסיפה כי "אנחנו נעשה הכול בשביל להגן על המדינה האהובה עלינו, ואני מקווה שעוד לא יאסרו עלינו לצאת לרחובות".
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (המחנה הממלכתי) הצטרף לדבריה של כהן על המו"מ, ואמר כי "בסוף אין לנתניהו ברירה, אין לו שותפים אחרים. הוא רוצה מהשותפים שלו דברים מאוד ייחודיים, חקיקה פרסונלית לעצמו, ולכן הוא יודע שהוא חייב לשלם להם". לדברי אלקין, שכיהן בעבר כשר מטעם הליכוד ואף השתתף בעבר בניהול משאים ומתנים קואליציוניים מטעם המפלגה, "אני הייתי במקום הזה, ובאופן ברור אני לא זוכר כניעה אחרי כניעה בהיקפים כאלה בנושאי דת-מדינה. מדובר בנתניהו אחר".
4 צפייה בגלריה
תחנת כוח אורות רבין חדרה
תחנת כוח אורות רבין חדרה
"בכל יום רוצים לקחת את המדינה שלנו ולהחשיך אותה עוד יותר". תחנת הכוח בחדרה
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
זאב אלקין ובנימין נתניהו
זאב אלקין ובנימין נתניהו
"אני לא זוכר כניעה אחרי כניעה בהיקפים כאלה בנושאי דת-מדינה. מדובר בנתניהו אחר". אלקין ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אלקין הוסיף ואמר כי "זה הרי לא ההסכם הראשון שהליכוד חותם עם סיעות חרדיות. גם קודם באו אלינו בדרישות הזויות מכל מיני סוגים, ותמיד אמרנו לא". לדבריו, "היום נתניהו לא מסוגל להגיד לא ולכל דרישה הוא אומר כן. כל מה שפורסם אתמול זה רק קצה הקרחון, הסחטנות הזו לא נעצרת. ראינו את זה בחלוקת התפקידים וראינו את זה עכשיו, הרי כל קו אדום נחצה. נתניהו מחותן עם ה-64 ח"כים שלו. כך לצערי גם תיראה הממשלה והפעילות שלה".
לעומת כהן ואלקין, ח"כ שלמה קרעי מהליכוד דווקא חושב שהליכוד לא נכנע, אלא "מה שקורה במשא ומתן זה שהציבור אמר את דברו". בריאיון לאולפן ynet, קרעי הוסיף כי "אין לנו בעיה להפוך את המדינה ליותר יהודית. לא מתרגשים מזעקות השבר שלכם". עם זאת, הוא ציין כי "זה בסדר לשים קו אדום, לא לכל הדרישות נסכים".

לעומת הפסקת ייצור החשמל בשבת, חלק מהדרישות שפורסמו לא נשללו על ידי הליכוד, בהן חובת לימודי התלמוד לחילונים ומתן האפשרות לכל לאדם להיקבר בקרקע - ולא בהכרח בקומות. מתן אפשרות כזו תגרור צורך בהתמודדות עם המחסור במקום בבתי העלמין - בייחוד באזור המרכז.
על כך אמר ואטורי כי "אנשים לא אוהבים את זה שקוברים אותם בערימות במגדלים". לעומתו, ביטן ציין כי "מבחינה הלכתית אין בעיה לקבור בקומות ואין קרקעות לקבורה. הופכים את המדינה כדי למצוא קרקעות לקבורה וזו דרישה שאי אפשר לעמוד בה לדעתי".