2 צפייה בגלריה
אווקה זנה
אווקה זנה
אווקה זנה
(צילום: גבריאל בהרליה)
הסדר פשרה הושג אתמול (יום רביעי) בין עו"ד אווקה זנה, ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, לבין השר במשרד המשפטים דודי אמסלם. לפי ההסדר הוא יישאר בינתיים בתפקידו, ויעבור באוקטובר לתפקיד מנהל תחום בכיר במח"ש וזכויות בחקירה בסגל המוביל של הסנגוריה הציבורית, תחת משרד המשפטים.
בתגובת משרד המשפטים נאמר בתחילת ההליך שטענותיו לשיקולים זרים ופוליטיים ביחס לאופן סיום הקדנציה אינם נכונים ולא משקפים את המציאות כהווייתה, וכי לא הייתה מעורבות של הדרג המדיני אלא המקצועי בלבד. בחודש שעבר הקפיא בג"ץ לזמן קצר את פיטוריו של זנה, וציין בהחלטתו כי קיים "סעד חלופי" בסוגיה, שבעקבותו הומלץ לזנה לעתור לבית הדין האזורי לעבודה.
בעתירתו בחודש שעבר טען זנה כי הודח "כדי להחליש את המאבק בגזענות, בגלל שהשם שלי הופיע ברשימה השחורה של מפלגת נעם". בג"ץ לא נכנס לעצם הנושא, אך השופט חאלד כבוב הוציא צו ארעי המותיר את זנה בתפקידו עד 6 באוגוסט, כדי למנוע "מעשה עשוי" - למקרה שזנה כבר יפוטר ועתירתו תתייתר.
2 צפייה בגלריה
דוד אמסלם
דוד אמסלם
"רצה להיפטר ממני, זה עצוב". אמסלם
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נזכיר כי בית המשפט העליון לא הוציא צו מניעה בעתירה שהגיש - בנסיבות אחרות - מישאל וקנין, מי שכיהן כיו"ר הדואר והודח על-ידי שר התקשורת שלמה קרעי.
הקמת היחידה למאבק בגזענות במשרד המשפטים הייתה תוצאה ישירה של דוח ועדה בראשות מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר אמי פלמור ומחאות יוצאי אתיופיה ב-2015. היא פועלת למיגור גזענות על רקע צבע עור, מוצא, לאום או דת. זנה, רב סרן במיל' ובוגר פרקליטות תל אביב הקים את היחידה ועמד בראשה בשש וחצי השנים האחרונות.
בריאיון ראשון איתו, שפורסם ב"ידיעות אחרונות" וב-+ynet, זנה אמר: "אמסלם רצה להיפטר ממני. זה עצוב, כי כששמעתי שהוא בחר ביחידה למאבק בגזענות כאחת היחידות שתחת האחריות שלו, מאוד שמחתי. הנה סוף סוף יש שר שמדבר על גזענות! יהיה לו קשב ליחידה, נוכל לעשות דברים מופלאים ביחד. ודווקא הוא בחר להיפטר ממני. זה היה בעיקר מאכזב".