שר הביטחון יואב גלנט יצא הערב (חמישי) נגד הסרטון המבוים של הטייסים שלא מסייעים ללוחמים "תומכי רפורמה" במהלך לחימה - ופורסם על ידי השרים מיקי זוהר ואיתמר בן גביר, שעדיין מסרב למחוק אותו. "הסרטון שרץ ביממה האחרונה ברשת הוא סרטון בזוי שמנסה להשיג שיסוי ובידול בתוך צה"ל", אמר גלנט, בדומה לתגובת דובר צה"ל שפורסמה עוד קודם לכן - שטען כי מדובר בסרטון "משסה".
גלנט הבהיר כי הוא "מגנה את הפעולה הזו ואני אומר כאן – הסרטון הזה, כמו פעולות אחרות, לא ישיג את מטרתו. צה"ל יישאר צבא מחובר ומלוכד. אין מקום לאמירות מהסוג הזה, אין מקום להתקפה ולגזירת קופונים פוליטיים על צה"ל, על חיילו, על מפקדיו, בכל המערכים".
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט איתמר בן גביר
יואב גלנט איתמר בן גביר
גלנט נגד הסרטון שבן גביר שיתף, ומסרב למחוק
(צילום: קובי קואנקס, EPA)

מוקדם יותר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שכלל לא שירת בצה"ל, התעקש שלא למחוק את הסרטון שעורר סערה - ואף פגע קשות במשפחות שכולות. הוא טען כי הסרטון "ממחיש היטב את סכנת הסרבנות" והוסיף: "הסרטון המדובר נועד להמחיש את הנזק המוחשי הקיים בניסיון של גורמים שהם מיעוט שבמיעוט לסרב ולהסית לסרבנות. מי שמסרב להתייצב על רקע הרפורמה, בין אם הוא מחיל האוויר ובין אם הוא מחיל אחר, מסכן את ביטחון אזרחי ישראל".
בסרטון, נסביר, נראים לוחמי יבשה בלבנון מבקשים סיוע אווירי באמצע קרב - והטייסים בתגובה שואלים אותם אם הם "תומכי רפורמה", ואז לא מסייעים להם בלחימה, וייתכן שאף מפציצים אותם במקום את האויב.
רבים נוספים הפיצו את הסרטון, שאותו הפיק דניאל אדרי. בשיחה עם ynet הוא טען כי הוא אינו "לקח צד" באמצעות הסרטון שיצר. "אני יוצר תכנים בדרך כלל על ההסברה הישראלית כמו המקרה הנוכחי. ראיתי מה קורה בצבא, בפוליטיקה, בלי להתייחס לצד זה או אחר. אני בעצמי חייל מילואים פעיל, ראיתי לנכון ליצור את הסרטון הזה שמומן ושוחק על ידי בלבד, אין גורם שמימן את הסרטון".

3 צפייה בגלריה
מיקי זוהר מפרסם סרטון שרץ ברשתות - "לא מכניסים פוליטיקה לצבא"
מיקי זוהר מפרסם סרטון שרץ ברשתות - "לא מכניסים פוליטיקה לצבא"
השר מיקי זוהר פרסם את הסרטון - ומחק
לדבריו, "רציתי להעביר בסרטון את המסר שהצבא הוא הגרעין של המדינה. רציתי ליצור איחוד ולא שיסוע, לאחות את החברה ולהפסיק את מלחמת האחים, להפסיק את השיח הפוליטי. בחרתי דווקא להציג שאותו חייל, אני, קורא למפקד בשטח. לצערי פוליטיקאים, ידוענים וצה"ל התייחסו לחלק של חיל האוויר. רציתי להציג שגם ביבשה ובאוויר השיח נמצא בתוכנו והורג אותנו. רואים את הפנייה הישירה שלי אחרי הפיצוץ. אני אומר שכולם אחים שלי, מימין ומשמאל".
"רואים את הטייס בפריים אחד. מתוך הקוקפיט ואחר כך בחוץ. חשבתי על כל התגובות שיכולות להיות, ולגרום למכה בבטן. אני לא רוצה שיקראו לי בצו 8 ויתחיל שיח פוליטי אם הייתי בהפגנה או לא הייתי, ובמקום להתעסק במשימה נתעסק בפוליטיקה. אני ממערך ההגנה האווירי. את השיח הפוליטי צריך להשאיר מחוץ לצבא".
השר זוהר הבהיר, לאחר שמחק את הסרטון: "בימים כה סוערים, שאחד נגד השני, נתקלתי בסרטון שביקש להעביר מסר מאחד בצורה מעוררת מחשבה ושיתפתי כדי להדהד את המסר שאחים אנחנו. לצערי, גוף תקשורת החליט להוציא מהקשרו והציג שהוא פוגע בחיל כזה או אחר. כמובן שזו לא הייתה המטרה ולכן מחקתי. עם סרטון או בלי, המסר החשוב הוא שאחים אנחנו".
3 צפייה בגלריה
תא"ל דניאל הגרי
תא"ל דניאל הגרי
גם בצה"ל מיהרו לגנות בחריפות. תא"ל דניאל הגרי
(צילום: דובר צה"ל)
מוקדם יותר כאמור פרסם דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, תגובה חריפה לסרטון: "ביממה האחרונה מופץ סרטון שתכליתו לייצר שיסוי פנימי בתוך צה"ל, אשר ראוי לכל גינוי. הלכידות בצה"ל היא ערך עליון. אנחנו דוחים מכל וכל את כל האמירות והתבטאויות כנגד מפקדי ולוחמי צוות האוויר בסדיר ובמילואים. אלה מיטב הלוחמים והמפקדים בצה"ל, המסכנים את חייהם לילה לילה. הרעות וסיכון החיים מתרחשים בכל פעילות מבצעית בין לוחמי צוות האוויר ללוחמי היבשה, אשר פועלים כצבא אחד למען ביטחון מדינת ישראל".
משפחות שכולות זעמו בעקבות שיתוף הסרטון, שהמסר שרצה להעביר ברור - הטייסים "הסרבנים" עוד יגרמו לאובדן חיי אדם. בקבוצות וואטסאפ של משפחות שכולות הביעו רבים זעזוע מהסרטון ששיתף זוהר, וחלקם אף פנו אליו אישית. "אני פונה אליך לאחר צפייה בסרטון התעמולה המזעזע שפרסמת נגד המחאה", כתבה אלמנת צה"ל חני אורן לזוהר. "אני אלמנת צה"ל ממלחמת יום הכיפורים. איבדתי את בעלי, נותרתי בהיריון, שבורה. אספתי את השברים ולא הפסקתי לרגע לאהוב את הארץ הזאת. בשבעת החודשים האחרונים אני מרגישה שאני מאבדת את המדינה ששילמתי בדמים לקיומה. הסרט הזה עושה קריקטורה של לוחמים בשדה הקרב. זו פגיעה איומה, אובדן גבולות מוחלט".
חני, שאיבדה את בעלה דודי כהן, שאף קיבל צל"ש רמטכ"ל, סיפרה כי השר הגיב לה וטען כי מחק את הציוץ. "היה צריך עשרות אלפי צפיות כדי למחוק את הדבר המזעזע הזה", אמרה. "מאיפה הוא הביא את הרעיון המפלצתי הזה? זה לא אמיתי. אתם לא מבינים מה דבר כזה עושה. זה הופך את הקרביים. זה לא ייאמן".